О ті, які увірували, бійтеся Аллага (Святий Він і Великий) належним чином, і залишайте цей світ не інакше, як будучи мусульманами.

О ті, які увірували, Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) послав керівництво для життя кожному мусульманину. І для того, щоб це керівництво було ясним і зрозумілим, Він відправив одного з найкращих людей, Він відправив вчителя, Мухаммада (мир йому і благословення Аллага). Читаючи Коран і Сунну посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага), ми зможемо побачити, що Іслам це не просто суха теорія, яку треба читати й не слідувати їй. Це теорія, яка наповнена життям. Її зможе зрозуміти тільки той, хто втілив її в життя. Для інших же вона буде всього лише теорією, часом навіть дикою та незрозумілою. Ми часто бачимо, як немусульмани не можуть зрозуміти деякі приписи мусульман, їх розум не в змозі зрозуміти це. Але буває, що і мусульмани не можуть зрозуміти одне одного, тому що частина з них намагається втілювати Іслам у життя, кожен аспект цієї релігії, інші ж обмежилися тільки важливим і обов'язковим. Відповідь на це криється в словах Всевишнього Аллага, коли Він описує віруючих і каже:

«Коли читали їм знамення Милостивого, вони низько вклонялися й плакали» (сура 19, аят 58).

Коли їм читають аяти з Корану, їхні серця здригаються й очі наповнюються сльозами. Це діяння серця. Серце людини може бути черствим, а може бути м'яким. Одна людина читає аяти з Корану і на її очі навертаються сльози, її серце здригається. Коли ці ж аяти читає інша людина, то її серце може й не здригнутися. І це все тому, що людина обмежується головним і основним й вважає, що цього їй достатньо. Так, можливо, цього буде достатньо, щоб увійти до Раю, але для того, щоб відчути солодкість релігії, солодкість і мудрість законів Всевишнього, людині треба трохи більше цього. І тому кожен мусульманин повинен знати, що приписи релігії - це не просто тексти, які повинні бути записані в книги і залишатися сухими. Ні! Вони повинні втілюватися в життя.

Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) описав категорії людей, дав критерії віруючим, яких він любить, які заслужать Рай, і тим самим показав, що релігія охоплює всі аспекти життя. Вона зберігає права Аллага, вона зберігає права людини, права всіх людей та їхні стосунки. А також релігія - це прекрасні моральні якості та виховання.

Всевишній Аллаг на самому початку сури «Віруючі» описує найголовніші критерії віруючих, якими вони повинні володіти. І коли у Айші, дружини посланця Аллага (мир йому і благословення Аллаха), запитали, яким був посланець Аллага і яким був його характер, вона сказала почитати перші аяти сури «Віруючі».

Аллаг говорить в цих аятах:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

«Досягають успіху віруючі» (сура 23, аят 1).

Аллаг говорить в минулому часі, щоб показати, що ці віруючі точно відчують солодкість перемоги й досягнення завтра, коли зустрінуться з Аллагом.
Далі Аллаг говорить:

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

«які смиренні у своїх молитвах» (сура 23, аят 2).

Хто ж смиренний в своїх молитвах? Це ті, які під час молитви зберігають спокій і смиренність в своїх намаз. Вони не читають молитву задля «галочки», в їхніх молитвах присутнє серце, і спокійний їхній розум, і спокійні їхні органи. Одного разу посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) побачив людину, яка грає своєю бородою під час молитви. І посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав: «Якби спокійним було його серце, то спокійними були б його органи». В іншому хадісі посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав: «Не біжіть на намаз, а йдіть на намаз. І нехай над вами буде переважати спокій. Якщо що-небудь з молитви ви упустите, то доповніть». Це говорить про те, що намаз для віруючого, це не просто якісь дії, які треба виконати і відразу ж бігти далі. Молитва - це не час для підрахунку прибутку вашого бізнесу, молитва - це не час подумати про свої проблеми - ні! Молитва повинна тебе заспокоїти, ти повинен бути спокійний в молитві, твоє серце повинно бути спокійним.

