- 3. «Субхана–Ллах» (سُبْحَانَ اللهُ)
Хвала Аллагу, до Нього ми звертаємось по допомогу, у Нього просимо вибачення й захисту від зла наших душ і скверни наших справ. Той, кого Аллаг повів правильним шляхом, того ніхто не зможе збити, той же, кого Аллаг зробив заблудлим, того ніхто не наставить на прямий шлях. Свідчимо, що немає божества, гідного поклоніння, крім Аллага, і свідчимо, що Мухаммад - Його раб і посланець.
Переклад виразу «Субхана–Ллаг» (سُبْحَانَ اللهُ):
«Субхан» (سُبْحَانَ) – бездоганний, безгрішний, довершений, незаплямований, далекий (від недосконалості), позбавлений (недоліків).
«Ллаг» (اللهُ) – Аллаг. Як ми вже казали [1], згідно з правилами арабської мови літера «А» з артикля визначеності «аль» (ال) не вимовляється.
Слово «субхан» не є іменем Аллага, як дехто вважає. «Субхан» - це слово ствердження людиною того, що вона переконана у відсутності в Аллага якихось негативних та неподобних Йому якостей або діянь, а також того, що всі імена та якості Аллага досконалі.
Вислів «субхана-Ллаг» (سُبْحَانَ اللهُ) перекладається як «Бездоганний Аллаг», тобто не має жодних недоліків. Ця фраза, як вид прославляння Аллага, називається «тасбіхом». Прославляння Аллага має два види: «тасбіх» (очищення) та «тахмід» (звеличення).
1) Тасбіх (очищення) – це промовляння слів «субхана-Ллаг» та будь-яких інших висловів, які вказують на відсутність в Аллага якихось якостей недосконалості. Як приклад можна навести наступні аяти з Корану:
لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ
«Не торкається Його ні дрімота, ні сон» (Коран, 2:255).
وَلاَ يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ العَلِيُّ العَظِيمُ
«Престол Його охоплює небеса і землю, а збереження їх не втомлює Його. І Він — Всевишній, Великий!» (Коран, 2:255).
لاَ يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ
«Ні на небесах, ні на землі не сховається від Нього нічого, навіть вагою в порошинку, й менше чи більше за це» (Коран, 34:3).
وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ
«Істинно, створили Ми небеса, землю й те, що між ними, за шість днів; і не торкнулася Нас втома!» (Коран, 50:38).
وَلاَ يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً
«… і Господь твій ні з ким не вчинить несправедливо» (Коран, 18:49).
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ
«… не народив і не був народжений, і ніхто не був рівним Йому!» (Коран, 112:3-4).
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ
«Немає нічого схожого на Нього!» (Коран, 42:11).
Ці й подібні ним аяти говорять про відсутність якостей недосконалості у Всевишнього Аллага. При цьому, коли в Корані заперечується наявність у Аллага якихось неподобних Йому якостей, то за цим неминуче випливає затвердження за Ним відповідної якості досконалості. Наприклад, якщо в Корані говориться «Не народив», то заперечується наявність низьких людських функцій і заразом затверджується Його якість Величного Творця, Створювача причин та результатів, який лише говорить: «Будь» - і річ з’являється.
«Не був народжений» - заперечується походження Аллага шляхом народження і затверджується Його споконвічність та безкінечність, Він Перший (аль-Авваль) та Останній (аль-Ахир).
«Не торкається Його ні дрімота, ні сон» - заперечуються якості сну та дрімоти, що вказують на слабкість та неуважність, і затверджується якість Його постійного контролю (каюмійя), керування та безмежної сили тощо.
