Права дружини
Хвала Аллагу, Господу світів! Благословення та вітання кращому з пророків та посланців – нашому пророку Мухаммаду, його родині та всім його сподвижникам! Аллаг Всевишній створив для нас в цьому світі супутниць життя, щоб ми знайшли в них спокій. Зробив любов та співчуття до них насолодою нашого життя. З бажанням оновити наші старі знання та зробити нагадування для тих братів та сестер, які, можливо, стали трохи неуважні до них, сьогодні ми торкнемося теми подружнього життя. Воістину, право шлюбу – велике право, право, з якого випливають кілька важливих положень. Аллаг Всевишній сказав:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
«Поводьтеся з дружинами гідно. І навіть якщо вони неприємні вам, то, можливо, неприємне для вас те, у що Аллаг вклав багато добра!» (Коран, сура 4 «Ан-Ніса», аят 19).
Жінка, яка знаходиться під твоєю опікою, о мусульманине, довірена тобі, і з тебе спитають за неї в Судний День: чи дотримувався ти її прав, нехтував ними або ж взагалі не віддавав їх. Найважливіші обов’язки чоловіка:
- Чоловік зобов’язаний добре поводитися з дружиною, підкорюючись наступним словам Аллага:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
«Поводьтеся з дружинами гідно» (Коран, сура 4 «Ан-Ніса», аят 19).
Також посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав: «І (завжди) поводьтеся з жінками добре, адже, воістину, були вони створені з ребра, а найбільшою кривизною відрізняється його верхня частина; якщо ти спробуєш випрямити (ребро), то зламаєш його, а якщо залишиш його (у спокої), воно так і залишиться кривим, (а тому завжди) поводьтеся з жінками добре!»[1] Пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) також сказав: «Я забороняю вам нехтувати правами двох слабких: сироти та жінки» [2].
- Чоловік повинен віддавати права дружині повністю, не обмежуючи її. Передається від Муавії ібн Хайда (хай буде задоволений ним Аллаг), що він сказав: «Я спитав: «О посланцю Аллага, які права у дружини?» Він (хай благословить його Аллаг та вітає) відповів: «Ти повинен годувати її, коли їси сам. Одягати її, коли одягаєшся сам. Ти не повинен бити її по обличчю, ти не повинен проклинати її і не маєш права уникати її, окрім як на подружньому ліжку (хаджр)» [3].
Деякі люди бувають щедрими поза домівкою, коли вони зі своїми друзями, але при цьому про права своїх дружин вони чомусь забувають. Хоч і відомо, що чоловік отримує винагороду за утримання своєї родини, як про це передав Абу Хурайра (хай буде задоволений ним Аллаг). Він передає, що посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав: «Якщо ти витратиш динар на шляху Аллага, і динар на звільнення одного раба, і динар на милостиню нужденному і динар на свою родину, то найбільшу винагороду ти отримаєш за той динар, який ти витратив на свою родину»[4]. Інші знайшли собі заняття: бити дружину. Вони роблять це постійно. Айша (хай буде задоволений нею Аллаг) сказала: «Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) ніколи не вдарив своєю рукою нікого [5], в тому числі жінок та слуг…» [6]. Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) є прикладом та взірцем для наслідування для нас. Треті взяли за звичку робити дружині хаджр [7] з будь-якої причини, навіть через дрібницю. Часом це може тривати місяцями, і він весь цей час не розмовляє з нею і не навідує її. Інколи ця жінка може знаходитися на чужині, далеко від своїх близьких. А інколи це молода дівчина, яка божеволіє від самотності та нудьги.
- Чоловік повинен навчати свою дружину шаріатським знанням та деяким видам поклоніння, які їй необхідні. Також йому треба спонукати її до вимагання такого роду знань. Аллаг Всевишній сказав:
وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ
«Згадуйте те, що читають у ваших будинках зі знамень Аллага та мудрості» (Коран, сура 33 «Аль-Ахзаб», аят 34).
Абу Бакр (хай буде задоволений ним Аллаг) передав, що мати правовірних Айша (хай буде задоволений нею Аллаг) сказала: «Які ж прекрасні жінки ансарів! Їхня сором’язливість не заважає їм у вивченні релігії»[8]. Чоловік повинен слідкувати за тим, щоб дружина вивчала Коран та Пречисту Сунну, сприяти їй в цьому та усіляко допомагати. Аллаг Всевишній сказав:
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْعَلَيْهَا
«Накажи своїй родині звершувати молитву й будь у ній терплячим» (Коран, сура 20 «Та. Ґа», аят 132).
Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав: «Хай помилує Аллаг чоловіка, який встає вночі та молиться, (також) будить свою дружину, а якщо вона відмовляється вставати, то бризкає водою їй на обличчя. І хай помилує Аллаг жінку, яка встає вночі та молиться, будить свого чоловіка, а якщо він відмовляється вставати, то бризкає водою йому на обличчя» [9].
- Чоловік повинен добре поводитися з дружиною, берегти її почуття та втішати її. Аллаг Всевишній сказав:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
«Поводьтеся з дружинами гідно» (Коран, сура 4 «Ан-Ніса», аят 19).
Ібн Аббас (хай буде задоволений ними обома Аллаг) сказав: «Я люблю прикрашатися для дружини так само, як я люблю, щоб вона прикрашалася для мене. Бо Всевишній Аллаг сказав:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
«Поводьтеся з дружинами гідно» (Коран, сура 4 «Ан-Ніса», аят 19).
А також сказав:
وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
«Дружини мають такі ж права, як і обов’язки, і ставитися до них слід по-доброму» (Коран, сура 2 «Аль-Бакара», аят 228).
Важливо звернути увагу на те, що в більшості родин мусульман розповсюджена думка, протилежна тому, як нам наказано поводитися зі своїми дружинами. Тут ми можемо спостерігати непристойне поводження зі своєю дружиною, невдоволеність її зовнішністю або характером, її рідними та згадування їхніх недоліків. Сюди ж відносяться лайка, ображання дружини і називання її різними огидними прізвиськами. Або відвертий прояв з боку чоловіка неприязні та огиди до дружини. Або згадування при ній хороших якостей інших жінок, кажучи про те, що вони гарніші та кращі, допікаючи їй тим, що від неї не залежить. Чоловік береже почуття дружини і проявляє до неї повагу, називаючи її найулюбленішими іменами, вітається з нею, заходячи в дім, проявляє свою симпатію до неї подарунком або лагідним словом. Коли чоловік не шукає помилок та промахів дружини, а навпаки, пробачає їй помилки та намагається не помічати їх, це є проявом високої моральності та доброго ставлення до дружини. Особливо в тих справах, для здійснення яких вона дуже старалася, але з якоїсь причини їй не вдалося досягти запланованого. Поміркуй над цим хадісом, в якому посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав: «Найдосконалішу віру має той з віруючих, у кого найвища моральність, а кращими з вас є ті, хто краще за всіх ставиться до своїх дружин» [10].
- Чоловік зобов’язаний берегти моральність своєї дружини та берегти її від потрапляння в сумнівні місця, а також показувати свої ревнощі до неї. Він повинен спонукати дружину знаходитися у себе вдома. Йому варто віддаляти її від поганих подруг та частого відвідування крамниць, але, якщо це необхідно зробити, то робити це лише в його супроводі. Також він не повинен дозволяти дружині вирушати в дорогу без супроводу махрама. Чоловік має усвідомити, що дружина доручена йому, і з нього спитають за неї в Судний День. Адже «кожен з вас є пастирем, і кожен з вас несе відповідальність за свою паству» [11].
- Чоловік має бути чуйним до потреб своєї дружини. Цим він захистить її від звернення до когось, окрім нього. Чоловіку треба намагатися відповідати на капризи дружини ніжним словом та схваленням. Йому варто завжди знаходити можливість приділити їй час. Знаходячись вдома, чоловік повинен бути привітний та м’який в обходженні. Повідомляється, що Абдуллах бін Амр бін аль-Ас (хай буде задоволений Аллаг ними обома) сказав: «(Якось) посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав мені: «О Абдуллаг, мені повідомили, що ти постуєш вдень та молишся ночами». Я сказав: «Так, о посланцю Аллага». Він сказав: «Не роби (так, але) постуй і не тримай піст, молись ночами і спи, бо, воістину, у твого тіла є на тебе право, і у ока твого є на тебе право, і у дружини твоєї є на тебе право…» [12].
