День Воскресіння (частина 2). Ознаки Кінця Світу

Знання про час настання Кінця Світу повністю приховане від творінь, про нього не знає ніхто, окрім Аллага, як Він сам сказав в Священному Корані:

يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا

«Люди запитують тебе про Час. Скажи: «Про це знає тільки Аллаг!» Звідки тобі знати, можливо, Час уже близько?»[1].

Ознаки Кінця Світу

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) повідомив нам про ознаки наближення Судного Дня. Ці ознаки діляться на малі та великі ознаки Кінця Світу.

Малі ознаки наближення Кінця Світу

Малі ознаки настання Кінця Світу діляться на три категорії:
1) Перша категорія. Ознаки, які вже спостерігалися і закінчилися:

- Пришестя Пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага) та його смерть.
- Розколювання місяця навпіл. Ця подія трапилася за життя Пророка (мир йому та благословення Аллага).
- Вихід гігантського полум’я в землях Хіджазу[2].
- Захоплення Макдіса (Єрусалима) мусульманами.
Повідомляється зі слів Ауфа ібн Маліка, що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

… اعْدُدْ سِتّاً بَيْنَ يَدَي السَّاعَةِ, مَوْتِي, ثُمَّ فَتْـحُ بَيْتِ المَقْدِسِ

«Рахуй шість речей перед настанням останнього Часу: моя смерть, потім захоплення Макдіса (Єрусалима)…»[3].
Повідомляється від Абу Гурайри, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

لا تَقُـومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَـخْرُجَ نَارٌ مِنْ أَرْضِ الحِجَازِ تُضيءُ أَعْنَاقَ الإبِلِ بِبُصْرَى

«Не настане Кінець Світу, поки з земель Хіджазу не вивергнеться полум’я, яке освітить шиї верблюдів у Босрі»[4].
2) Категорія друга. Ознаки, які вже відбулися і тривають досі.

- Поява смут та розбратів серед мусульман.
- Поява шарлатанів, які називають себе пророками.
- Поширення безпеки та спокою.
- Втрата ісламського шаріатського знання.
- Поширення неуцтва та нехтування знаннями.
- Збільшення числа поліцейських і тих, хто допомагає тиранам.
- Поширення музики та визнання її дозволеності багатьма людьми.
- Поширення перелюбства та втрата сорому.
- Поширення дурманних напоїв та засобів та визнання їх дозволеними багатьма людьми.
- Змагання босоногих голих погоничів овець (тобто бідних в минулому людей) у будівництві високих будівель.
- Захват та гордість серед людей при будівництві та прикрашанні мечетей.
- Почастішання бездумних вбивств та нападів.
- Стискання та прискорення ходу часу.
- Приписування справ не тим, хто їх зробив, або доручення справ не тим, хто цього гідний.
- Піднесення та вшанування поганих та підлих людей.
- Приниження та нехтування благородними та гідними людьми.
- Люди будуть казати багато хорошого і мало робити.
- Зближення крамниць та ринків.
- Поява багатобожжя (ширка) в громаді мусульман.
- Поширення жадібності та ненажерливості у стосунках між людьми.
- Поширення брехні та обману.
- Збільшення майна та статку людей.
- Повсюдне посилення торгівлі.
- Почастішання землетрусів.
- Надійних та відданих людей будуть вважати зрадниками та брехунами.
- До зрадників та обманщиків виявлятимуть довіру.
- Відкрите скоєння пороків та розпусти.
- Розрив родинних зв’язків. Неприязнь між рідними людьми.
- Підкуп суддів, правителів та людей, які приймають рішення.
- Люди будуть вітатися при зустрічі лише зі знайомими.
- Отримання знань у дрібних людей (тобто не у великих авторитетних та визнаних вчених).
- Поширення засобів письма.
- Поширення напівголих жінок.
- Почастішання раптових смертей.
- Люди припинять прикладати зусилля задля пошуку дозволеного заробітку і не будуть надавати значення тому, як вони заробляють.
- Перетворення земель арабів (Аравійського півострова) знову в сади та ріки – такими, якими вони були в давнину.
- Тварини почнуть розмовляти з людьми.
- Предмети, такі як держак батога або ремінці сандалів, повідомлять людині про те, що робил
- Блокада Іраку, їм буде перекритий доступ до їжі та срібла.
- Блокада Шаму (Левант)[5], їм буде закритий доступ до їжі та золота.
- Укладання миру між мусульманами та ромеями (візантійцями).

