Всевишній Аллаг обрав Мухаммада (мир йому і благословення Аллага) для надзвичайно важливої місії, ціна якої – щастя в цьому світі та в Наступному житті. Уявіть, що у когось зараз в кишені лежить лист, в якому розказано секрет досягнення щастя в обох світах. Будь-хто з нас віддав би все заради того, щоб прочитати ці слова.
Всевишній Аллаг відправляв всіх пророків і посланців з однією єдиною місією – донести до людини «Ля іляга ілля Ллаг». Коли людина це чує, то думає, що це щось просте, всього лише слова, які вона говорить щодня. Але чи достатньо цього? Невже пророки були послані лише для того, щоб людина просто сказала «Ля іляга ілля Ллаг»? Або ж тут приховано глибокий смисл?
Всевишній Аллаг говорить:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
«До кожного народу Ми відсилали посланця: «Поклоняйтесь Аллагу та уникайте тагута!» (сура 16, аят 36).
До кожного народу був посланий посланець з одним велінням – поклонятися Аллагу та уникати багатобожжя. Кожен з нас, наші діти знають слова «Ля іляга ілля Ллаг», але відмінність полягає в тому, наскільки глибоко людина розуміє значення цих слів.
Що таке «Ля іляга ілля Ллаг»? Це слова, які ми говоримо, коли прокидаємося вранці або лягаємо ввечері спати, коли ми боїмося чогось або бажаємо щось отримати від Аллага, або ж це слова з більш глибоким значенням? Іноді навіть з перекладу цих слів різними мовами можна визначити, наскільки глибоко перекладач розуміє їхній зміст і наскільки точно передає їхнє значення.
Значення слів «Ля іляга ілля Ллаг» – «Немає нікого і нічого гідного поклоніння, крім Всевишнього Аллага». Попервах здається, що це такі прості слова. Так що ж означає «гідний поклоніння»? «Немає нікого і нічого» – це про що? Хто б не був на землі, хто б не був на небесах, живий чи неживий, він не гідний того, щоб йому поклонялися, молилися, до нього зверталися. Адже Аллаг відправив пророка Мухаммада (мир йому і благословення Аллага) до народу, у якого було багато богів. Аллаг також говорить:
أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ فَاللَّهُ
«Невже вони беруть собі помічників замість Нього?» (сура 42, аят 9).
Це говорить про те, що людям притаманно називати когось або щось богом. Аллаг (Святий Він та Великий) сказав про таких богів, ким би їх люди не уявляли:
إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم
«Вони — ніщо інше, як імена, вигадані вами та вашими батьками» (сура 53, аят 23).
А абсолютного поклоніння гідний лише Один, тому що Він досконалий в усьому: в Пануванні, в поклонінні Йому, в Своїх Іменах та Атрибутах.
Слова «Ля іляга ілля Ллаг» – це ключ від Раю. Адже Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Хто засвідчить, що немає божества, гідного поклоніння, окрім Аллага, той увійде до Раю». Дивіться як просто: сказав «Ля іляга ілля Ллаг» – і ти мешканець Раю? Зажди. Найголовніше треба зрозуміти, що у ключа є зубчики, без яких неможливо відчинити двері. І цими «зубчиками» ключа від Раю є 7 головних умов, які має знати кожен мусульманин.
Перша умова – це знання. Знання, без якого людина не зможе зрозуміти, що таке «Ля іляга ілля Ллаг». Без знання людина не зможе зрозуміти глибини цих слів і до чого зобов'язують ці слова. Якщо ви звертаєтеся до когось, кажучи «мама» або «тато», це вас до чогось зобов'язує? Так, це зобов'язує вас ставитися до них з повагою. Коли ви називаєте після нікаха жінку, яка була вам недозволена, дружиною, це слово вас до чогось зобов'язує? Так, зобов'язує. Ставитися до неї, як до дружини, і взяти на себе зобов'язання, які бере на себе чоловік в шлюбі. Коли ви звертаєтеся до дитини словами «синку» або «донько», це вас до чогось зобов'язує? Так, зобов'язує вас утримувати, піклуватися та виховувати цю дитину. Ось і «Ля іляга ілля Ллаг» – це не просто слова.
Перше, що Аллаг говорить:
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
«Тож знай, що немає бога, крім Аллага» (сура 47, аят 19).
Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) говорить в хадісі: «Той, хто засвідчить, що немає божества, гідного поклоніння, окрім Аллага, будучи знаючим – увійде до Раю». Що ж повинна знати людина? Вона повинна знати, що ці слова містять в собі зобов’язання. Якщо ти промовив «Ля іляга ілля Ллаг», то ти маєш діяти згідно зі змістом цих слів. Тому кожен віруючий, перш ніж казати «Ля іляга ілля Ллаг», пізнає, хто такий Аллаг, хто такий Господь. Потім він промовляє ці слова, і, промовляючи їх, він має знати, що вони означають.
Другий «зубчик» ключа, друга умова – це переконаність (якин), переконаність в смислі, які несуть ці слова.
Аллаг говорить в Корані:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُو
«Віруючі — це лише ті, хто увірував у Аллага та Його Посланця, а потім не мав сумніву» (сура 49, аят 15).
Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) в хадісі сказав: «Той, хто засвідчить, що немає божества, крім Аллага, а потім не матиме сумніву - увійде до Раю». А розум і душа завжди борються, оскільки людину постійно оточують сумніви. Наскільки людина переконана в тому, що вона говорить - її обов'язково випробують в цьому. Тому коли людина говорить «Ля іляга ілля Ллаг», вона не повинна сумніватися.
Третій «зубчик» ключа, третя умова - це прийняття. Прийняття всього того, до чого зобов'язують слова «Ля іляга ілля Ллаг». А до чого вони зобов'язують? Аллаг говорить про правдивість віруючих і про прийняття того, що Він їм наказав:
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
«А ті, хто увірував і творив добро, вони — жителі раю. Будуть вони там довіку!» (сура 2, аят 82).
Чинили праведні діяння - означає, що вони прийняли всі приписи Аллага: звершення п'ятикратної молитви, наслідування Посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага), полишення багатобожжя, не додавати Аллагові рівних тощо. Вони приймають приписи Аллага, не обираючи і не кажучи: «Я це буду робити, а це не буду. Це мені подобається, а це не подобається». Ні! Цілковите прийняття, яке виключає будь-яку відмову. Ось тільки тоді людина зрозуміє насправді, що таке Іман, що означають слова «Ля іляга ілля Ллаг».
Четверта умова – це покірність. Ці слова зобов’язують людину до цілковитої покори. Аллаг говорить:
وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ
«У кого краща релігія, ніж у того, хто підкорив себе Аллагу» (сура 4, аят 125).
Це означає, що людина своє бажання не ставить вище за бажання Всевишнього. Свою волю не ставить вище за волю Всевишнього. Адже Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав: «Не увірує жоден з вас доти, доки його пристрасті й бажання не підуть за тим, з чим я був посланий». Це говорить про те, що в людині буде завжди йти боротьба зі своїм нафсом (бажаннями). Ти хочеш поспати або відпочити, але прийшов час молитви; ти хочеш зберегти своє майно, але прийшов час виплати закяту; ти чиниш праведно з сім'єю, сусідами, родичами, навіть якщо не дуже цього хочеш. Ти робиш це тому, що тобі це наказано, - це і є справжня покірність.
Слово «мусульманин» часто перекладають як «покірний». Покірний кому? Собі, своїм пристрастям? Або ж він покірний тому, Хто його створив? Покірний Його волі, Його бажанням. Людина тоді відчує правильність, непохитність і насолоду віри, коли втілить цю умову в життя. І кожен з нас протягом свого життя обов'язково буде випробуваний цим.
Наступний «зубчик» ключа, п'ята умова - це правдивість. Правдивість в тому, що людина говорить, правдивість в тому, у що вона вірить і в чому переконана.
Аллаг говорить:
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
«Невже люди думають, що їх залишать у спокої та не будуть випробовувати лише тому, що вони скажуть: «Ми увірували»?» (сура 29, аят 2).
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
«Ми випробовували тих, які жили ще раніше. Аллаг неодмінно знатиме тих, які говорять правду, й тих, які брешуть!» (сура 29, аят 3).
Випробування у кожного різні: когось Аллаг випробовує грошима, когось шатами, когось в їжі, когось здоров'ям, когось в релігії. Адже ти сказав «Ля іляга ілля Ллаг», і Аллаг хоче показати, наскільки ти з Ним правдивий. Аллаг посилає людині випробування співмірні з її Іманом. Комусь Аллаг посилає легкі випробування, а комусь складні. Але для чого потрібні ці випробування? Для того, щоб людина утвердилася в релігії. А якщо людина є лицеміром і брехуном, то так Аллаг виявляє її сутність. Цей світ тернистий, складний, непостійний, коли ти це зрозумієш, то не будеш тішитися.