2) Тахмід (звеличення) – це також прославляння Аллага, але тільки якщо тасбіх – це заперечення негідних якостей, то тамхід – це слова «аль-хамду лі-Лляг» (хвала Аллагу) та звеличення Аллага шляхом поминання та затвердження за Ним якостей досконалості, величі та зверхності. Наприклад, коли ми кажемо, що Аллаг Могутній, Мудрий, Звеличений, Величний, Знаючий, Чуючий, Зрячий, Прощаючий, Милостивий, Добрий, Люблячий, Славний, Достохвальний та інші великі імена Всевишнього Аллага – це тахмід.
Коли говориться вислів «Субхана–Ллаг» (سُبْحَانَ اللهُ)?
Якщо ми подивимось на пророчі хадіси, то побачимо, що вислів «субхана-Ллаг» вживають в двох випадках: або це цілеспрямовані слова поминання, яких нас навчав Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага), або це слова, які промовляються в контексті певних подій, які часто мають дещо негативний відтінок.
Прикладом першого може бути наступний хадіс. Повідомляється зі слів Абу Гурайри, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان إلى الرحمن سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
«Є два слова [2], вони легкі на язиці, та важкі на шальках [добрих справ], любимі Милостивим Аллагом: «Бездоганний Аллаг та хвала Йому, Бездоганний Великий Аллаг»[3] (Субхана-Ллагі ва бі-хамдіг, субхана-Ллагі ль-‘Азим)».
Другий випадок – це промовляння слів «субхана-Ллаг» мусульманином в повсякденній розмові, коли він стикається з чимось негативним, неприємним, чимось таким, що йому не подобається і що йому не до душі. Наприклад, коли він побачив, почув чи дізнався якусь погану новину чи чомусь здивувався. Нас в даному випадку цікавить саме цей момент.
Чому ми кажемо слова «субхана-Ллаг» (бездоганний Аллаг) в таких ситуаціях? Річ у тім, що коли людина бачить в цьому світі щось погане, щось несумісне (як їй здається) з досконалістю Всевишнього Аллага, шайтан сіє в душі людини погані думки про її Господа. Сатана каже: «Якщо Аллаг Добрий, то навіщо Він створив страждання, хвороби, горе? Якщо Він любить своїх рабів, то навіщо він випробовує їх труднощами та випробуваннями? Якщо Аллаг Всесильний, то чому Він не втримає руку крадія, вбивці чи тарана?» Коли мусульманин каже слова «субхана-Ллаг» (бездоганний Аллаг), то цим він перекриває дорогу намовлянням шайтана, відповідає на його дурні сумніви й каже: «Аллаг досконалий, передвизначення Його неухильне, рішення Його бездоганне, закон Його непохитний, судження його справедливе, мудрість Його довершена, якщо Аллаг вирішив, що чомусь судилося відбутися, отже, в цьому міститься великий смисл, велике благо та користь. Ми можемо знати чи не знати, але діяння нашого Господа (Великий Він та Славетний) завжди досконалі та завжди прекрасні, але не завжди збагненні та зрозумілі».
Трохи відійшовши в бік від теми, хотілося б сказати кілька слів у відповідь на сумніви деяких людей щодо «недосконалості» цього світу. Нерідко можна почути такі претензії, мовляв, цей світ далекий від ідеалу, невже Аллаг, якщо Він є, не міг створити життя без горя та труднощів, без хвороб, нещасть, жахів, страждань? Чому Аллаг створив цей світ неповноцінним, повним вад, з багатьма різними хворобами, природними катаклізмами? У відповідь ми скажемо: досконалість тієї чи іншої речі визначається тим, наскільки вдало вона пристосована для виконання своєї функції та свого призначення. Наприклад, уявімо, що людина купила найсучасніший універсальний телефон, а якщо універсальний, то годиться для всього. Отже, і цвяхи ним можна забивати. Спробувавши забити кілька цвяхів, людина звертається до фірми-виробника зі скаргою на те, що універсальність телефону не підтверджується на практиці, а отже, її обманули. Телефон в цьому плані не досконалий. Кожен розуміє абсурдність подібних претензій, адже досконалість телефону була обмежена лише тим набором функцій, для яких він зроблений. Так само, говорячи про цей світ, розумна людина розуміє, що світ цей створений не задля насолоди, він створений для випробування, Аллаг сказав:
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ * الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
«Благословенний Той, у Чиїй руці перебуває влада — Він спроможний на кожну річ! Той, Хто створив життя і смерть, щоб випробувати вас — чиї вчинки будуть кращими?» (Коран, 67:1-2).
