Хвала Аллагу, Господу світів, Милостивому, Милосердному, Царю Судного дня. Воістину, кого Аллаг (Святий Він і Великий) поведе прямим шляхом, того ніхто не зможе збити з прямого шляху. Кого ж Аллаг (Святий Він і Великий) введе в оману, то не знайдете йому наставника. Мир і благословення кращому з людей, останньому пророку і посланцю, Мухаммаду (мир йому і благословення Аллага), і всім тим, хто пішов за ним до Судного Дня.

О ті, які увірували, Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) багаторазово закликає нас до того, щоб ми боялися Аллага належним чином, і не покидали цей світ інакше як будучи мусульманами. Аллаг говорить:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

«О люди! Бійтесь Господа вашого, Який створив вас із однієї душі та створив із неї другу до пари; а з них ще й інших чоловіків та жінок і розселив їх. Тож бійтесь Аллага, ім’ям Якого ви звертаєтесь одне до одного, і дотримуйтесь родинних зв’язків. Воістину, Аллаг наглядає за вами!»

(сура 4, аят 1)

Види гріхів

О ті, які увірували, Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) вказав на кожне діяння, яке може ввести людину до Раю. І також Всевишній Аллаг вказав на діяння, які Він не пробачить. Діяння і гріхи, які за своєю тяжкістю та огидністю настільки вагомі, що Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) їх не пробачить.

Ми знаємо, що за своєю тяжкістю гріхи діляться на три види. Гріхи, які виводять людину з Ісламу, які роблять людину немусульманином, які повністю анулюють благі діяння людини - це куфр, невіра, і це ширк, багатобожжя, велике багатобожжя. А також діяння, які є великими гріхами, але вони за своєю тяжкістю також відрізняються один від одного. І є малі гріхи.

Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) застерігає віруючих від будь-яких з цих трьох видів гріхів, якими б вони не були. Тому що іноді людина думає, що малий гріх - це несерйозно. Вона дозволяє його собі одного разу, двічі, тричі, і вже не помічає, як той стає для неї звичайним і, ніби, дозволеним. Те саме має місце і з великими гріхами. Спочатку людину може мучити совість, але коли вона грішить два, три, чотири рази, то її серце вже не реагує. Ба більше, вона починає вважати це дозволеним для себе, або шукає якісь винятки для себе, роблячи той чи інший вчинок. Але це ні що інше, як підступи шайтана, які він приготував для людей. Адже Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) застерігає нас від шайтана. І Аллаг говорить, що він не просто шайтан, а називає його «явним ворогом». Більш небезпечного за нього для людини немає.

У достовірному хадісі Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав:

«Коли настає середина місяця Шаабан, Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) прощає гріхи всім людям, крім двох категорій - багатобожників і ворогуючих».

І це ті, які порушили права Аллага і порушили права рабів Всевишнього Аллага. Двом людям Аллаг не пробачить цього дня - мушріку (багатобожнику) і мушахіну. Мушахін - це людина, яка в серці своєму таїть ненависть, злобу, неприязнь, заздрість до мусульманина.

Хто такий мушрік або багатобожник?

Ми часто в Корані зустрічаємо аяти, в яких Аллаг згадує категорію грішників і називає їх багатобожниками. Це ті, хто додає Аллагу рівних. Це ті, хто порушує права Аллага в Його Панування. Це ті, хто заперечує Бога (атеїсти). Або ті, які кажуть, що поряд з Аллагом є ще творець. Це ті, хто порушує права Аллага в Його поклонінні.

Ми всі знаємо, що єдиний, хто заслуговує поклоніння, благання, кликання, сподівання, страху, надії - це тільки Аллаг. І заслуговує насправді, тому що завдяки Йому існуємо ми, існує все, що оточує нас. І тому Він гідний подяки. І той, хто дякує комусь, крім Аллага, звертається до кого-небудь, крім Аллага, сподівається на когось, крім Аллага, страшиться когось, крім Аллага або любить когось, крім Аллага, порушує права Всевишнього Аллага. Так він скоює один з найбільших гріхів - ширк, багатобожжя.