3) Категорія третя. Ознаки, які ще не відбулися, але вони неодмінно відбудуться, як про це повідомив Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага). и члени її родини за її відсутності.
- Зрада ромеєв та початок війни.
- Води Євфрату відкриють гору золота, і люди почнуть безжально вбивати одне одного за володіння цим скарбом.
- Захоплення Константинополя без зброї.
- Битва мусульман з євреями та цілковита поразка останніх.
- Поява людини з роду Кахтан, яка буде вести людей своїм посохом, і вони будуть безсуперечно коритися їй.
- Глобальне збільшення числа жінок відносно числа чоловіків – настільки, що п’ятдесят жінок будуть йти за одним чоловіком, щоб він подбав про них.
- Медина буде повністю полишена людьми та зруйнується.
- Поява Махді – це людина з потомства Пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага). З його допомогою Аллаг зміцнить Релігію, наповнить землю справедливістю та законом, після того, як вона була сповнена тиранії та беззаконня. Він буде правити сімдесят років, на початку його правлення буде багато випробувань, а потім настане таке процвітання, якого ще не бачила історія. Він прийде зі сходу, і люди присягнуть йому біля Кааби.
- Зруйнування Кааби ефіопом, якого будуть звати Зу-Сувайкатайн[6] (Власник тонких гомілок), після чого вона вже ніколи не буде відбудована.
- Після цього настане Кінець Світу, а Аллаг знає про це краще.
Всі наведені вище ознаки згадуються в достовірних хадісах, переданих від Пророка (мир йому та благословення Аллага).

Великі знамення наближення Кінця Світу

Повідомляється, що Хузейфа ібн Усейд аль-Гіфарі сказав: «Якось, коли ми обговорювали знання, до нас підійшов Пророк (мир йому та благословення Аллага) і спитав: «Що ви обговорюєте?» Ми відповіли: «Ми говоримо про Кінець Світу». Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

إنَّهَا لَنْ تَقُوْمَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَـهَا عَشْرَ آيَاتٍ فذكر الدخانَ, والدجالَ, والدابةَ, وطلوعَ الشمس من مغربها, ونزولَ عيسى بن مريم عليه السلام , ويأجوجَ ومأجوج, وثلاثةَ خسوفٍ, خسفٌ بالمشرق, وخسفٌ بالمغرب, وخسفٌ بجزيرة العرب, وآخر ذلك نار تخرج من اليمن تطرد الناس إلى محشرهم

«Він не настане доти, доки ви не побачите десять знамень». Потім він згадав про дим, Даджаля (Антихриста), про Тварину (Дабба), про схід сонця із заходу, про пришестя Іси ібн Мар’ям (Ісуса сина Марії), про Яджуджа та Маджуджа, про три провалля землі: на сході, на заході та на Аравійському півострові, - і на сам кінець з Ємену вийде полум’я, яке пожене всіх людей до місця зібрання»[7].

1) Знамення перше: Пришестя Даджаля (Антихриста).

Даджаль - це людина, один з нащадків Адама, він з’явиться в останні часи та буде стверджувати, що є богом-творцем. Він вийде зі східних земель Харасану, а потім почне пересуватися землею, заходячи до кожного міста, окрім Макдіса (Єрусалима), гори Тур на Сінаї та міст Мекки й Медини – в ці місця він увійти не зможе, тому що вони будуть оберігатися ангелами. Він зупиниться на пустирі біля Медини, і місто здригнеться тричі, після чого з нього вийдуть та пристануть до Даджаля всі невірні (кяфіри) та лицеміри (мунафіки).
- Повідомляється зі слів Абдулли ібн Умара (хай буде задоволений ним Аллаг): «Ми сиділи поруч з Пророком, коли вони говорили про смути, він розповідав про це дуже багато, поки не згадав «смуту верблюжих сідел» (фітна аль-Ахляс). Тоді хтось спитав: «Що це – смута верблюжих сідел?» Пророк відповів: «Втеча[8] та грабунок. Потім настане «смута благополуччя»[9] (фітна ас-Сарра). Дим цієї смути вийде з-під ніг людини з моєї родини (з мого потомства). Він буде стверджувати, що на моєму боці, але він не буде на моєму боці. Моїми близькими є лише богобоязливі люди.
Потім, після цього, люди (мусульмани) згуртуються навколо людини, подібної  до такої, чиї стегна тримаються на ребрах[10].
Потім настане «смута суцільного мороку» (фітна ад-Духейма) – вона не омине жодної людини з цієї Умми, не давши їй свого ляпасу по обличчю. А коли люди скажуть, що вона вже завершилась, тоді вона і пошириться. І в ті часи людина зустріне ранок, будучи віруючою, а на вечір стане невірною.
Це триватиме доти, доки люди не розділяться на два війська: одне військо Іману (Віри), в якому не буде лицемірства, а інше військо лицемірства, в якому не буде Іману.
Коли ж це станеться, то чекайте Даджаля (Антихриста) того ж дня або наступного»[11].