Задля цієї функції був створений увесь цей світ, щоб стати досконалим випробуванням, бездоганним ситом, яке відділить зерна від полови, нечестивців від праведників. Цей світ є абсолютно точним знаряддям, за допомогою якого до Раю увійде лише той, хто гідний входу до нього, а до Пекла увійде лише той, хто заслужив туди потрапити; випадковості та помилки виключені. Після завершення строку випробування кожен отримає звіт про своє життя, детальний аналіз всіх своїх вчинків, залізний довід або на свою користь, або проти себе. Жоден параметр цього іспиту не залишиться без уваги, все буде враховано. Водночас це випробування настільки індивідуальне, що для кожного, хто живе в цьому світі, існує персональна програма перевірки, яка відповідає його силам та можливостям. Аллаг сказав:
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ
«Аллаг не вимагає від людини понад можливості її. За неї те, що здобула собі вона, і проти неї теж те, що здобула собі вона» (Коран, 2:286).
З вищесказаного стає зрозумілим, що Рай є досконалим місцем для насолод, а цей світ досконалим місцем для випробувань та розрізнення. Субхана-Ллаг! Бездоганний Аллаг і далекий від усього, що приписують йому невіруючі!
Деякі хадіси, в яких згадується вислів «Субхана–Ллаг» (سُبْحَانَ اللهُ):
1) Повідомляється зі слів Аїші (хай буде задоволений нею Аллаг), що одна жінка спитала Пророка (мир йому та благословення Аллага), як їй зробити омовіння після завершення місячних. Він пояснив їй, як треба зробити повне омовіння (ґусль), потім сказав: «Потім візьми шматочок бавовни, змащений пахощами, та очистись ним». Жінка спитала: «Як мені ним очищатися?» Пророк сказав:
تَطَهَّرِي بِهَا سُبْحَانَ اللَّهِ
«Очищайся ним, субхана-Ллаг!» Сказавши це, він затулив обличчя. Аїша сказала: «Я потягнула її за собою, тому що знала, що мав на увазі Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага), і пояснила їй: «Протирай цим шматочком сліди крові (біля піхви)»[4].
Пророк (мир йому та благословення Аллага) не зміг сказати цій жінці напряму такі подробиці через свою сором’язливість.
2) Повідомляється зі слів Абу Гурайри, що якось він зустрівся на вулиці з Посланцем Аллага (мир йому та благословення Аллага) на одній з доріг Медини, але йому було потрібно зробити повне омовіння [5], тому він сховався і прийшов після того, як скупався. Пророк (мир йому та благословення Аллага) спитав: «Де ти був, Абу Гурайро?» Той відповів: «Я був осквернений і не хотів сидіти в твоєму товаристві, не зробивши омовіння». Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:
سُبْحَانَ اللَّهِ ، إِنَّ الْمُسْلِمَ لَا يَنْجُسُ
«Субхана-Ллаг! Воістину, мусульманин не буває нечистим (наджас)»[6]. [7].
3) Повідомляється зі слів Умм Салями (хай буде задоволений нею Аллаг), дружини Пророка (мир йому та благословення Аллага), що однієї ночі він прокинувся та сказав:
سبحان الله ماذا أنزل الليلة من الفتنة ماذا أنزل من الخزائن من يوقظ صواحب الحجرات يا رب كاسية في الدنيا عارية في الآخرة
«Субхана-Ллаг! Які спокуси були зведені вниз цієї ночі, і які скарбниці були послані згори…! Хто розбудить мешканок кімнат[8]? Господь мій! Можливо, одягнена в цьому світі виявиться нагою в Наступному»[9].