Також з порушень прав Всевишнього Аллага є порушення прав Аллага в Його прекрасних іменах і атрибутах. Всевишній Аллаг не подібний нікому і ніщо не подібно до Нього: ні люди, ні творіння не схожі на Аллага. Тому що Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) самодостатній і досконалий. Всевишній Аллаг сам Себе описав в Корані і вустами посланця Аллага (мир йому і благословення Аллаха) описав Себе в достовірній Сунні. Імена та атрибути, які Аллаг згадав в Корані і в достовірній Сунні, є іменами і атрибутами Аллага, які ніхто не має права перекручувати, скасовувати, відкидати, уподібнювати їм творіння Аллага, або шукати відповіді на запитання «Який Аллаг?»

Отже, людина, яка уподібнює Аллага його творінню, порушує права Аллага. Людина, яка уподібнює творіння Аллага самому Аллагу, порушує права Аллага. Хто спотворює сенс імен Аллага, кажучи: «Аллаг - Ар-Рахман, але це не означає Милостивий» - порушує права Аллага. Або коли Аллаг (Святий Він і Великий) про себе сказав, що Аллаг бачить, чує і говорить, але людина спотворює сенс і каже: «Чує не так, як чує. Це не слух» та інші подібні речі, то це також є порушенням прав Всевишнього Аллага. Такі приклади зустрічаються часто.

Коли людина зазіхає на права Всевишнього Аллага, вона перетинає червону межу. Переступивши червону межу, людина потрапляє до категорії людей, яким Аллаг не пробачить їхній гріх, якщо вони помруть з цим гріхом. Тому що Аллаг говорить в Корані:

إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ

«Аллаг не прощає, коли Йому приписують рівних»

(сура 4, аят 48)

Ніколи не пробачить Аллаг додавання йому рівних, але пробвчить все, що менше цього. Задля того, щоб зрозуміти цей момент глибше, зверніть увагу на хадіс-Кудсі, в якому Аллаг говорить:

«Якщо в Судний День до Мене мій раб прийде з гріхами і вони будуть розміром з Землю, і він не додасть Мені рівних, не зробить ширк, не порушуватиме Мої права, то я йому дарую стільки ж прощення, скільки у нього було гріхів».

Отже, найогидніший та найстрашніший гріх, який Аллаг не пробачить людині, це додавання Йому рівних.

Кожен може сказати, що він мусульманин і не додає Аллагу рівних. Але чому ж тоді Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) згадав про це в хадісі про достоїнство Шаабана? І це звернення переважно направлено до мусульман. Це вказує на те, що мусульманин може порушити права Аллага. І тому він повинен боятися цього. Сьогодні ми можемо спостерігати, як люди кажуть про Аллага без знання, описують Його без знання.

Сьогодні, коли існує Кааба, люди роблять таваф і хадж до могил «святих». Люди звертаються і моляться «святим». Люди одягають і носять амулети, звертаються до чаклунів і віщунів. Але водночас вони називають себе мусульманами. Не знаючи, не помічаючи, що ці вчинки категорично суперечать принципам Ісламу. Тому для того, щоб ні ти, ні твоя сім'я, ні родичі, ні близькі не потрапили в ширк, багатобожжя, яке спалюють благі діяння, як спалює вогонь дерево, необхідно виходити з категорії неосвічених щодо знань про Всевишнього Аллага та Його релігію. Слід вивчати, що таке Єдинобожжя. Слід вивчати, що таке Багатобожжя, для того, щоб залишатися єдинобожником. Знати види багатобожжя і чого варто остерігатися. Адже самі пророки, і Ібрагім, мир йому, батько пророків, говорив:

«Господи! Зроби це місто безпечним і врятуй мене й синів моїх від поклоніння ідолам!».

(Сура 14, аят 35)

Вони боялися потрапити в ширк, в багатобожжя, знаючи, наскільки цей гріх може бути тяжким.

Сьогодні ми можемо зустріти людей, які приписують Аллагу те, що приписав людині, зробило б її калікою, неповноцінною. Але чому Аллаг (Святий Він і Великий), який є володарем найпрекрасніших, повноцінних, найдостойніших імен та атрибутів, заслуговує на те, щоб Йому щось приписували, щось спотворювали, міняли чи заперечували. Бійтеся Аллага (Святий Він і Великий) в цьому. Щоб не опинитися з тих, які взяли на себе відповідальність щось приписати Аллагу, або уподібнити Аллагу, або спотворити, сказавши: «Ні, Аллаг не такий».

