Сьогодні ми поговоримо про важливість звершення молитви.

В лексичному значенні молитва «ас-салят» - це дуа, тобто звернення з мольбою до Всевишнього Аллага. Але шаріат звузив це поняття і дав визначення наступним чином.

Молитва – це виконання певних дій, промовляння певних слів в певній послідовності, починаючи з такбіру «Аллагу Акбар» та закінчуючи таслімом «Ас-саляму алейкум ва-рахмату-Лла́г».

Молитва – це найважливіше поклоніння. Після Віри в Аллага молитва є найважливішим питанням. Молитва поєднує в собі багато різних видів поклоніння: це згадування Аллага, це читання Корану, це звернення до Аллага з мольбами, це покірність перед Аллагом, це сподівання на Аллага. Людині, яка входить в молитву, заборонено все, що було дозволено до цього. Тільки думати про Аллага, згадувати Аллага та прямувати всім серцем до Всевишнього Аллага.

Молитва – це другий стовп Ісламу. Молитва є найважливішим постулатом віри, релігії, після двох ісламських свідоцтв. Після того, як раб засвідчив, що немає нікого гідного поклоніння, окрім Аллага, і що Мухаммад є Його рабом та посланцем, після цього він має стати до молитви у міру своїх знань та здібностей.

Як повідомляється в хадісі від Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага), що молитва – це перший вчинок, за який спитають з раба Аллага. І якщо буде в порядку молитва, якщо вона звершувалася належним чином, людина дбала про неї, то решта справ, так чи інакше, буде в порядку. Але якщо молитва була не в порядку, якщо людина робила недогляди, лінувалася її звершувати, то і решта справ не буде в порядку.

Мусульманин зобов’язаний звершувати молитву, починаючи з моменту повноліття і до самої смерті. Тобто все своє свідоме життя раб Аллага зобов’язаний робити п’ятикратну молитву протягом дня та ночі. В будь-яких ситуаціях та обставинах, навіть якщо людина хвора, вона повинна звершувати молитву по змозі, якщо людина в дорозі чи на полі бою, вона також не повинна полишати молитву і звершувати її так, як вона може це робити.


З молитвою пов’язано багато законоположень шаріату. Практично одна п’ята фікху присвячена молитві, потім іде решта видів поклонінь та взаємовідносин. Перші глави першої книги з фікху («Очищення»), так чи інакше, пов’язані з молитвою, оскільки очищення є умовою молитви.

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) в своїх ясних хадісах сказав:

«Різниця між ними (багатобожниками, невіруючими) та між нами (мусульманами) – це молитва. Хто полишив молитву, той вже скоїв невір’я»

У вчених різні думки з приводу цих хадісів, але очевидна, сильна, а Аллаг знає краще, і більш правильна думка, що якщо людина, знаючи про обов’язковість молитви, полишила її, то вона перебуває в дуже небезпечному становищі.

Отже, молитва – це обов’язок раба, починаючи від повноліття і до смерті. Навіть дітям наказано прищеплювати любов та постійність в молитві. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Привчайте дітей до молитви, починаючи з семирічного віку. А з десятирічного віку, якщо вони відмовляються її звершувати, то злегка бийте»

В сім років дитина вже починає розмірковувати, розуміти, що можна, а ще неможна. Запрошуйте дітей дотримуватися молитви, наполягайте на ній, нагадуйте їм. А з десяти років дозволяється дитину злегка вдарити за відмову звершувати молитву, щоб вона була готова, коли настане повноліття, в 12, 13, 14 років, як вже визначить Аллаг, і для неї це не було чимось непосильним та новим. Така мудрість пророчого напучення.

Молитва буває двох видів

Перший вид – це обов’язкова молитва.

Обов’язкових молитов п’ять: полуденна, післяполуденна, вечірня, нічна та ранкова.

Щодо бажаних молитов, то тут набагато більше категорій. Спочатку хочу відзначити, в чому мудрість звершення бажаних молитов.

По-перше – це додатковий зв’язок раба з Господом. Чим більше людина присвячує свої поклоніння Аллагу, зокрема молитву, тим більше вона пов’язана з Всевишнім Аллагом. Як кажуть мудрі люди:

«Якщо ти хочеш, щоб Аллаг говорив з тобою, то читай Коран, якщо ти хочеш сам говорити з Аллагом, то читай молитву»

Друга мудрість бажаної молитви в тому, що вона компенсує ті недоліки, які ми допустили при звершенні обов’язкової молитви. Кожен з нас знає, щойно ми починаємо звершувати молитву, різні думки лізуть в голову: робота, родина, просто щось згадується – це ніщо інше як вплив шайтана, який хоче, щоб ми відхилилися від молитви і не звершували її так, як цим буде задоволений Всевишній Аллаг. Якщо раб дає раду цим думкам, які виникають, і продовжує звершувати молитву з покірністю, то, з дозволу Аллага, вони не вплинуть на його молитву та його винагороду. Але якщо раб продовжує думати про щось інше в молитві, окрім Всевишнього Аллага, якщо він думає не про Рай, не про Пекло, не про розрахунок, який на нього чекає, то знайте, що ця молитва вже містить в собі певні елементи неповноцінності. Так ось, додаткові молитви допомагають нам перекрити ті недоліки, які ми маємо в обов’язкових молитвах. Це сенс припису додаткових молитов.

Бажані молитви умовно можна поділити на п’ять категорій

Перша категорія «ар-раватіб» - молитви , які звершуються до або після обов’язкових молитов. Це 4 ракаата до зугра та 4 ракаата пілся зугра, також це можуть бути 2 ракаата до зугра та 2 ракаата після зугра, 2 ракаата після вечірньої молитви, 2 ракаата після нічної молитви та 2 ракаата до ранкової молитви.

