Уроки Рамадану (День 9-й)

Молитва Таравіх
З дозволу Всевишнього Аллага (Святий Він та Великий) ми продовжуємо наші уроки Рамадану. І сьогодні з дозволу Аллага ми розберемо одне дуже важливе питання. Всевишній Аллаг (Святий Він та Великий) в священному місяці Рамадан узаконив для своїх рабів багато видів поклоніння. Насамперед, це, звісно, піст, це садака, і, загалом, будь-яка добра справа в цьому місяці посідає особливе місце у Аллага.
І одним з благих діянь в цьому місяці, яке узаконив Аллаг, є молитва ат-Таравіх. І сьогодні з дозволу Аллага ми розберемо шаріатську постанову щодо цієї молитви та її достоїнства.
Молитва ат-Таравіх є узаконеною Сунною Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага). Це сунна муаккада в шаріаті. Ця молитва не є обов’язковою, вона є сунною. Чому молитва називається ат-Таравіх? Тому що люди, коли звершували цю молитву, відпочивали в проміжку між кожними 4 ракаатами. Як ми знаємо, молитва ат-Таравіх, як і будь-яка інша нічна молитва, читається по два ракаати. Тобто люди читали дві молитви по два ракаати і відпочивали. Чому вони відпочивали? Тому що їхнє стояння в молитві було тривалим. Вистоювання цієї молитви джамаатом в мечеті краще, ніж звершення її вдома. Адже Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) звершував цю молитву зі своїми сподвижниками в мечеті вночі.
Як прийшло в хадісі від Айші (хай буде задоволений нею Аллаг), що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) звершував нічну молитву, і люди, побачивши, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) звершує молитву, приєдналися до нього. Наступної ночі людей стало ще більше, і Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) звершив з ними цю молитву. На третій-четвертий день людей стало дуже багато, і вони чекали, коли Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) вийде до них, щоб звершити цю молитву, але Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) не вийшов до них. Наступного ранку він сказав людям: «Я бачив те, що ви зробили вчора (тобто зібралися, щоб звершити молитву), однак я не вийшов лише через страх, що ця молитва стане для вас обов’язковою». Тобто Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) був милостивий до своєї Умми і побоювався, що якщо люди будуть збиратися таким чином, то ця молитва стане для них обов’язковою. Він побоювався, що Аллаг може послати вказівку на те, що ця молитва повинна бути обов’язковою для мусульман в цьому місяці. Тому він і не вийшов до них. І це було в Рамадан, він звершував цю молитву в Рамадан.
Після смерті Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага) цю молитву звершували його сподвижники. Після них ця сунна перейшла до Умми Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага), і стало поширеним явищем звершення цієї молитви в мечетях за імамом. І як сказав Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага): «Той, хто буде вистоювати молитву в місяць Рамадан з вірою та надією на прощення Всевишнього Аллага (Святий Він та Великий), то йому пробачаться його гріхи». Але це стосується малих гріхів, від великих гріхів немає іншої спокути, окрім тауби (покаяння). Якщо людина скоїла великий гріх, то вона має покаятися перед Аллагом.
Молитва Таравіх є затвердженою сунною, і мусульмани не повинні полишати її. Якщо ти навіть не потрапив в мечеть на звершення молитви Таравіх джамаатом, то все одно не полишай це благо, велике благо, яке Всевишній Аллаг (Святий Він та Великий) дав тобі в цьому місяці, прочитай її вдома. Ти можеш зібрати членів своєї родини: дружину, дітей. Якщо ти не знаєш багато з Корану, читай те, що Всевишній Аллаг полегшив тобі з Його Книги. Деякі вчені кажуть, що можна читати з мусхафа, оскільки це додаткова молитва, і в ній є певні полегшення. Отже, якщо людина знає мало з Корану, то вона може в цій молитві читати з мусхафа, відкрити Коран і читати.
Щодо кількості ракаатів, то це велике питання. Немає від Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага) якоїсь затвердженої кількості ракаатів, щоб можна було сказати, що ось так і ніяк інакше. Люди притримуються того, як у них прийнято в їхній місцевості, або беруть те, що є в їхніх мазгабах. В цьому питанні є вибір. Неможна сказати, що стільки-то ракаатів – це сунна, а решта нововведення. Ні, це велика помилка тих, хто так стверджує.