Смута та спокуса Даджаля.

Поява Даджаля стане найбільшою смутою та спокусою для людства через те, що йому буде дана можливість робити дивовижні дива, якими він затьмарить розум людей. З достовірних хадісів відомо, що у нього будуть свої пекло та рай, але його пекло стане для людини раєм, а його рай стане пеклом. Він дасть людям гори хліба та змусить текти ріки. Якщо він накаже небу пролити дощ, то піде дощ, а якщо накаже землі прорости, то вона заквітне садами. Скарби землі вийдуть з її надр за наказом Даджаля та підуть за ним. Він буде подорожувати по землі зі швидкістю хмари, яку жене сильний вітер.
Він пробуде на землі сорок днів: перший день триватиме як рік, другий як місяць, третій як тиждень, а решта – як звичайні дні. Потім зійде Іса ібн Мар’ям (Ісус син Марії) і вб’є Даджаля біля воріт міста Лод[12].

Деякі описи Даджаля

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) застеріг нас від спокус Даджаля, щоб ми не пішли за ним та не повірили йому, для цього він вказав на деякі його відмінні особливості:
- Він буде виглядати як хлопець в розквіті сил.
- Шкіра його буде червонуватого кольору.
- Він буде людиною невисокого зросту, кремезної та могутньої статури.
- Волосся його буде кудряве.
- У нього буде повністю відсутнє праве око.
- А інше око буде випукле як виноградина.
На оці в нього буде пов’язка.
- На лобі, між очей, у нього буде написане слово «кяфір» (كافر ), що означає «невірний», і цей напис з ласки Аллага зможе прочитати кожна людина, не залежно від того, вміє вона читати або ні.
- У нього не буде дітей.
Повідомляється зі слів Убади ібн ас-Саміта, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

إنَّ مَسِيْـحَ الدَّجَّالِ رَجُلٌ قَصِيْرٌ, أَفْحَجُ, جَعْدٌ, أَعْوَرُمَطْمُوسُ العَيْنِ, لَيْسَ بِنَاتِئَةٍ وَلا جَحْرَاءَ, فَإنْ أُلْبِسَ عَلَيْكُمْ فَاعْلَـمُوا أَنَّ

رَبَّكُمْ تَـبَارَكَ وَتَعَالَى لَيْسَ بِأَعْوَرَ

«Антихрист Даджаль – людина низького зросту, кривонога, кучерява, одноока. [Те око, якого він позбавлений] – не опукле і не впале. І якщо ви заплутаєтесь, то знайте, що ваш Господь (Святий Він та Великий) не одноокий»[13].

Місце появи Даджаля

Даджаль появиться у східних землях смути: спочатку він з’явиться в Хорасані, потім пройде через Ісфаган, потім з’явиться на дорозі між Іраком та Шамом, а потім почне пересуватися всією землею.
Повідомляється від Абу Бакра ас-Сіддіка, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

الدَّجَّالُ يَخْرُجُ مِنْ أَرْضٍ بِالْمَشْرِقِ يُقَالُ لَهَا خُرَاسَانُ

يَتْبَعُهُ أَقْوَامٌ كَأَنَّ وُجُوهَهُمْ الْمَجَانُّ الْمُطْرَقَةُ


 «Даджаль вийде з земель на сході, які називаються Хорасан, за ним підуть народи, обличчя яких схожі на обшиті шкірою
Повідомляється зі слів Анаса ібн Маліка, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав: щити»[14].

يَخْرُجُ الدَّجَّالُ مِنْ يَهُودِيَّةِ أَصْبَهَانَ , مَعَهُ سَبْعُونَ أَلْفًا مِنْ الْيَهُودِ , عَلَيْهِمْ السيجان

«Даджаль вийде з середовища іудеїв Ісфагана, з ним буде сімдесят тисяч іудеїв, одягнених в свої балахони»[15].
Повідомляється зі слів ан-Навваса ібн Сама’ана, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

إنَّهُ خَارِجٌ خَلَّةً بَيْنَ الشَّامِ وَالعِرَاقِ فَعَاثَ يميناً وَعَاثَ شِمَالاً

«Він вийде на дорозі між Шамом та Іраком, а потім почне шастати вправо та вліво»[16].

