Випробування могили або, як ще кажуть, муки могили, або насолода могили – все це стосується того періоду життя, який настає після смерті. Хотілося б зазначити, що випробування в могилі підтверджені ясними аятами Корану, достовірними хадісами в Сунні Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага), а також одностайною думкою мусульманських вчених (іджма).

Всевишній Аллаг розділив життя людини на три етапи. Перший етап – це мирське життя (ад-Дунья), наступний етап, який настає одразу після смерті – аль-Барзах, тобто життя в могилі. І третій етап – остаточне місцеперебування людини, або в Раю, або в Пеклі. Два останні пункти перебування людини стосуються Даруль Ахіра, Вічного Життя. Отже, життя людини можна умовно поділити на життя мирське та життя вічне. Вчені відносять віру у випробування в могилі до віри в Останнє Життя, до віри в аль-Ахіра або ж в Судний День.

Всевишній Аллаг так сказав про муки в могилі:

النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ

«…вогонь, куди їх кидають зранку та ввечері. А в День, коли настане Час, піддайте рід Фірауна найлютішій карі!»

(сура 40, аят 46)

З цього аята очевидно, що до настання судного часу рід Фараона, його посіпаки або невіруючі (можна називати це різними словами) будуть зазнавати мук або покарання. Ібн Касір, тлумачачи даний аят, сказав наступне:

«Даний аят є дуже вагомим доказом на користь Аглю Сунна, які вірять в існування мук у могилі».

Ібн Касір дав зрозуміти, що даний аят є категоричним доказом того, що будуть муки в могилі. Вони настануть, і мучитимуться ті, хто цього заслуговує. В інших хадісах говориться, що в могилі також може бути і насолода. І насолоджуватися будуть віруючі, мусульмани-єдинобожники. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав наступні слова:

«Коли віруючого покладуть в могилу, і всі розійдуться, він залишиться наодинці з ангелами. Аллаг поверне йому душу. До нього прийдуть ангели і будуть ставити йому три запитання. Перше запитання – хто твій Господь? Друге запитання – яка твоя релігія? Третє питання – хто твій пророк? Віруючий відповість: «Мій Господь – це Аллаг. І Іслам був моєю релігією. А моїм пророком був Мухаммад».

Цей хадіс є доказом випробування в могилі. Коли Пророк (мир йому та благословення Аллага) пояснив, яким чином будуть питати віруючих або невіруючих в могилі, і описав, що Аллаг дасть можливість віруючому відповісти на ці три питання, він підтвердив свої слова наступним аятом. Всевишній Аллаг сказав:

يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ

«Тих, які увірували, Аллаг утверджує словом твердим як у земному, так і в наступному житті»

(сура 14, аят 27)

Тлумачі Корану сказали наступне, що в мирському житті «тверде слово» - це можливість сповідувати Іслам, промовляти шагаду, говорити «ля Ілляга ілля Ллаг». Щодо зміцнення у Наступному Житті, то це коли Аллаг дасть можливість віруючим відповісти на ці три питання. Цей хадіс згадується в збірці у Мусліма.

Щодо лицеміра, того, хто сумнівається, або невіруючого, то він не зможе відповісти на ці три питання, навіть якщо знав на них відповідь за життя. Він буде казати:

«А-а. Я чув, що люди так казали, і я казав», але ці слова йому ніяк не допоможуть. Такій людині буде сказано: «Вистеліть їй могилу з Вогню, покажіть їй її місце у Вогні».

Те, що вона знала ці слова і повторювала просто без переконаності, буде достатньо для того, щоб в цьому житті її вважали мусульманином, але в тому житті ніхто не зможе обманути Всевишнього Аллага. Істина буде показана істиною, а брехня брехнею.

Також це вказує на те, що віра – це слова та вчинки. Недостатньо просто вірити або просто говорити, треба ще бути переконаним в цьому. Це три складові Іману.

І розповідаючи про те, яке покарання чекає невіруючого або лицеміра в могилі, Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Такій людині буде сказано: «Мій раб збрехав. Постеліть йому в могилі з Вогню і відкрийте йому його місце в Пеклі».

І як підтвердження цим словам Всевишній Аллаг каже:

وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ

«Аллаг збиває нечестивців зі шляху; Аллаг робить, що побажає!»