Тому Всевишній Аллаг згадав головний критерій, який він любить - це спокій, врівноваженість в намазі.

Далі Всевишній Аллаг говорить:

وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

«які уникають усього марного [полишають всі такі справи, слова та думки, які не ведуть до задоволення Аллага]» (сура 23, аят 3).

Це знущання, лайка, це плітки, обмови і наклеп. Аллаг не любить, коли люди своїм словом завдають шкоди і страждання кому-небудь. І віруючий - це той, який, коли чує осудне, мінімум, що він робить, відвертається і не бере участі в цьому.

Аллаг (Святий Він і Великий) також говорить:

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

«Коли вони чують марні розмови, то відвертаються від них і говорять: «Нам — наші вчинки, а вам — ваші вчинки. Мир вам! Ми не бажаємо йти шляхом невігласів!»» (сура 28, аят 55).

Також Аллаг говорить:

وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا

«[Ті], які не беруть участі в брехливих розмовах (або не присутні при брехливих розмовах), а коли проходять повз марне, проходять гідно!» (сура 25, аят 72).

Наймерзенніші та найогидніші діяння, мерзенний гріх - це плітки. Це звинувачення людини в тому, чого вона не робила ніколи. Все, що людину ображає: лайка, плітки, обман, наклеп. Аллаг (Святий Він і Великий) ненавидить такі речі. І прикрашає віруючого те, що він ніколи не бере в цьому участі. Ба більше, він з тих, хто засуджує це.

Часто буває, що люди збираються на якомусь зібранні, і хтось починає пліткувати про когось, а решта сидить і слухає мовчки, або, що ще гірше, підтримує таку поведінку. І люди не відчувають, що стають співучасниками гріха. Тому Всевишній Аллаг говорить, що віруючі відвертаються від подібних речей і залишають такі збори. А найкращим є той, хто зупинить це, якщо має таку можливість.
Також Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) говорить:

وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ

«які дають закят» (сура 23, аят 4).

Всевишній Аллаг любить щедрих рабів, тих, які виплачують закят з того, чим Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) їх наділив. Найгірша якість людини - це скупість. І Аллаг (Святий Він і Великий) говорить про це в Корані. Скупість згубить таких людей, і в Судний День їх же скупість буде душити їх.
Віруючий веде лік своєму майну, і він відраховує рівно рік для того, щоб виплатити закят. Також він той, хто виплачує садака. Він витрачає з того, чим Аллаг (Святий Він і Великий), наділив його. Про достоїнство садака і закята існує безліч аятів і хадисів Посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага). І досить того, що садака і закят гасять гнів Всевишнього Аллага.

Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) говорить:

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ

«які закривають (оберігають) свою наготу від усіх» (сура 23, аят 5),

إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ

«окрім дружин, і тих, ким оволоділи їхні правиці, — їм не докорятимуть за це» (сура 23, аят 6).

Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) визначив критерій віруючого. Аллаг не сказав, що це той, який не робить, Він сказав, що це той, який оберігає. Це той, хто опускає погляд, хто не дивиться на заборонених жінок, не вітається з ними за руку, не залишається з ними наодинці. Як говориться в хадісі Посланця Аллага (мир йому і благословення Аллага): «Якщо чоловік і жінка залишаться наодинці, то третім буде шайтан». Чоловік і жінка не повинні перевіряти свій іман, думаючи, що контролюють себе. Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав, що третім буде шайтан, а отже, ви обов'язково будете обмануті, тільки якщо Аллаг не помилує вас. Це говорить про те, що віруючий повинен оберігати свою честь, свою гідність і уникати всього того, що може привести до перелюбства, або того, що може принизити і образити честь чоловіка або жінки.