Як сказав шейх уль-Іслам ібн Таймія: «Людина може звершувати 20 ракаатів, як це відомо з мазгабів імама Ахмада та імама Шафіі». В їхніх мазгабах прийшло те, що звершення молитви ат-Таравіх – це 20 ракаатів. Також людина може звершувати молитву ат-Таравіх в 36 ракаатів. Як це відомо з мазгабу імама Маліка. Малікіти і в тих країнах, де дотримуються малікітського мазгабу (Алжир, Туніс, Марокко) читають молитву Таравіх в 36 ракаатів. За часів імама Маліка люди в Медині читали молитву Таравіх в 36 ракаатів (2-ге сторіччя за гіджрою). Також людина може звершувати і 11 ракаатів, може 13 ракаатів – все це є благом. Скільки б ракаатів не читала людина, все це благо для неї, все це прийнятно та добре.
Шейх уль-Іслам ібн Таймія сказав: «Нехай збільшення та зменшення ракаатів залежить від тривалості вистоювання молитви. Якщо у тебе короткі ракаати, то нехай їх буде більше, якщо ж довгі, то нехай їх буде менше».
Ми знаємо, що в достовірних розповідях від сахабів прийшло, що за Умара (хай буде задоволений ним Аллаг), коли він зібрав людей для звершення молитви Таравіх за Убеєм (хай буде задоволений ним Аллаг), вони молилися за ним 20 ракаатів. І є також повідомлення, що деякі сподвижники читали менше цього і більше цього.
Шейх уль-Іслам ібн Таймія сказав (швидше за все, тут мова йде про країни, де багато мечетей, оскільки в нашій країні їх мало): «Багато імамів в мечетях під час молитви ат-Таравіх звершують таку молитву, що взагалі важко зрозуміти, що вони роблять. Люди під час звершення молитви не знаходяться в стані спокою». Ми знаємо, що спокій під час молитви є одним з її стовпів. Якщо людина під час виконання елементів молитви не дотримується спокою, то її молитва недійсна. Також під час молитви твоє серце повинно бути ввімкнено в молитву, щоб ти розумів її сутність. Молитва – це не просто набор рухів, і людина – це не робот, який швидко та бездумно виконує їх. Розуміння молитви не може бути досягнуто, коли людина звершує молитву швидко, квапиться. І тому навіть молитва в 10 ракаатів з тривалим вистоюванням, коли довго читається Коран, коли є спокій та умиротворення в кожній дії, краща, ніж молитва в 20 ракаатів, звершена швидко. Менше ракаатів, але виконаних як належить, це краще, аніж більше ракаатів, але виконаних абияк.
Також через прискорення виконання молитви ат-Таравіх втрачається її сутність, при цьому можуть бути зроблені помилки в читанні Корану, адже якщо людина буде швидко читати, то може помилитися. Люди, які так моляться, припускаються великої помилки. Швидке читання допустиме, якщо при цьому дотримуються всіх правил: не ковтаються літери і вимовляються правильно, не змінюється зміст аятів тощо.
Всевишній Аллаг (Святий Він та Великий) засуджував тих,хто читає Коран і не розуміє його значення. Як сказав Всевишній Аллаг в сурі «аль-Бакара»:
وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ
«Є серед них неписьменні, які не знають Писання, а тільки марно сподіваються» (сура 2, аят 78).
Тут мається на увазі, що люди читають і не розуміють. Адже сенс посилання Корану – це не просто його читати, а читати і розуміти, а також чинити згідно з цими знаннями.
Як прийшло в хадісах, що той, хто буде з імамом молитися молитву Таравіх доти, доки імам не закінчить, то тому запишеться, наче він вистоював всю ніч в молитві. Це говорить про перевагу читання молитви Таравіх джамаатом в мечеті за імамом. Але повторюся, ви так само можете читати цю молитву вдома з родиною або самі, якщо є у вас на це сили та можливості. Не втрачайте це благо!
Просимо Всевишнього Аллага, щоб він зробив нас з числа богобоязливих його рабів і з числа тих, хто вистоює цей місяць з надією на Аллага (Святий Він та Великий), що він пробачить нам наші гріхи, та щирістю. Просимо Аллага, щоб Він допоміг нам і полегшив наш піст.
Цикл лекцій «Уроки Рамадану»
Абу Закарія