Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) прагнув донести Іслам людям ясним, легким і зрозумілим. В одному з хадісів, який наводиться в збірках аль-Бухарі та Мусліма, Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав: «Іслам ґрунтується на п'яти стовпах: свідоцтво того, що немає божества, гідного поклоніння, крім Аллага, і що Мухаммад (мир йому і благословення Аллага) його раб і посланець; вистоювання молитви; виплата закята; хадж до дому Аллага і піст в місяць Рамадан». Всього лише п'ять стовпів, які містять весь сенс Ісламу.


Перше, що повинен вивчити та знати мусульманин - це п'ять стовпів Ісламу. І не просто вивчити, а зрозуміти, що вони означають. Ці п'ять стовпів несуть в собі сенс всього пророцтва Посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага).

Першим стовпом Ісламу є свідчення того, що немає божества, гідного поклоніння, крім Аллага, і що Мухаммад (мир йому і благословення Аллага) його раб і посланець - це ключі від Раю. Рай відкритий тільки для віруючих, тільки для єдинобожників. Це не просто слова свідоцтва, це те, заради чого були послані все пророки і посланці. Всевишній Аллаг говорить:


وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ

«До кожного народу Ми відсилали посланця: «Поклоняйтесь Аллагу та уникайте тагута!»

(сура 16, аят 36)


Заради цього Аллаг послав Коран, заради цього Аллаг створив людину. Всевишній Аллаг говорить:


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

«Я створив джинів та людей лише для того, щоб вони поклонялися Мені»

(сура 51, аят 56)


«Поклонялися» означає «корилися»: виконували веління і полишали заборони Аллага. Аллаг зробив першою основою - Єдинобожжя, коли людина очищає своє серце, приймає і переконана в тому, що Творець - Один і Він заслуговує поклоніння, будь-якого благання, сподівання, надії, страху та любові. Це і є справжнє Єдинобожжя.

Також свідоцтво містить другу частину: наслідування пророка Мухаммада (мир йому і благословення Аллага), а саме віра в нього як пророка і посланця і не більше. Це означає, що його ступінь - це ступінь пророка. Його потрібно любити, поважати й шанувати як пророка, і в жодному разі не приписувати йому божественні якості. Наприклад, людина, вважаючи, що він може їй якось допомогти після своєї смерті або захистити її від будь-якої шкоди, піднімає до нього руки і просить про це у Пророка (мир йому і благословення Аллага). Тому посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав:

«Не звеличуйте мене так, як звеличували християни Ісу, сина Мар'ям».

До чого це призвело? Надмірне шанування і надмірна любов призводять до багатобожжя і порушують основу єдинобожжя. Друга частина свідоцтва - це дотримання Сунни Посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага): це віра в усе, що він повідомив, і полишення всього того, що він наказав полишити, і виконання того, що він звелів виконувати. Свідоцтво (шагада) - не просто слова, а це все, заради чого був створений весь цей світ.


Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) говорить:

«Другий стовп Ісламу - це п'ятикратна молитва».

Щоб показати всю важливість молитви, Аллаг не приписав її Пророку (мир йому і благословення Аллага) так, як інші веління, а Він підняв його на сьоме небо в Ніч Вознесіння, поки він не досяг «місця крайнього лотоса», і вище цього місця ще ніхто не піднімався. Аллаг наказав згори здійснювати п'ятикратну молитву. Тому молитва в житті мусульманина повинна бути на найголовнішому місці. Всі справи повинні бути відкладені, коли настає час молитви, а не навпаки - збирати всі молитви і читати їх увечері після робочого дня. А найгірше, коли людина каже: «Аллаг мене і так помилує» або «Я не потребую молитви», «Я не готовий до неї», «Я зайнятий» тощо. Перше, за що людину спитають в Судний день - це молитва. Якщо у людини буде молитва, то Аллаг скаже подивитися на її додаткові молитви, якими перекриються обов'язкові молитви, якщо в них була неповноцінність. А уявіть, якщо людина прийде до Аллага без молитов. Чи стане для неї виправданням робота, навчання або інші справи? Аллаг дав людині 24 години на добу, і тане знайшла 25 хвилин для молитви? Аллаг дав людині молодість, здоров'я, силу, життя, а людина не знайшла часу на молитву? Цьому немає виправдання. О мусульманине, бережи свою молитву! Вона є твоїм захистом від вогню. Без захисту вогонь поглине тебе. Молитва - це щит для людини. Тому весь світ повинен зупинитися, коли настає її час. Молитва в житті віруючого - це не щось добровільне і бажане, а обов'язкове для кожного повнолітнього чоловіка або жінки.


