О молодь! Поспішайте брати шлюб.

Повідомляється від Ібн Мас’уда (хай буде задоволений ним Аллаг), що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «О молодь! Якщо хтось з вас здатний (фізично та матеріально) взяти шлюб, то нехай одружується, тому що це допоможе йому опускати погляд та уникати розпусти. А той, хто не здатен взяти шлюб, нехай постує, тому що так він зможе втамувати пристрасть» (навів Аль-Бухарі, 5065-9/112 (в книзі «Фатх аль-Барій»), а також Муслім, 1400). Цей хадіс спонукає до нікяху (шлюбу), бо нікях є шляхом пророків та посланців Аллага. Не дивлячись на це, сьогодні багато хлопців та дівчат не хочуть брати шлюб, не надаючи йому значення та нехтуючи його перевагою. Далі спробуємо пояснити положення людей щодо нікяху (шлюбу). Умовно їх можна поділити на три групи: По-перше, категорія людей, для яких нікях (шлюб) є обов’язковим. Це розповсюджується на тих, хто побоюється впасти в заборонене, полишивши шлюб. Людині з цієї категорії необхідно зберігати цнотливість та уникати гріха. І згідно думки всіх вчених з фікху (ісламського права), цього досягти вона зможе лише з допомогою нікяху. По-друге, категорія людей, для яких нікях є бажаним. Це розповсюджується на тих, у кого є пристрасть, але він захищений від забороненого. Такому краще взяти шлюб, аніж займатися добровільними видами поклоніння. Це є суттю думки сподвижників (хай буде задоволений ними Аллаг) та їхніх вчинків. Ібн Мас’уд (хай буде задоволений ним Аллаг) сказав: «Якби з приписаного мені строку життя залишалось б тільки десять днів, і я знав, що помру в десятий день, то якби у мене була можливість, я б одружився, побоюючись спокуси». Ібрагім ібн Майсара розповідав: «Таус якось сказав мені: «Одружись! Або мені доведеться сказати тобі те саме, що сказав Умар Абу Аз-Зауаїду: «Твоєму шлюбу може перешкоджати або нездатність, або розпуста». Ахмад (хай обдарує його Аллаг Своєю милістю) в розповіді від Аль-Маррузі сказав: «В Ісламі немає холостого життя». В усіх цих словах міститься настійне спонукання до нікяху і докір за його полишення, тим самим він стає близьким до обов’язкового положення. Користі від нікяху дуже багато: збереження та зміцнення релігії, захист жінки та турбота про неї, продовження роду, збільшення кількості мусульман, справджуючи тим самим гордість, яку буде відчувати пророк (мир йому та благословення Аллага) в Судний день (у нього буде найчисельніша громада) і багато іншого. Поспішайте ж з пошуками праведного чоловіка або праведної дружини, адже затримка з нікяхом суперечить Сунні і може призвести до заборонених вчинків. По-третє, категорія людей, у яких немає пристрасті або через те, що ця людина була створена такою, як, наприклад, безсила в статевому плані, або пристрасть була, а потім зникла в зв’язку з похилим віком або через хворобу. З приводу цих людей існують дві думки. Перша думка: бажаність нікяха, спираючись на загальні згадані докази. Друга думка: відмова від нікяха для нього краще, оскільки в цьому немає користі. Крім того, він перешкоджає збереженню цнотливості своєї дружини, яку б вона могла зберегти з іншим чоловіком, тим самим він завдає їй шкоди, не відпускаючи її від себе, а також створює загрозу невиконання своїх обов’язків перед дружиною, відволікається від пошуку знань та поклоніння тим, в чому немає користі. В текстах, які спонукають до нікяху, мається на увазі людина, яка має пристрасть, оскільки в них на це є вказівка. Повідомляється від Джабіра (хай буде задоволений ним Аллаг), що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) (якось на вулиці) побачив жінку, а повернувшись, він мав статеву близькість зі своєю дружиною Зайнаб, яка в цей час займалася обробкою шкіри. Вдовольнивши свою статеву потребу, він вийшов до сподвижників та сказав: «Жінка зваблює (чоловіка) і спереду, і позаду в образі шайтана. Тому, якщо хтось з вас подивився на жінку, нехай здійснить статевий акт з дружиною, адже це відверне від нього те, що могло запасти йому в душу»[1]. Цей хадіс роз'яснює достоїнство шлюбу, адже нікях оберігає честь мусульманина, допомагає йому зберегти цнотливість, наділяє його високими якостями непричетності до непристойних та гріховних вчинків. Також це висловлювання вказує на те, що якщо чоловік побачив жінку, і вона запала йому в душу, то йому слід здійснити статевий акт з дружиною, таким чином відводячи від себе те, що зачепило його, як про це повідомив пророк (мир йому та благословення Аллага)[2]. Крім того, посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) спонукав молодь брати шлюб, для тих з них, у кого є можливість, щоб вони здобули цнотливість та доброчесність. А також пророк (мир йому та благословення Аллага) наказав постувати тим, хто не має можливості одружитися, оскільки піст вгамовує пристрасть, тобто оберігає їх від скоєння непристойних вчинків. Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) сказав: «О молодь! Якщо хтось з вас здатний (фізично та матеріально) взяти шлюб, то нехай одружується, тому що це допоможе йому опускати погляд та уникати розпусти. А той, хто не здатен взяти шлюб, нехай постує, тому що так він зможе втамувати пристрасть». Нікях – це ворота щастя. Всевишній Аллаг сказав: «Серед Його знамень — те, що Він створив вам дружин із вас самих, щоб ви знаходили в них спокій, і встановив між вами любов і милосердя. Воістину, в цьому — знамення для людей, які думають!» [3]. Даний аят ясно вказує на те, що душевний спокій та стабільність є серед інших цілей нікяха, яких можна досягти в результаті любові та милосердя між подружжям [4]. Повідомляється від Абдулли ібн Амра ібн Аль-Аса (хай буде задоволений ним Аллаг), що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Цей світ – предмет насолоди, і кращою насолодою є праведна дружина»[5]. Жінка може стати причиною щастя чоловіка, так само, як чоловік може стати причиною щастя жінки. Однак, для щастя необхідна умова, щоб подружжя було праведним. Якщо ж ця умова не виконується, то вони можуть бути причиною страждань одне одного. Повідомляється від Са’ада ібн Абу Уаккаса (хай буде задоволений ним Аллаг), що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Чотири речі з щастя: праведна дружина, просторе житло, праведний сусід та приємний засіб пересування. І чотири речі зі страждання: поганий сусід, погана дружина, поганий засіб пересування та тісне житло»[6]. Не таємниця, що молодята відчувають радість після шлюбу. І продовження цієї радості залежить від їхньої праведності. Адже подружнє життя перетвориться на страждання, якщо хтось з них чинитиме погано.