Найкраще тлумачення, це тлумачення сподвижників, які жили в епоху Мухаммада (мир йому і благословення Аллага) і розуміли, про що той чи інший аят.

І перша категорія, про яку йдеться в хадісі, це мушрік, це багатобожник. Скільки б ми не говорили на цю тему, не розкривали її і не роз'яснювали, цього буде мало, тому що кожен раз, читаючи Коран і хадіси, зупиняємося на найстрашнішому гріху - багатобожжі. Тому слід знати, що таке багатобожжя, щоб не впасти в нього. Адже посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага), згадуючи сім смертних гріхів, перше, що згадав - це багатобожжя.

Хто такий мушахін?

Далі, кого посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) згадав в хадісі - це мушахін. Зверніть увагу, посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) згадав у цьому хадісі дві категорії людей. І в своїй сукупності гріхи діляться на дві категорії:

  • гріхи, які порушують права Всевишнього Аллага
  • і гріхи, які порушують права рабів Всевишнього Аллага (права людей).

І якщо ми подивимося на гріхи людей, то побачимо, що це, або порушення прав Аллага, або порушення прав людей. І те й інше є найбільшими гріхами. І це говорить про те, що тобі не дозволено, о, брате і сестро, вважати, що якщо, ти вистоюєш тахаджуд-намаз, тримаєш додаткові пости, даєш садака, ти маєш право порушувати права своїх батьків, своєї сім'ї, своїх сусідів, родичів, друзів і людей загалом.

Часом людина думає, що якщо вона порушує права людини, то це проститься в Судний День. Найголовніше виконувати зобов'язання Аллаха. І це величезна і суттєва помилка. Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) в хадісі сказав наступне:

«Коли настає середина місяця Шаабан, Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) дивиться на своїх рабів, і прощає всім віруючим і наповнює гріхами невіруючих. І Всевишній Аллаг залишає тих, хто несе в душі злість і ненависть, доти, доки вони не залишать це».

Щодо мушахіна Ібн Касір сказав:

«Мушахін - це той, хто несе будь-яку злобу в душі».

Аль-Аузаї сказав:

«Мушахін - це той, хто привносить нововведення, і той, хто є розкольником в джамааті».

Якщо ми подивимося на два цих визначення, то побачимо, що в обох випадках мушахін - це той, від кого йде зло. Це може бути заздрість, ненависть, ворожість, все те погане, що людина може в душі тримати до свого брата-мусульманина або сестри-мусульманки.

Тому як часто людина помиляється, думаючи, що Аллаг її простить, або просить і робить дуа Аллагу, але водночас, можливо, поруч в мечеті є людина, яку вона ненавидить, або на яку вона ображається, або якій вона заздрить. Тому людина повинна розуміти, що прощення Всевишнього Аллага її торкнеться тоді, коли з її серця також буде виходити бажане нею, тобто, прощення. І тому посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав в хадісі:

«Якщо бажаєте бути прощені, вмійте прощати».

Якщо в твоєму серці є ненависть, злоба, заздрість - все, що несе зло в суспільство, привносить розкол в джамаат, в умму, то від цього нічого доброго не варто чекати. І боячись виявитися з цієї категорії людей, сподвижники якось запитали посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага):

«Хто є найкращою людиною?»

Тоді посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав:

«Це правдиві словами і чисті серцем».

І тоді сподвижники сказали:

«Посланцю Аллага, правдиві словами - нам зрозуміло. Але хто ці інші?»

Тоді посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав:

«Це чистий і богобоязливий, це той, на кому немає гріха, це той, хто не несе в душі ворожнечу, ненависть і заздрість».

Як бути найкращим з-поміж людей

Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) вказав на дві речі, дотримуючись яких, ти станеш одним з кращих людей.

Це бути правдивим у своїх словах, говорити правду, не дивлячись на те, приємна вона тобі чи ні, це щоб з твоїх вуст не виходило нічого, крім доброго, це відсутність обману, пліток, наклепу, образи і всього того злого, що може зриватися з язика.