Місця, в які Даджаль не ввійде

1) Повідомляється від Анаса ібн Маліка, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

لَيْسَ مِنْ بَلَدٍ إلَّا سَيَطَؤُهُ الدَّجَّالُ إلَّا مَكَّةَ وَالمدِيْنَةَ

«Немає такого міста, куди б не увійшов Даджаль, окрім Мекки та Медини»[17].
2) Повідомляється, що якось Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) розповідав про Даджаля і сказав:

وَلَا يَـقْرَبُ أَرْبَـعَةَ مَسَاجِدَ, مَسْجِدَ الحَرَامِ, وَمَسْجِدَ المَدِينَةِ, وَمَسْجِدَ الطُّورِ, وَمَسْجِدَ الأَقْصَى

«Він не зможе наблизитися до чотирьох мечетей: до Заповідної мечеті, до Мединської мечеті, до мечеті Тур [18] та мечеті аль-Акса[19]».

Послідовники Даджаля

Основними послідовниками Даджаля будуть іудеї, іноземні (не арабські) народи, багато з яких будуть тюркського походження, кочівники та багато жінок.
Повідомляється зі слів Анаса ібн Маліка, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

يَتْبَـعُ الدَّجَّالَ مِنْ يَـهُودِ أَصْبَـهَانَ سَبْعُونَ أَلْفاً عَلَيْـهِـمُ الطَّيَالِسَةُ

«За Даджалем підуть сімдесят тисяч іудеїв Ісфагана, що укриються талітами[20]»[21].

Захист від спокус Даджаля

Захист від Даджаля полягає в щирій вірі в Аллага (Великий Він та Славетний) та зверненні до Нього з молитвами про захист від спокус та погроз, що йдуть від цього спокусника. Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

فَمَنْ أَدْرَكَهُ مِنْكُمْ فَلْيَـقْرَأ عَلَيْـهِ فَوَاتِـحَ سُورَةِ الكَهْفِ

«Якщо він (Даджаль) застане когось з вас, то прочитайте йому початок сури «Кахф» («Печера»)»[22].

2) Знамення друге: Сходження Іси ібн Мар’ям (Ісуса сина Марії) (мир йому).
Після того, як Даджаль наведе на землі смуту та порчу, Аллаг відправить Ісу ібн Мар’ям (мир йому). Іса спуститься з неба біля білого мінарету у східній частині Дамаску, при цьому його долоні будуть лежати на крилах двох ангелів.
Він вб’є Даджаля і зробить Іслам повсюдним законом для людей, зламає хрести, знищить свиней, відмінить джизію[23].
Після цього настане епоха, коли люди будуть жити в суцільному процвітанні та достатку, в суспільстві не буде злоби та ненависті, він пробуде на землі сім років[24], в цей час не знайдеться двох людей, між якими була б ворожнеча.
Потім Іса помре, і мусульмани прочитають за нього заупокійну молитву (джаназу).
Після цього Аллаг відправить на землю прохолодний та приємний вітер з боку Шаму, і не залишиться на землі нікого, в чиєму серці була хоча б крихта Іману (Віри) або блага. В той день помруть всі віруючі, і залишаться лише найгірші люди, охочі до скоєння гріхів та хтиві, як тварини – вони будуть спарюватися подібно віслюкам (прилюдно). Потім сатана накаже їм поклонятися йому, а натомість дасть їм благополуччя та достаток. Вони всі підкоряться сатані, і тоді настане Кінець Світу.
Повідомляється зі слів Абу Гурейри, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

وَالَّذِيْ نَفْسِي بِيَدِهِ لَيُوْشِكَنَّ أَنْ يَنْزِلَ فِيكُمُ ابنُ مَرْيَـمَ حَكَماً عَدْلاً, فَيَكْسِرَ الصّلِيبَ, وَيْقْتُلَ الخِنْزِيرَ وَيَضَعَ الجِزْيَةَ, وَيَفِيضَ المَالُ حَتَّى لا يَـقْبَلَـهُ ٌ, حَتَّى تَـكُونَ السَّجْدَةُ الوَاحِدَةُ خَيْراً مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيْـهَا أَحَد

 «Клянуся Тим, в чиїй руці моя душа, вже скоро зійде Ібн Мар’ям (син Марії) справедливим правителем, він зламає хрести, знищить свиней, відмінить джизію. Тоді збільшить багатство настільки, що ніхто не буде його примати. В ті часи один земний уклін для людини буде цінніший за всі блага цього світу».
Потім Абу Гурейра (хай буде задоволений ним Аллаг) сказав: «І якщо бажаєте, то читайте в Книзі Аллага:

وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا

«Серед людей Писання не залишиться такого, який не увірує в нього (Ісу) до його смерті, а в День Воскресіння він буде свідком проти них»[25].
Всі християни та іудеї увірують в Ісу, а відповідно, і в Пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага), до того, як він помре, і не залишиться більше іншої релігії на землі, окрім Ісламу.