Наступна категорія – молитва аль-Вітр. Деякі вчені також сказали про її обов’язковість, але більш правильною думкою, а Аллаг знає краще, є те, що молитва аль-Вітр це затверджена сунна. Посланець Аллага не полишав звершення молитви аль-Вітр навіть в дорозі.


Наступна категорія – молитва ат-Таравіх. Молитва, яка звершується колективно в мечеті в Рамадан. Людина може звершувати її і вдома, але бажано це робити в мечеті, так, як нас навчив Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага).

Після молитви ат-Таравіх йде молитва ат-Тагаджуд – це додаткова нічна молитва, коли людина лягла трохи перепочити, потім прокидається і звершує нічну молитву. Молитва Тагаджуд випадає на останню третину ночі, коли Всевишній Аллаг спускається на найближче небо і говорить:

«Хто кличе Мене, Я відповім йому. Хто просить у Мене прощення, Я пробачу йому. Хто просить Мене про щось, то Я дам йому»

Зверніть увагу на ці важливі слова. Сам Всевишній Аллаг щоночі зі своєї милості звертається з цими словами до нас з вами, нам лишається лише зробити це. Кличте Аллага, і Він відповість вам. Просіть в Аллага прощення, вдень та вночі, але остання третина ночі – найбільш гідний час, і Він пробачить вас. Просіть в Аллага в цей час все, що ви хочете, можливо, Аллаг відповість вам саме в цей час. Аллаг щедрий і багатий, і Він дасть вам.

Деякі люди, які відхилилися від правильної віри у Всевишнього Аллага, намагаються сказати, що в цьому хадісі не сам Аллаг спускається на найближче небо так, як це належить Його Величі,а це ангел спускається. Тим самим вони намагаються заперечувати атрибути Всевишнього Аллага, те, що Йому притаманний атрибут «спускатися на найближче небо в останню третину ночі» так, як належить Його Величі. Не подібно до того, як це роблять Його творіння. Ми не можемо собі це уявити. Відповісти таким людям можна наступним чином. Хіба належить ангелу казати такі слова? «Хто кличе Мене, Я відповім йому. Хто просить у Мене прощення, Я пробачу йому. Хто просить Мене про щось, то Я дам йому». Хіба ангел здатний прощати, відповідати на дуа, наділяти прожитком? Людина, яка так вважає, не зрозуміла Іслам. Саме Всевишній Аллаг щоночі дає нам можливість просити у Нього, і Він відповість нам.

Далі йде молитва ад-Духа. Молитва, яка звершується після сходу сонця, через 30-40 хвилин, і аж до півдня, за 15-20 хвилин до настання молитви аз-зугр. Мінімальна кількість ракаатів молитви ад-Духа – два, максимальна – вісім, по два ракаата.

Тепер поговоримо, коли краще звершувати додаткові молитви. Поза сумнівом, у місяць Рамадан. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Той, хто вистоював Рамадан (в молитвах) з вірою та надією (на винагороду Аллага), йому пробачаться його попередні гріхи».

В іншому хадісі Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Тому, хто вистоював молитву разом з імамом, поки він не закінчив її, запишеться вистоювання (цілої) ночі».

Деякі брати переривають молитву з імамом, йдуть і дочитують вдома. Але вчені кажуть, що бажаніше, якщо ви вже в мечеті, звершити молитву до кінця з імамом. Закінчити Вітр разом з імамом, а потім йти відпочивати. В цьому об’єднання мусульман, так мусульмани показують свою єдність навколо одного імама, навколо однієї мечеті. І після цього вам записується винагорода, наче ви молилися всю ніч.

І також Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Той, хто вистоював Ніч Приречення, з вірою та надією (на винагороду Аллага), йому пробачаться всі його попередні гріхи».

Підіб’ємо підсумок. Молитва – це дуже важливий акт поклоніння. Це зв’язко раба зі своїм Господом. Якщо цей зв’язок переривається, то людина виходить за межі релігії. Про це сказав Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага), і про це ми з вами повинні пам’ятати, нагадувати старшим, вчити молодших, але в першу чергу вчити себе – своєчасному та належному звершенню молитви. Деякі люди вважають, що їм записується винагорода за звершення лише бажаних молитов, а за звершення обов’язкових молитов їм просто не записується гріх. Це не так. Найбільша винагорода очікує за звершення обов’язкової молитви, а вже після цього винагорода очікує за звершення бажаних молитов.


Це життя – це час вчинків та справ. Хто не встигне в цьому житті зробити гідні справи, тому не слід сподіватися, що в Наступному Житті він буде з числа тих, хто здобуде успіх і потрапить до Раю. А тому, хто скоїв якийсь гріх, не варто зневірюватися в милості Аллага. Не варто вважати себе пропащою, грішною людиною, без надії на прощення від Всевишнього Аллага. Поки ти живеш, Аллаг дає тобі шанс виправитися. Ворота каяття відчинені, поки людина не видасть передсмертний зойк. Всевишній Аллаг сказав в Корані:

إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ

«Воістину, добрі вчинки видаляють погані. Таке нагадування для тих, хто згадує!»

(сура 11, аят 114)

І одним з найкращих діянь є молитва. Не забувайте про це, брати та сестри.

Прошу Всевишнього Аллага дати нам баракят, дати нам благо в наших уроках, в нашому пості, в нашому взаємному нагадуванні. Просимо Всевишнього Аллага дати нам можливість вистоювати обов’язкові молитви так, як Він буде цим задоволений, аж до дня нашої смерті.

П'ятнадцятий день | Сімнадцятий день

Цикл лекцій «Уроки Рамадану»

Абдуллаг Шистеров