(сура 14, аят 27)

Тобто віруючих Аллаг зміцнює твердим словом, як в мирському житті, так і в Наступному Житті, а несправедливих Він збиває з істинного шляху.

Відповідно, могила може стати для людини садом з садів Раю, або ж стати пекельною ямою. Саме тому Посланець Аллага радив кожному з нас в кінці своєї молитви, обов’язкової чи додаткової, після промовляння салявата просити в Аллага порятунку від чотирьох речей: від мук Пекла, від мук могили, від спокуси життя та смерті, від спокуси псевдомесії (Даджаля). Як відомо, Даджаль буде найбільшою спокусою для мусульман в цьому житті.

Також доказом того, що людина в могилі буде випробувана і потім покарана або нагороджена, є слова Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага):

«Якби ви не ховали померлих, то я б звернувся до Аллага з проханням, щоб він дав вам почути те, що чую я з могильних мук».

Тобто Посланцеві Аллага (мир йому та благословення Аллага) було дано чути частину з мук могили. Але нам це не дано чути, тому що це стосується знання потаємного, що знає лише Аллаг. Як це відбувається, як це буде, ми не можемо уявити, але ми повинні вірити, тому що на це вказує Коран та Сунна. Також Посланець Аллага якось сказав, проходячи повз могили двох людей:

«Ці дві людини зараз зазнають покарання могили за суттєві гріхи».

Гріх, який вони вважали невеликим, виявився настільки великим, що через нього вони отримали покарання в могилі. Далі Пророк (мир йому та благословення Аллага) додав:

«Щодо першої людини, то вона не очищалася від власної сечі».

Тобто недбало ставилася до очищення після справляння потреби.

«Друга ж людина поширювала плітки».

Сьогодні ми часто чуємо та слухаємо плітки і навіть не замислюємось над тим, що це може стати причиною покарання в могилі.

Причин покарання в могилі дуже багато, але є причини, коли віруючому полегшується це покарання. Наприклад, коли ми за померлу людину читаємо дуа Аллагу. Не забувайте про це – просіть у Всевишнього Аллага за померлих людей, щоб Він полегшив їхню участь в могилі. І з дозволу Аллага це стане полегшенням для них. Також прохання про прощення, чинення сином добрих діянь стануть полегшенням в могилі. Якщо син, батьки якого померли, робить добрі справи, це також допомагає батькам в могилі. Також причиною послаблення покарання в могилі для віруючого може бути їхнє завершення. Тому що віруючий, як нам відомо, не буде зазнавати покарання в могилі до Судного Дня. Він буде покараний тимчасово, так само, як він тимчасово буде покараний в Пеклі.

Деякі люди, на жаль, заперечують муки в могилі, або не до кінця вірять в них, або сумніваються. Кажуть: «Ми це в акиду не беремо». Різні відмовки, але результат один і той самий – це неприйняття хадісів та аятів, які вказують на муки в могилі. Цим людям можна відповісти їхніми доводами. Один з їхніх доводів те, що Всевишній Аллаг сказав в Корані:

قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا

«Вони скажуть: «Горе нам! Хто підняв нас із місць, де ми спали?»

(Сура 36, аят 52)

Ці люди стверджують, що є аят в Корані, в якому говориться, що люди, які померли, коли їх воскресить Аллаг, скажуть:

«Хто підняв нас із місць, де ми спали?»

Відповідно, якщо вони спали, то які муки у них були? Тоді слід відкрити тафсір ібн Касіра і прочитати:

«Варто зазначити, що це не означає, що вони не будуть мучитися в могилах. Але в порівнянні з тим, що очікує їх в Наступному житті, перебування в могилі буде здаватися коротким сном».

І у вчених Аглю Сунна валь-Джамаа дуже багато відповідей на всі хибні твердження, які висловлюють ті, хто заперечує муки могили.

Просимо Аллага укріпити нас в цьому житті твердим словом і допомогти нам в житті Наступному, щоб ми відповіли на всі три запитання ангелів і виявилися з числа тих, для кого могила виявиться садом з садів Раю, а не ямою з ям Пекла.

Дев'ятнадцятий день | Двадцять перший день

Цикл лекцій «Уроки Рамадану»

Абдуллаг Шистеров