3) Знамення третє: Напад народів Яджудж та Маджудж (Гог та Магог).
Яджудж та Маджудж – два численних народи, які походять, як і решта людей, від нащадків Адама. Вони будуть мати колосальну силу та могутність, і ніхто не зможе протистояти їм на полі битви. Поява цих народів є одним з великих знамень Кінця Світу. Вони зіпсують всю землю, безжалісно вбиваючи всіх та руйнуючи все на своєму шляху.
Потім Іса ібн Мар’ям (мир йому) та його сподвижники звернуться до Аллага з проханням позбавити їх від цієї напасті. Аллаг відповість на їхні молитви, і геть усі представники цих народів загинуть.
Повідомляється зі слів ан-Навваса ібн Сам’ана, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) розповідав їм про Даджаля і про те, як Іса вб’є його біля воріт міста Лод, і сказав:
«Потім Аллаг пошле Ісі одкровення: «Я вивів таких людей, з якими ніхто не зможе битися, збери ж Моїх рабів на горі Тур». Тоді Аллаг випустить людей Яджуджа та Маджуджа, і вони будуть бігти з усіх гір. Перші з них пройдуть біля Тиверіадського озера та вип’ють його, а коли повз нього будуть проходити останні, то скажуть: «В цій западині колись була вода».
Пророк Аллага Іса та його сподвижники пробудуть в осаді так довго, що голова бика стане для них дорожча за сто динарів [26] сьогодні для вас. Пророк Аллага Іса та його сподвижники помоляться, і Аллаг пошле на шиї нечестивців хробаків, і всі вони загинуть одночасно. Після цього пророк Аллага Іса разом зі своїми сподвижниками зійде на землю»[27].
Також в хадісах повідомляється, що коли мусульмани разом з Ісою спустяться з гір, то побачать, що земля вкрита трупами загиблих ворогів, і їх зловонний сморід вкрив усю землю. Вони звернуться до Аллага з молитвою, і Він пошле великих птахів, які будуть хапати трупи яджуджа та маджуджа і відносити їх туди, куди забажає Аллаг.
Потім Аллаг пошле на землю рясний дощ, який омиє всю землю, і пошле на землю благодать (баракат). Ця благодать покриє собою людей, рослини та тварин. Рослини будуть давати щедрі врожаї, а тварини будуть плодитися, і не залишиться жодної людини в нужді або бідності.

4-5-6) Знамення четверте, п’яте та шосте. Три земних провали.
Як було сказано в наведеному вище хадісі, великими ознаками Кінця Світу стануть три величезні провали в землі: один на сході, інший на заході і третій на Аравійському півострові. Жоден з них ще не відбувся.

7) Знамення сьоме: поява деякого диму, який покриє людей, і всі вони ясно та чітко його побачать в останні часи цього світу.
Всевишній Аллаг сказав:

فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ * يَغْشَى النَّاسَ هَٰذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ

«Зачекай же на той День, коли небо принесе дим, добре видимий, який вкриє людей; це — болісна кара!»[28].
Повідомляється зі слів Абу Гурейри, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

بَادِرُوا بِالأَعْمَالِ سِتاً: طُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِـهَا, أَو الدُّخَانَ, أَو الدَّجَّالَ, أَو الدَّابَّةَ, أَوْ خَاصَّةَ أَحَدِكُمْ
أَوْ أَمْرَ العَامَّةِ

«Намагайтесь випередити своїми справами одну з шести подій: схід сонця із заходу, або появу диму, або Даджаля, або Тварини (Дабба), або вашої смерті, або Великого Веління (тобто Кінця Світу)»[29].

8) Знамення восьме. Схід сонця із заходу. Це одне з найвеличніших та найстрашніших знамень, воно стане важливим знаменням глобальних змін. Для більшості людей землі воно буде подібне смерті, тому що від того дня покаяння більше не буде прийматися у людей. Хто був віруючим до цього – буде щасливий, а той, хто увірує після цього, то віра не принесе йому користі.
Аллаг (Великий Він та Славетний) сказав:

يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا

«У День, коли прийде знамення від Господа твого, жодній душі не принесе користі віра її, якщо вона не була віруючою раніше чи не здобула через свою віру добро»[30].
Повідомляється від Абу Гурейри, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِـهَا, فَإذَا طَلَعَتْ مِنْ مَغْرِبِـهَا آمَنَ النَّاسُ كُلُّهُـمْ أَجْـمَعُونَ, فيومئذ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا

«Не настане Останній Час доти, доки сонце не зійде із заходу, а коли воно зійде із заходу, то люди всі увірують. Але в той день віра не принесе користі душі, якщо вона не увірувала до того або не здобула завдяки своїй вірі добро»[31].
Повідомляється зі слів Абдулли ібн ‘Амра, що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

إنَّ أَوَّلَ الآيَاتِ خُرُوجاً طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِـهَا, وَخُرُوجُ الدَّابَّةِ عَلَى النَّاسِ ضُحَىً, وَأَيُّهُـمَا مَا كَانَتْ قَبْلَ صَاحِبَتِـهَا فَالأُخْرَى عَلَى إثْرِهَا قَرِيباً

«Першими ознаками [32] стануть вихід сонця із заходу та поява Тварини перед очі людей рано вранці. І яка б з цих двох подій не трапилась, друга відбудеться одразу ж за нею»[33].

9) Знамення дев’яте: Поява Тварини (Дабба).
В останні часи світу, незадовго до настання Кінця Світу, з землі постане Тварина, яка буде клеймити обличчя людей, вона поставить печатки на носи невірних (кяфірів) і прикрасить обличчя віруючих.
Всевишній Аллаг сказав:

وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ

«Коли над ними звершиться слово, Ми виведемо до них із землі тварину. Вона скаже їм, що люди не були впевнені в Наших знаменнях»[34].
Повідомляється від Абу Гурейри, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

ثَلاثٌ إذَا خَرَجْنَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إيْـمَانُـهَا لَـمْ تَـكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إيْـمَانِـهَا خَيراً: طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِـهَا, وَالدَّجَّالُ, وَدَابَّةُ الأَرْضِ

«Три події, після яких віра не принесе користі душі, якщо та не увірувала до того або не здобула завдяки своїй вірі добро: вихід сонця із заходу, поява Даджаля (Антихриста) та поява Тварини»[35].

10) Знамення десяте: Вогонь, який збере людей в одному місці. Це гігантське полум’я, яке вийде з Ємену з надр Адена[36], потім пошириться всією землею і пожене людей до місця призначеного збору в Шамі.
Повідомляється від Абу Гурейри, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

يُـحْشَرُ النَّاسُ عَلَى ثَلاثِ طَرَائِقَ: رَاغِبِينَ, وَرَاهِبينَ, وَاثْنَانِ عَلَى بَـعِيرٍ ثَلاثَةٌ عَلَى بَـعِيرٍ, أَرْبَـعَةٌ عَلَى بَـعِيرٍ, عَشْرَةٌ عَلَى بَـعِيرٍ, يَـحْشُرُ
بَقِيَّتَـهُـمُ النَّارُ, تَقيلُ مَعَهُـمْ حَيْثُ قَالوُا, وَتَبيتُ مَعَهُـمْ حَيْثُ بَاتُوا
وَتُصْبِـحُ مَعَهُـمْ حَيْثُ أَصْبَـحُوا, وَتُـمْسِي مَعَهُـمْ حَيْثُ أَمْسَوْا

«Люди, яких гнатимуть до місця збору, підуть трьома шляхами[37]: ті, які попрямують з бажанням та страхом; і ті, хто поїде удвох на верблюді, і втрьох на верблюді, і вчотирьох на верблюді, і вдесятьох на верблюді; а решту пожене вогонь. Цей вогонь буде слабшати тоді, коли вони будуть слабшати, і буде зупинятися на ніч тоді, коли вони зупиняться на ніч, він буде прокидатися вранці й затихати ввечері»[38].

Перше з великих знамень Кінця Світу

Повідомляється від Анса ібн Маліка, що коли Абдулла ібн Салям [39] задавав Пророку (мир йому та благословення Аллага) запитання, то спитав у нього: «Яка з ознак Останнього Часу буде першою?» Пророк відповів:

أَمَّا أَوَّلُ أَشْرَاطِ السَّاعَةِ فَنَارٌ تَحْشُرُ النَّاسَ مِنَ المَشْرِقِ إلَى المَغْرِبِ

«Першою з ознак Останнього Часу буде вогонь, який пожене людей зі сходу і збере їх на заході»[40].

Швидкість в послідовності великих знамень Кінця Світу

Всі десять знамень Судного Дня з’являтимуться одне за одним без перерв. Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

الأمَارَات خَرَزَاتٌ مَنْظُومَاتٌ بِسِلْكٍ, فَإذا انْقَطَعَ السِّلْكُ تَبِـعَ بَـعْضُهُ بَـعْضاً

«Ознаки подібні до намиста, що настромлені на мотузку: якщо мотузка порветься, то намистини посиплються одна за одною»[41].