Посланець Аллага каже про те, що йому були показані великі таємниці майбутнього: близького і далекого, хорошого і поганого.
4) Якось, коли вже стемніло, Пророк (мир йому та благословення Аллага) проходив повз двох своїх сподвижників, і разом з ним була його дружина. Проходячи повз, він звернувся до них і сказав: «Стривайте. Це - Сафія». Вони ж сказали: «Субхана-Ллаг, Посланцю Аллага!» Його слова були важкі для них. І Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Воістину, шайтан проникає всюди, де рухається кров людини, і я побоявся, що він закине щось у ваші серця»[10].
Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) зі своєю дружиною, обличчя якої було закрите вуаллю, проходив повз двох сподвижників. Пророк (мир йому та благословення Аллага) побоявся можливих припущень з їхнього боку, що це стороння для нього жінка. Тоді він зупинив їх та пояснив, що жінка, яка йде з ним, це його дружина Сафія. Сподвижники зніяковіли від того, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) почав пояснювати їм, і сказали: «Субхана-Ллаг, Посланцю Аллага!» - даючи зрозуміти, що вони й подумати не могли про щось інше. Вони засмутилися, можливо, розцінивши це як недовіру до себе з боку Пророка (мир йому та благословення Аллага). Але Пророк пояснив їм, що зробив це не через недовіру і не через те, що боявся якихось необґрунтованих звинувачень з їхнього боку, а зробив це, аби закрити дорогу сумнівам від шайтана і роз’яснити ситуацію, яку шайтан міг зробити платформою для своїх намовлянь.
5) Коли Пророк (мир йому та благословення Аллага) уклав з курайшитами мирну угоду, в число пунктів, які додавалися до угоди, входила вимога до мусульман, що якщо хтось з курайшитів прийме Іслам та перейде до мусульман, то вони повинні будуть повернути його назад. Коли представник курайшитів Сухайль ібн Амр зачитав цей пункт, мусульмани з обуренням сказали: «Субхана-Ллаг! Як ми повернемо таку людину багатобожникам, якщо вона прийде до нас, будучи мусульманином?!»
Хвала Аллагу, мир та благословення Пророку Мухаммаду, а також його родині, всім його сподвижникам та віруючим аж до Судного Дня.
Склав: Абу Ясін Руслан Маліков
Коректор тексту: Тамкін Р.Г.
Канонічна редакція: Карімов М.
www.whyislam.to
Українська версія підготовлена редакцією сайту www.amu.org.ua
[1] Див.: § 1. «Ма шаа-Ллаг» (مَا شَاءَ اللهُ)
[2] Два слова означає дві фрази.
[3] Хадіс навів Муслім.
[4] Хадіс навів Муслім.
[5] Людина потребує повного омовіння (ґусль) у випадку статевої близькості, полюції або умисного сім’явипорскування. Також повне омовіння всього тіла необхідно зробити жінкам після завершення місячних або післяпологових кровотеч.
[6] Хадіс навели аль-Бухарі, Муслім і Абу Дауд, наведена версія належить Абу Дауду.
[7] Мається на увазі не відчутна нечистота, а мова йде про нечистоту духовну, емпіричну, умоглядну, яка ніяк не може бути притаманна віруючій людині, на противагу багатобожникам, які є духовно брудними. В священному Корані про них говориться:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا
«О ви, які увірували! Багатобожники — нечисті. Тож, починаючи від цього року, нехай не наближаються до Забороненої Мечеті» (Коран, 9:28).
[8] Пророк (мир йому та благословення Аллага) казав про своїх дружин, бажаючи розбудити їх, щоб вони прочитали нічну молитву (тахаджуд).
[9] Хадіс навів аль-Бухарі.
[10] Хадіс передали аль-Бухарі та Муслім.