В іншому хадісі передається, що посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав: «… Мати статеву близькість з дружиною - милостиня». Сподвижники (хай буде задоволений ними Аллаг) сказали: «О посланцю Аллага! Хіба отримає один з нас винагороду від Аллага за те, що задовольнив своє бажання, маючи близькість зі своєю дружиною?» На що Пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) відповів: «Скажіть мені, якби він зробив це забороненим шляхом, зробивши перелюбство, то було б це гріхом чи ні? Тому за те, що він зробив це дозволеним шляхом, маючи близькість з дружиною, йому буде винагорода від Аллага» [13].
- Чоловік, наслідуючи приклад найкращих чоловіків, повинен бути лагідним до своєї дружини, приємним у спілкуванні з нею та приносити їй радість. Укба ібн Амір (хай буде задоволений ним Аллаг) передав, що посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав: «… І немає розваги для чоловіка, окрім як в трьох заняттях – в утриманні та догляді за конем, в тренуванні у стрільбі з луку та в заграванні (або в любовних іграх) з дружиною» [14].
Хто ж більше за всіх гідний твого доброго ставлення та найкращого поводження, якщо не та, яка обслуговує тебе, готує тобі, тримає в чистоті твій одяг та твій дім, радіє твоєму приходу, виховує твоїх дітей і виконує твої доручення протягом всього твого життя?! Для нас посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) – чудовий приклад. Він (хай благословить його Аллаг та вітає) змагався з матір’ю правовірних Айшей (хай буде задоволений нею Аллаг) у бігу для того, щоб принести їй радість, називав її лагідно скорочено Аіш, щоб знайти шлях до її серця. Він (хай благословить його Аллаг та вітає) розважав її розмовами та розповідав їй притчі. Пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) радився з дружинами у деяких питаннях, як це було з Умм Саляма (хай буде задоволений нею Аллаг) при Худайбійському мирному договорі.
- Чоловіку слід з розуміння та терпіння приймати деякі неприємності, яких завдає йому дружина. Протягом довгих років спільного життя людина неминуче помічає в іншій людині щось, що їй не до вподоби. Адже будь-яка людина створена слабкою і з якимось недоліком. Тому чоловіку треба проявити терпіння та витримку. Але це не в питаннях, які стосуються Наступного життя. Наприклад, якщо дружина полишає молитву або не постує в місяць Рамадан. Бо це справи не з тих, за якими можна спостерігати з терпінням. Мова тут йде про ті справи, які стосуються подружніх стосунків. В таких справах потрібно розуміння, особливо у відомі дні місяця, коли жінка буває трохи засмучена. Адже навіть у дружин Пророка (хай благословить його Аллаг та вітає) бували недогляди, які вимагали прощення та розважливого сприйняття.
- Чоловік повинен берегти майно дружини і не розпоряджатися ним без її дозволу. У дружини може бути майно, яке перейшло їй у спадок або вона отримала його в дар, або її місячний оклад, якщо вона працює. Чоловік не повинен вимагати від неї це майно у відкритій формі чи натяками, або ж намагатися отримати його обіцянками чи погрозами. Він може користуватися ним лише з її дозволу. Аллаг Всевишній сказав:
وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئ مَّرِيئًا
«І щиро віддавайте дружинам викуп як дарунок для них. Але якщо вони за своєю волею щось повернуть вам звідти, то вживайте це для здоров’я та користі» (Коран, сура 4 «Ан-Ніса», аят 4).
Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) був довіреною особою майна своєї дружини Хадіджи (хай буде задоволений нею Аллаг). Але, не дивлячись на це, він (хай благословить його Аллаг та вітає) не брав з її майна нічого, крім того, що належало йому по праву за виконану роботу. І він ніколи не торгувався з нею стосовно того, що він отримував від неї, не проявляв гнів чи злобу для того, щоб вона давала йому зі свого майна таку кількість, якою він був би задоволений. Аллаг Всевишній, застерігаючи чоловіка брати щось з махра [15] жінки, який може слугувати спокусою для нього і який спочатку належав йому, сказав:
وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا ۚ أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَىٰ بَعْضُكُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا
«І якщо ви бажаєте замінити одну з дружин іншою, тоді як перед цим ви дали одній із них навіть цілий кінтар [16], то не забирайте нічого із цього. Невже ви заберете щось несправедливо та скоїте явний гріх? Як же ви заберете це, якщо раніше між вами була близькість і вони взяли з вас суворий завіт?» (Коран, сура 4 «Ан-Ніса», аят 20-21)
Що тоді можна сказати про майно дружини, яке вона ледь-ледь і з муками зібрала. Брати звідти щось суперечить встановленому Аллагом становищу чоловіка щодо жінки. Воно полягає в тому, що чоловік є опікуном жінки і витрачає на неї зі свого майна, навіть якщо вона і буде заможніша за нього. Нехай стережуться ті, хто на заощадження своїх дружин будують будинки або роблять капіталовкладення, оформлюючи все не своє ім’я, а потім поступово починають привласнювати його. Це майно отримано незаконним шляхом та привласнено незаконно, окрім того випадку, коли все це робиться з дозволу власника майна.