Третім стовпом Ісламу є закят. Всевишній Аллаг не любить скнарість і скупих людей. Він дав майно людині для того, щоб перевірити її. Всевишній Аллаг говорить:


الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

«Той, Хто створив життя і смерть, щоб випробувати вас — чиї вчинки будуть кращими? А Він — Всесильний, Прощаючий»

(сура 67, аят 2)


Коли Аллаг дав тобі ризк, то Він наказав, щоб ти з заробленого та примноженого виплачував 2,5% відсотка нужденним. Аллаг сам вирішив, кому ти повинен віддати ці кошти, вказавши про це в Корані. Тому людина не повинна виплачувати нікому іншому, окрім зазначених 8 категорій, щоб зберігалася справедливість. Якщо Аллаг когось позбавив, випробовуючи його терпінням, а комусь, навпаки, дав, щоб випробувати його вдячністю, то таким чином встановив справедливість, щоб в суспільстві існував баланс. Тому щоразу, коли Аллаг дає тобі майно, згадуй, що третім стовпом Ісламу є закят. Також Всевишній Аллаг спонукає до виплати добровільних пожертвувань і наводить багато притч, де показує, як Аллаг примножує багатство. Від милостині людина ніколи не біднішала, ба більше, вона примножувала своє майно. І це закон Аллага на землі. Позбавлений той, хто сумнівається, і радіє той, хто повірив і практикує.


Четвертим стовпом Ісламу є хадж до дому Аллага. Людина, яка має фінансову та фізичну можливість, повинна раз у житті здійснити хадж до дому Аллага. Хадж - це найбільше поклоніння, яке здійснювали пророки і до Мухаммада (мир йому і благословення Аллага). Раніше людина могла протягом усього життя збирати кошти на хадж і бути в дорозі кілька років. Сьогодні ж Аллаг полегшив нам дорогу до Свого дому, нам залишилося лише зібрати на це кошти. І дивує, коли мусульманин, маючи можливість, не здійснює хадж. Навіть не було у нього прагнення здійснити хадж. Людина може збирати на хорошу машину або будинок, але вона навіть не замислюється над тим, щоб накопичити на хадж. Причина в тому, що людина не зрозуміла глибокого сенсу п'яти стовпів Ісламу.


І останнє - це піст в місяць Рамадан. Це найбільше поклоніння, яке виховує в людині високоморальні якості, такі як: терпіння, співчуття тощо. Ви можете запитати, а як же решта приписів Ісламу: хіджаб, полишення спиртного, свинини та інше.? Хіба це не важлива частина Ісламу? А заробіток лихварством (ріба), який є одним з найбільших гріхів, чому не сказано про нього?


Питання хіджабу є обов'язковим для мусульманки, щоб зберегти її цнотливість, її честь, захистити від поганих помислів. В якому стовпі Ісламу людина знайде цей припис? У намазі (молитві). Адже жінка не стане здійснювати намаз без хіджабу. Коли починають вивчати обов'язковість молитви і як вона звершується, то вивчають, і як треба покривати аврат перед намазом. Моральні якості та виховання душі є важливою метою Ісламу. І ми це знаходимо в пості, а також в хаджі. Хадж - це нелегкий шлях, який виховує в людині терпіння. Піст - це шлях до доброго звичаю, терпіння, співчуття, щедрості. Коли ми говоримо про дотримання Сунни посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага), про читання Корану і дотримування його - ми знаходимо це в першому стовпі Ісламу - шагаді. Коли ви боретеся зі скупістю або спонукаєте людини бути щедрою - ви знайдете це в закяті. Заробіток дозволеним чином і заборонені види заробітку ви знайдете в закяті.


Іслам - це не релігія наших батьків, не релігія нашого народу, це не чийсь настрій. Іслам стоїть на п'яти стовпах. І який би аспект релігії ви не взяли - ви знайдете його в цих п'яти стовпах Ісламу.


Іслам охоплює як душевний стан людини, так і зовнішній стан. Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) звертав увагу віруючих на те, щоб вони говорили благе, одягали чисте і чинили правильно. Справжній Іслам проявляється у вчинках. Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) вчив шанувати батьків. Оскільки це - Іслам. Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав: «Кращий з вас той, хто найкраще ставиться до своєї сім'ї». Адже це Іслам. Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав:

«Сильний віруючий краще слабкого віруючого, але в них обох є благо».

Перше, що мається на увазі в цьому хадісі, це сила віри, боротьба з нафсом (пристрастями), прояв терпіння, милосердя - все це Іслам. Допомога нужденним, сиротам - це Іслам.


Коли людина стає на молитву, вона робить фізичні обряди поклоніння. Молитва потрібна не для того, щоб ти зробив ці дії, а щоб ти виправив своє серце. Ти сплачуєш закят не просто, щоб допомогти комусь, а для того, щоб очистити свій нафс, свою душу. Ти береш омовіння і слідкуєш за гігієною тіла, то не забувай слідкувати за чистотою душі та серця. Вони очищуються через дуа (молитву), через істігфар (покаяння), через таємні бесіди з Аллагом. Людина потребує м'якості серця. М'якість серця приходить тільки через усвідомлене поклоніння, а не коли людина виконує його, як робот. Ми здійснюємо якісь дії під час молитви щодня, але чи впливають ці молитви на наші серця? Аллаг говорить:


إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ

«Воістину, молитва стримує від розпусти й неприйнятного!»