І друге - чисте серце. Чисте серце, це не коли я говорю про себе «Я боюся Аллага!», або коли нам говорять «Бійся Аллага!», а у відповідь на це у нас в душі виникає якась зарозумілість, і ми відповідаємо: «Не вчи мене! Я боюся Аллага!» або ж «Сам бійся Аллага!». Чисте серце - це серце, в якому немає ані бруду, ані гріхів, ані ворожнечі, ані ненависті, ані заздрості.

Зверніть увагу на безліч прикладів з Сунни Посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага) і Священного Корану. Заздрість братів Юсуфа привела їх до того, що вони були ладні вбити свого брата, і вони кинули його в криницю. Ненависть, яка є в душі людини, вона також за собою несе мерзенні вчинки.

І зверніть увагу на лицемірів, які були за часів Пророка (мир йому і благословення Аллага). Несучи в душі ворожнечу й ненависть, вони отруювали Посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага), вони зазіхали на його честь, вони звинуватили найкращу, найчистішу жінку на світі, Айшу (нехай буде задоволений нею Аллаг), в перелюбстві.

Подивіться на заздрість, ненависть і злобу, яку люди несуть у своїй душі, в історії Ісламу. Скільки серед сподвижників було воєн та фітни, скільки шляхом заздрості та ненависті ставили і ставлять підніжки мусульманам у всьому світі. На жаль, читаючи різні ідеологічні думки й тексти, ми все більше приходимо до висновку, що, якщо людина помиляється в якихось питаннях релігії, то потрібно мати до неї ненависть, злобу. Або заважати один одному в якихось справах, не давати розвиватися, думаючи, що людина буде й надалі поширювати свої нововведення.

Але часто люди забувають, що є злоба і ненависть до самого гріха, але не до людини. І тому, якщо твій брат-мусульманин оступився, скоїв якийсь гріх, у тебе повинна бути ненависть або ворожість до самого гріха, але не до нього особисто. Він залишається твоїм братом-мусульманином. Але у нас відбулася підміна понять. Часом для мусульман ближчими стають немусульмани. І все це через неправильне розуміння.

Тому Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий), щоб виховати віруючих, сказав:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

«Ті, що прийдуть після них, скажуть: «Господи наш! Прости нас та братів наших, які увірували раніше за нас! І не дай серцям нашим сповнитися ненавистю до тих, хто увірував [раніше]! Господи наш! Ти — Смиренний, Милосердний!»»

(сура 59, аят 10)

Аллаг (Святий Він і Великий) навчив двом принципам в цьому аяті. Робити дуа за своїх братів, не має значення, хто б вони не були (мається на увазі, які б гріхи вони не скоювали, як би вони не оступалися), просити: «Аллаг, прости їх, виправ їх, помилуй їх». Робити дуа за віруючих, особливо тих, які увірували раніше, або випередили нас в деяких благих діяннях, які кращі за нас в якихось питаннях. І просити у Аллага вберегти нас від ненависті до них. Це і є етикет взаємин між мусульманами. Це не означає, що треба приймати і підтримувати гріхи інших - ні! Як брат-мусульманин, ти повинен дати настанову, засудити наодинці, але при цьому робити дуа за нього і мати ненависть до його гріха, але не до нього самого.

О ті, які увірували, Всевишній Аллаг прощає кожному, хто звертається до нього. Але також ми повинні звернути увагу на те, що часом наші дії є причиною того, простить нас Аллаг чи ні. І остерігайтеся опинитися з двох категорій, зазначених в хадісі: серед багатобожників і серед тих, хто несе злобу до віруючих.

Я прошу Аллага, Святий Він і Великий, дати нам правильне розуміння Корану і Сунни, і щоб Аллаг вберіг нас, наші сім'ї і наше потомство від попадання в багатобожжя, простив нам гріхи, явні й приховані, очистив наше серце від багатобожжя, від лицемірства, від ненависті, заздрості і всього поганого, що воно несе в суспільство. Просіть у Аллага прощення, адже Він Прощаючий, Милосердний.


П'ятнична хутба. Сулейман Хайруллаєв