Підготовлено редакцією сайту «Чому Іслам?» - www.whyislam.to

Український переклад підготовлено редакцією сайту www.lifeislam.org

[1] Навів Муслім в книзі «Про нікях», в главі «Спонукання до статевого акту з дружиною того, хто побачив жінку, і вона запала йому в душу», (9/177).

[2] Коментар Ан-Нававі, 9/178. [3] Сура «Ар-Рум», 21. [4] Дивись в тафсірі Ібн Заманін, 3/359. [5] Навів Муслім в книзі «Про грудне вигодовування», в главі «Бажаність одруження на цнотливій», 10/56. [6] Навів Ібн Хіббан в книзі «Про нікях», в главі «Згадування переказів, в яких розповідається про речі, які є причиною щастя людини в цьому світі», (6/135, номер хадіса: 4021). Також навів Ахмад без згадування про сусіда, 1/168. Навів Аль-Баззар, «Кашф аль-астар», в книзі «Про нікях», в главі «Про праведну дружину», (2/156, номер хадіса: 1412). Ат-Табарані в «Аль-му’джам аль-кабір», (1/146, номер хадіса: 329). Аль-Хайсамі сказав в «Маджма’ аз-зауайд», (4/272): «Навів Ахмад, Аль-Баззар, Ат-Табарані в «Аль-Кабір», і «Аль-Аусат». Передавачі хадіса у Ахмада ті самі, що й в достовірній збірці Аль-Бухарі».