І ще один «зубчик» ключа від Раю, шоста умова - це щирість перед Всевишнім Аллагом. Якщо ти робиш свої благі діяння та вчинки заради когось або чогось, крім Аллага, заради показухи або досягнення будь-якого становища, то Всевишній не прийме від тебе ці діяння. Тому коли людина говорить «Ля іляга ілля Ллаг», то робить це щиро заради Аллага, і всі дії, які вона чинить відповідно до цих слів, повинні бути щирими. Інакше Аллаг обнулить всі діяння людини.
Найостанніша сьома умова слів «Ля іляга ілля Ллаг», найостанніший «зубчик» ключа - це любов. Любов до Аллага, любов до Його релігії, любов до Його Посланця (мир йому і благословення Аллага). Адже Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав: «Не увірує жоден з вас доти, доки я не стану для нього більш любимим, ніж він сам, ніж його батьки, ніж його діти та всі люди». Любов - це коли людина ставить те, що любить Аллаг, вище за те, що любить вона сама. Любов означає, що людина приймає волю Аллага, передвизначення Аллага належним чином. А найкращим є той, хто проявляє задоволення і любов до того, що Аллаг призначив.
Наприклад, людина втратила роботу, не вступила до університету або не змогла одружитися, чи Аллаг не дає їй дітей, яких вона хоче. В такому становищі перше, що повинен зробити мусульманин, - це прийняти і сказати: «Аллаг, це все від тебе. Я приймаю". Людині це може бути неприємно і нелюбо, але вона повинна це прийняти. Вищий ступінь - це коли людина це прийняла і навіть полюбила те, що Аллаг для неї визначив. І абсолютної любові заслуговує тільки Всевишній Аллаг. Коли любов до Аллага змушує людину полишити те, що гнівить Всевишнього, спонукає любити Пророка (мир йому і благословення Аллага), любити віруючих. Адже Аллаг говорить:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ
«Воістину, віруючі — браття» (сура 49, аят 10).
Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав: «Ви не ввійдете до Раю, поки не увіруєте, а не увіруєте ви доти, доки не почнете любити один одного. Та чи не вказати мені вам на те, що приведе вас до взаємної любові, якщо ви будете робити це? Поширюйте вітання серед вас». Отже сенс нашого братства в тому, щоб ми не просто були братами, а любили один одного заради Аллага. При зустрічі говоріть «Ассаляму алєйкум» і додавайте «ва рахматуЛлагі ва баракятуг», додайте до цього потискання руки і ще додайте до цього посмішку, так як це садака. А якщо ви прибули здалеку і один одного давно не бачили, то ще додайте міцні обійми. Ці дії і вітання прибирають черствість з сердець і зближують їх.
Якщо ми зрозуміємо ці сім умов належним чином і будемо застосовувати, то будемо міцнішати в своїй вірі. А кожен віруючий обов'язково буде випробуваний різними випробуваннями. Але коли ти сказав: «О Аллаг, Ти - мій Господь, а я - Твій раб», - доведи Аллагу, що ти Його раб. Доведи Аллагу свою правдивість перед Ним: в звершенні п'ятикратної молитви, в повазі та шануванні батьків, в справедливому ставленні до дружини, дітей, родичів, оточуючих. «Ля іляга ілля Ллаг» - це все наше життя, вся наша релігія. І «Ля іляга ілля Ллаг» стосується кожної сфери нашого життя. І якщо ти називаєш себе «муваххід» (єдинобожник), то повинен відповідати цьому, жити згідно з тим, що ти говориш.
І запам'ятайте, для Аллага найулюбленіше дуа, яке промовляв Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) в день Арафата: «Краще дуа, з яким я і пророки до мене зверталися до Аллага, звеличуючи Його і хвалячи, це слова: «Ля іляга ілля-Ллагу вахдагу ля шаріка ляг, лягу-ль-мульку уа-лягу-ль-хамду ва гува аля куллі шей'ін кадір»(немає божества, крім єдиного Аллага, у Якого немає співтоваришів. Йому належить влада і хвала. Він здатний на будь-яку річ).