Сьогодні ми знаємо, що перелюб є ​​забороненим (харам), але часто люди дозволяють собі непристойне, дозволяють те, що є осудним, як в релігії, так і в їхніх традиціях і вихованні. Чоловіки і жінки не опускають погляд, бачачи один одного. А до чого це призводить? Чоловік, який, начебто, хоче одружитися, хоче зробити халяль, починає непристойним чином шукати собі дружину. Він думає, що побачивши мусульманку на вулиці або в мечеті, може підійти і запропонувати їй вийти заміж, або познайомитися з нею. Покажіть хоча б один текст з Корану або Сунни, який вказував би на подібні дії. У кожної жінки є опікун. І кожен, хто бажає посвататися до жінки, повинен звертатися через нього до неї. І якщо чоловік побачив жінку, і вона йому сподобалася, він повинен знайти гідний підхід, щоб не образити і не принизити її.

Нерідко буває, що на вулицях намагаються познайомитися із заміжніми жінками. Якщо жінка не з животом і не з дитиною, не означає, що вона незаміжня! Вона не повинна доводити це, показуючи вам обручку. Не треба переслідувати жінку, намагаючись з нею познайомитися. Це її лякає, принижує і ображає. Як людина хоче прийти до дозволеного через непристойне?

Аллаг (Святий Він і Великий) говорить «ті, які оберігають ...», це говорить про те, що навіть коли вони сватаються, то роблять це належним чином. Чи не спілкуються забороненим чином. Ба більше, якщо вони заміжні. Сьогодні людина може бути обдурена шайтаном. Людина може вважати, що займається суспільними справами, розсилкою книг, закликом, навчанням тощо, але ти бачиш, як в такий спосіб заміжні починають спілкуватися, і зрештою це призводить до забороненого й розпаду сімей.

Це все питання виховання. У цій мечеті є представники різних народів, в кожному народі є традиції, як свататися. Навіть якщо подивитися крізь призму традицій, то людина буде розуміти, що підійти на вулиці до жінки непристойно. Це принижує її. Особливо ту, яка ніколи не спілкувалася з чоловіками. Побійтеся Аллага і опускайте ваші погляди. Коли заходите в мечеть, навіть якщо бачите, що жінки проходять повз вас, не потрібно розглядати і кричати: «Брати, одружіть мене». І також жінки повинні опускати свої погляди. В одруженні має місце певна культура, яка встановлена Аллагом, якої людина повинна дотримуватися і не порушувати. Бійтеся Аллага (Святий Він і Великий) і оберігайте свою честь і гідність.

Аллаг говорить:

فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

«а хто прагне більшого [буде шукати близькості поза дозволеним Аллагом], ті — порушники; [ті, які порушують межі дозволеного та забороненого, встановлені Аллагом]» (сура 23, аят 7).

Всевишній Аллаг продовжує описувати прекрасні якості віруючого, які Він любить. Якщо ці якості будуть у віруючого, то він буде любимий Аллагом і його полюблять люди.

Аллаг (Святий Він і Великий) говорить:

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ

«які зберігають довірене їм та договори» (сура 23, аят 8).

Ця тема є болючою для нас і сучасного суспільства. Аллаг згадує тих, які бережуть довірене їм, не має значення, це слова, майно або щось інше. І ті, які виконують свої договори, дотримуються своїх обіцянок, які вони дали. Посланець Аллага (мир і йому благословення Аллага) в хадісі сказав:

«Прийде час, коли люди не будуть берегти довірене їм, тоді чекайте настання Судного Дня».

Посланець Аллага (мир і йому благословення Аллага) сказав:

«Є три ознаки лицеміра (в іншому хадісі говориться - чотири): якщо він говорить, то бреше, якщо йому довіряють, то він зраджує, якщо він обіцяє, то він не виконує, якщо він укладає договори, то він обов'язково не дотримується їх».

Аллаг (Святий Він і Великий) говорить в Корані:

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا

«Воістину, Аллаг наказує вам повертати довірене майно його власникам. І коли ви судите поміж людьми, то судіть справедливо! Воістину, яким же прекрасним є те, чим Аллаг повчає вас! Воістину, Аллаг — Всечуючий, Всевидячий!» (сура 4, аят 58).