- Чоловік, який має кілька (до чотирьох) дружин, зобов’язаний дотримуватися справедливості між ними, яка полягає в рівному розподіленні днів та ночей перебування між ними та однаковому утриманні всіх дружин. Аллаг Всевишній сказав:
ِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ
«Воістину, Аллаг закликає до справедливості, добрих справ…» (Коран, сура 16 «Ан-Нахль», аят 90)
Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав: «У кого було дві дружини, а він схилився лише до однієї з них, той постане в Судний День, позбавлений частини свого тіла!» [17]. Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає), вирушаючи в дорогу, кидав жереб між своїми дружинами і брав з собою ту з них, на кого вказував жереб. Він (хай благословить його Аллаг та вітає) навіть під час своєї передсмертної хвороби дотримувався справедливості в розподіленні ночей доти, доки його дружини не дозволили йому залишатися в кімнаті Айши (хай буде задоволений ними всіма Аллаг). У Муаза ібн Джабаля (хай буде задоволений ним Аллаг) було дві дружини, і він не пив воду в однієї з них, якщо в цей день була черга іншої. Господи наш! Даруй нам утіху для очей в наших дружинах та нащадках, зроби нас взірцем для богобоязливих! О Аллаг, виправ становище наших дружин та наших нащадків! Даруй нам баракат (благословення) в нашому майні та наших дітях! Прийми від нас! Пробач нам наші гріхи, помилуй нас! Ти – Чуючий, Знаючий! О Аллаг, пробач гріхи нам, нашим батькам та всім мусульманам! Хай благословить Аллаг нашого пророка Мухаммада, його родину та всіх його сподвижників!
Абдуль Малік аль-Касім
«40 уроків тим, хто застав Рамадан»
Перекладено сайтом «Чому Іслам?»
Українська версія підготовлена редакцією сайту www.lifeislam.org
[1] «Сахіх» Бухарі (5186) і «Сахіх» Мусліма (60), (1468). [2] «Муснад» Ахмада (2/439) та «Мустадрак» Ібн Маджа (3678) [3] «Муснад» Ахмада (4/446), «Сунан» Абу Дауда (2142) та «Мустадрак» Ібн Маджа (1850), Албані сказав, що ланцюг передавачів цього хадіса хороший. [4] «Сахіх» Мусліма (995). [5] Маються на увазі тварини (прим. Перекл.) [6] «Сахіх» Мусліма (2328). [7] Дозволений метод покарання людини шляхом переривання з нею стосунків на деякий час (прим. Перекл.). [8] «Сахіх» Мусліма (332). [9] «Муснад» Ахмада (2/250), «Сунан» Абу Дауда (1450) та «Мустадрак» Ібн Маджа (1336) та «Сунан» Насаі (3/1609), Албані в «Сахіх аль-джамі» (3494) сказав, що ланцюг передавачів цього хадіса хороший. [10] «Муснад» Ахмада (2/472) та «Сунан» Тірмізі (172). [11] «Сахіх» Бухарі (2409) і «Сахіх» Мусліма (1829). [12] «Сахіх» Бухарі (1975) і «Сахіх» Мусліма (1159). [13] «Сахіх» Мусліма (1006). [14] «Сунан» Абу Дауда (2513), «Сунан» Тірмізі (1688) і «Муснад» Ахмада (4/148). [15] Махр – це весільний подарунок нареченій, одна з обов’язкових умов укладання шлюбу (прим. перекл.) [16] Кантар чи кінтар – дорівнює приблизно 50 кг. золота (прим. перекл.) [17] «Муснад» Ахмада(2/295),«Сунан» Абу Дауда(2133) та «Сунан» Насаа (4), Албані в «Сахіх аль-джамі» (6515) підтвердив достовірність цього хадіса.