(сура 29, аят 45)


Чи відчуваєте ви це, здійснюючи молитву? Що молитва спонукала вас до благого і втримала від харама? Наповнилося ваше серце умиротворенням і спокоєм? Якщо немає, то тоді ваша молитва - це просто руханка. Аллаг її прийме, зі Своєї милості, але для вас така молитва залишиться лише рухами, які не торкнули вашого серця. Те саме стосується посту, закята, садаки та іншого. Це все потрібно для того, щоб пом'якшити наші черстві серця і відбілити наші чорні душі. Тому Аллаг приписав людині всі ці обряди поклоніння, які містять як дії фізичні, так і душевні.


Твій звичай - це показник твого Іману (Віри). Сьогодні ми думаємо, що груба відповідь - це показник якоїсь сили і впевненості. Можливо, в якихось суспільствах це має місце. Але як чинив наш Пророк (мир йому і благословення Аллага)? Він виховував своєю поведінкою, був м'який і лагідний. Коли питання стосувалося мирського, він не гнівався так, щоб по ньому це було видно. Він розчаровувався, але не гнівався. Якщо порушувалися закони Аллага, він гнівався, і це було видно з його обличчя. А сьогодні у нас все навпаки. Нас не дратують порушення приписів Аллага, але якісь помилки в мирських питаннях обертають нас на затятих захисників своїх прав.


Коли ти говориш «Я мусульманин» - вкладай в ці слова повний сенс. Мусульманин - це не просто той, хто ходить з мусульманами, їсть халял і читає намаз, це набагато більше. Відповісти братові м'яко, допомогти йому, якщо він потребує; ставитися до дружини по-доброму, з любов'ю; любити дітей, допомагати їм, виховувати їх, захищати, утримувати - це Іслам. Сьогодні, на жаль, доводиться бачити зворотне. Людина старанна в мечеті, можливо, в читанні Корану, в зовнішньому вигляді, але коли з нею виникає конфлікт, то ми бачимо справжній Іслам: як вона його розуміє і як його дотримується.


Сьогодні в уммі збільшується кількість розлучень, постійно ми бачимо оголошення про збори коштів розлученим сестрам з дітьми. Чому це відбувається? Як ми опинилися в такому становищі? Це все тому, що ми розуміємо Іслам неправильно. Чоловік може плакати в намазі, але залишає дружину і дітей без засобів до існування, тому що вона йому не подобається. Навіщо ці сльози, якщо ти полишаєш фард, покладений на тебе Аллагом. Ти з власної волі створював сім'ю і заводив дітей, ти взяв на себе цей тягар, так чому ж ти залишаєш їх? Це не Іслам! Краще йти працювати не покладаючи рук, щоб їх утримувати, боячись відповідальності перед Аллагом, ніж цілодобово проводити час в мечеті в сльозах і дуа.


Ми часто намагаємося себе заспокоїти: полишаємо фард (обов’язкове), але роблячи сунну і мустахаб (бажане), ми думаємо, що наш Іман зростає. Але це самообман. Виховання дітей - це фард. Добре ставлення до дружини - це фард. Шанування і повага до батьків - це фард. Дотримання прав сусідів, родичів, суспільства - це фард. Повернути борг - це фард. Коли ми беремо відповідальність за щось перед Аллагом, то не думайте, що скинувши її з себе, ви зможете відшкодувати це молитвою, постом тощо. Аллаг наказав тобі тільки п'ять намазів, піст в місяць Рамадан, закят і хадж, а все інше ти взяв на себе сам. Аманат, договір, обіцянка, шлюб, виховання дітей та інше - це все ваша відповідальність, яку ви взяли на себе добровільно, і за це ви будете відповідати перед Аллагом.


Раніше люди приймали Іслам і він дійшов до цих земель завдяки торговцям. Їхня чесність і метод ведення справ спонукали людей приймати Іслам. Не треба намагатися подобатися невіруючим, але треба намагатися подобатися Аллагу, і тоді ти сподобаєшся навіть невіруючим, тому що такі моральні якості подобаються всім людям. Багатобожники за часів пророка (мир йому і благословення Аллага) приймали Іслам, лише бачачи його поведінку та ставлення. Не обманюйте себе і не спотворюйте Іслам негідною поведінкою. Якщо ви бачите людину, яка зраджує, не повертає борги, не береже довірене, не утримує, кидає, відмовляється від відповідальності - зробіть напучення і віддаліться. Це не Іслам, і Іслам далекий від таких людей.