Якщо вам дали що-небудь на зберігання, довірили вам що-небудь, навіть нехай це буде таємниця або секрет, ви повинні його зберегти. А якщо приходить час повернути довірене, то потрібно повернути його господареві.

О ті, які увірували, сьогодні ми живемо в такий час, коли чоловіки дають слово і підтверджують свої договори ім'ям Аллага, але вони їх не дотримуються. Сьогодні, якщо тобі дали обіцянку, то велика ймовірність того, що обіцянка не буде виконана. Сьогодні якщо комусь довірили аману, то ця амана стане надбанням суспільства. Людина віддає на зберігання своє майно, а ти бачиш, як це майно витрачається і не повертається.

Сьогодні мусульмани намагаються створювати різні спільні компанії задля халяльного заробітку, але ти бачиш, як вони, не розпочавши навіть працювати, сваряться і розбігаються, як вони не виконують зобов'язання, що їхні договори - це договори ріба та харама. А якщо хтось комусь щось пообіцяв, неважливо, це чоловік дружині або чоловікові дружина, або брат брату, або сестра сестрі, то людина вважає, що може це не виконувати. За кожне дане слово людину спитають.

Аллаг (Святий Він і Великий) говорить:

وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ

«які належно звершують свої молитви [звершують вчасно та як слід]» (сура 23, аят 9).

Зверніть увагу, Аллаг спочатку сказав, «ті, які смиренні в молитвах», тут Аллаг говорить «ті, які належно звершують молитви». Це ті, які моляться вчасно. Всевишній Аллаг дав людині 24 години в добі. Один намаз займає 5 хвилин часу, максимум 10. Всього лише 5 намазів - 25 хвилин (якщо вважати по 5 хвилин). Аллаг дав 24 години і попросив всього лише 25 хвилин. І ти бачиш, як людина говорить, що у неї немає часу. Головне - віра в серці, серце чисте, а 25 хвилин для Аллага не знайшлося. Вона знайде купу виправдань: «я хочу спати», «я втомився», «у мене робота», «у мене справи». І так минає все життя. Часто люди відкладають на потім, кажучи: «Ін ша Аллаг, постарію, потім у мене буде багато часу, і я буду звершувати молитви». Ось вона постаріла, вона говорить: «у мене коліна болять», «я омовіння не тримаю», «у мене тиск, я опускати голову не можу». І ти бачиш, що її життя минуло, і людина пішла з цього світу без намазу. Але коли вона прийде до Аллага, перше, про що Аллаг запитає - це намаз. І тому Аллаг любить тих, хто оберігає молитви. Це ті, хто звершують свої намази вчасно і належним чином.

Всевишній Аллаг (Святий Він і Великий) говорить:

أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ

«саме вони — спадкоємці»(сура 23, аят 10).

Спадкоємцями чого? Аллаг відповідає:

الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

«які отримають у спадок Фірдаус, де будуть довіку» (сура 23, аят 11).

Посланець Аллага (мир і йому благословення Аллага) сказав:

«Якщо ви просите у Аллага Раю, то просіть Фірдаус. Це найвищий ступінь Раю».

О ті, які увірували, ці якості Аллаг згадав в Корані. Якості і критерії, якими повинен володіти кожен мусульманин. Ми не повинні думати, що хтось інший повинен бути таким, але не ми. Чим більше людина буде наближатися до Аллага цими благими діяннями: вірою в Аллага, дотриманням Його релігії, приписів його релігії і кращими моральними стосунками між людьми, то така людина буде любима Аллагом в цьому світі та ввійде в Райські сади в майбутньому світі.

Часто людина задається питанням: я хочу щось в собі змінити, хочу стати краще. Подивися, яким ти повинен бути. Якщо ти будеш по-справжньому таким і в душі, і в справах, то ти будеш кращим в обох світах.

Я прошу Аллага, Святий Він і Великий, щоб Він пробачив нам наші гріхи, явні й приховані. Просіть у Аллага, Святий Він і Великий, прощення, адже Він - Прощаючий, Милосердний.


П'ятнична хутба
Шейх Сулейман Хайруллаєв.