Падіння моралі перед Судним Днем

Повідомляється зі слів Анаса ібн Маліка, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى لا يُـقَالَ فِي الأَرْضِ اللهُ اللهُ

«Останній Час настане тільки тоді, коли на землі припинять казати: «Аллаг! Аллаг!»[42].

Повідомляється від Хузейфи ібн аль-Ясана, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَكُونَ أَسْعَدَ النَّاسِ بِالدُّنْيَا لُكَعُ بْنُ لُكَعٍ

«Не настане Останній Час, поки найщасливішою[43] людиною світу не стане безрідний негідник[44], син безрідного негідника»[45].

З книги: «Мухтасар аль-фікх аль-іслямі»
(Мухаммад ібн Ібрагім ат-Тувейджері).
Переклад: Абу Ясін Руслан Маліков.
Для сайту:  www.whyislam.to

Український переклад підготовлено редакцією сайту www.lifeislam.org
[1] Коран, сура 33 «аль-Ахзаб» («Партії»), аят 63.
[2] Дана подія вже трапилася. Ось як описує цю подію Шихабуддін Абу Шама аль-Макдісі: В середу 3-го числа місяця Джумада-Ахіра 654 р. (за ісламським календарем, що відповідає 1256 року за григоріанським календарем) в Пресвітлій Медині почувся дуже сильний гуркіт, потім почався землетрус, здригнулась земля, зруйнувалися стіни, дахи будинків, перекриття та двері, і це повторювалося година за годиною аж до п’ятниці того ж тижня. Потім з Харри (місце в околицях Медини) вивергнулося гігантське полум’я, це неподалік від поселення Бану Курайза. Ми бачили його з наших будинків в Медині. Вогонь біг по ущелинам так само, як течуть селеві потоки, розкидаючи величезні іскри».
[3] Аль-Бухарі (3176).
[4] Аль-Бухарі (7118) та Муслім (2902).
[5] Шам (Левант) – загальна назва географічного регіону на схід від Середземного моря, в якому розташовані такі країни, як Сирія, Ліван, Йорданія, частина Єгипту (Синайський п-ів), частина Саудівської Аравії (провінція Табук), частина Туреччини (райони, які межують з Сирією), Палестина та території, окуповані ізраїльтянами.
[6] Зу-Сувайкатайн[6] (власник тонких гомілок) – можливо також, що це не ім’я і не прізвисько, а просто опис його фізіологічних особливостей.
[7] Муслім (2101).
[8] «Втеча та грабунок» - люди будуть ненавидіти одне одного, вважатимуть майно інших людей дозволеним для себе, багато людей буде тікати від зла та горя, яке йтиме від цієї смути.
[9] «Смута благополуччя» (фітна ас-Сарра) – деякі тлумачі сказали, що причиною цієї смути стануть гріхи, в які впадуть мусульмани через великий достаток та доступність шляхів, що ведуть до пороку.
[10] «Стегна на ребрах» - це арабська ідіома, яка означає слабкість як наслідок недоречності, тому що важкі стегна не можуть триматися на тонких ребрах, а отже, сильною така людина бути не може. В даному випадку це означає, що цей правитель буде слабким, не спроможним бути лідером великої громади.
[11] Ахмад (6168), див.: «ас-Сільсілят ас-сахіха» (974), та Абу Дауд (4243), див.: «Сахіх Сунан Абу Дауд» (3568).
[12] Лод – місто, яке знаходиться на території Палестини, окупованої сіоністами, розташований в 20 кілометрах на південний схід від Тель-Авіва.
[13] Ахмад (23144) та
[14] Ат-Тірмізі (2237). Абу Дауд (4320).
[15] Ахмад (55/21).
[16] Муслім (2937).
[17] Аль-Бухарі (1881) та Муслім (2943).
[18] Тур (араб. الطُّورِ) - гора на синайському півострові, де пророк Муса (Мойсей) розмовляв з Аллагом. Інколи горою Тур називають гору Тавор (Фавор) в Палестині, але це помилка, тому що в сурі «ат-Тін» («Смоківниця») ясно говориться «… І Туром синайським» (Коран, сура 95, аят 2).
[19] Ахмад (24085), див.: «ас-Сільсілят ас-сахіха» (2934).
[20] Таліт (араб. طَيلَسان — тайлясан) – юдейські чоловічі головні хустки, які є частиною їхньої релігійної атрибутики.
[21] Муслім (2944).
[22] Муслім (809, 2937).
[23] Джизія – подушна подать з іновірців, які проживають на території ісламських країн.
[24] Прим. перекладача. Існують різні думки щодо строку перебування Іси на землі під час його другого пришестя. Деякі вчені сказали, що він пробуде сім років, а інші сказали, що цей строк становитиме сорок років. Ті, хто сказав, що строк його життя після другого пришестя триватиме сорок років спираються на хадіс, який наводиться в збірці «Мустадрак» аль-Хакіма, і імам аз-Загабі назвав хадіс достовірним (сахіх). Повідомляється зі слів Абу Гурейри (хай буде задоволений ним Аллаг), що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Воістину Дух від Аллага Іса ібн Мар’ям зійде до вас, і коли ви побачите його, то знайте, це людина середнього зросту, обличчя його світле з рум’янцем, на ньому будуть дві фарбовані одежі. З голови його наче крапає вода, не дивлячись на те, що вона не буде мокрою. Він зламає хрести, знищить свиней, відмінить джизію, і закличе людей до Ісламу. В його час Аллаг знищить антихриста Даджаля. Безпека зійде на мешканців землі: леви будуть пастися поруч з верблюдами, тигри поруч з коровами, вовки з вівцями, а діти будуть гратися зі зміями, і не буде від них жодної шкоди. Він пробуде сорок років, а потім помре, і мусульмани звершать над ним молитву».
Також в одному з хадісів вказується на послідовність подій і говориться: «І зійде Іса, і вб’є його (Даджаля), потім пробуде Іса (мир йому) на землі сорок років справедливим правителем та неупередженим суддею». Цей хадіс навели Ібн Хакім, Ахмад, Ібн Манда, та аль-Альбані назвав хадіс достовірним (сахіх).
З цих хадісів можна зробити висновок, що після свого пришестя Іса проживе сорок років. Ті ж, хто вважає, що після свого пришестя він проживе сім років наводять в якості аргументу хадіс, який наводиться в збірці «Сахіх» імама Мусліма, в якому сказано:

فَيَبْعَثُ اللَّهُ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ , كَأَنَّهُ عُرْوَةُ بْنُ مَسْعُودٍ فَيَطْلُبُهُ فَيُهْلِكُهُ , ثُمَّ يَمْكُثُ النَّاسُ سَبْعَ سِنِينَ لَيْسَ بَيْنَ اثْنَيْنِ عَدَاوَةٌ ,

ثُمَّ يُرْسِلُ اللَّهُ رِيحًا بَارِدَةً مِنْ قِبَلِ الشَّأْمِ , فَلَا يَبْقَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ أَوْ إِيمَانٍ

«… Потім Аллаг пришле Ісу ібн Мар’ям, він схожий на Урву ібн Масуда. Він поженеться за ним (Даджалем) та знищить його. Потім люди проживуть сім років, коли навіть дві людини не будуть ворогувати одне з одним. Потім Аллаг пришле прохолодний вітер зі сторони Шаму, і не залишиться на обличчі землі жодної людини, в серці якої була б хоч крихта Віри (Іману)» (Муслім, 5237).
Якщо поєднати останній та попередній хадіси, то стає зрозуміло, що сорок років – це загальний строк життя Іси (мир йому) на землі. Тридцять три роки він прожив до вознесіння під час першого пришестя, і сім років після другого пришестя, всього сорок років. Як ми бачимо друга думка є більш обґрунтованою, а Аллаг знає про це краще.
[25] Аль-Бухарі (3448) та Муслім (155). Коран, сура 4 «ан-Ніса» («Жінки»), аят 159.
[26] Динар – золота монета вагою 4,25 г.
[27] Муслім (2937).
[28] Коран, сура 44 «ад-Духан» («Дым»), аят 10-11.
[29] Муслім (2947).
[30] Коран, сура 6 «аль-Ан`ам» («Худоба»), аят 158.
[31] Аль-Бухарі (4635) та Муслім (157).
[32] Ці події стануть першими ознаками безпосереднього настання Судного Дня.
[33] Муслім (2941).
[34] Коран, сура 27 «ан-Намль» («Мурахи»), аят 82.
[35] Муслім (158).
[36] Аден – стародавнє портове місто в Ємені.
[37] «… підуть трьома шляхами» - це значить, що люди будуть трьох видів.

Три види:

1) Перший вид: «Ті, хто попрямують з бажанням та страхом…» - це ті, хто скористаються можливістю і вирушать в дорогу завчасно, за першої ж чутки про наступ вогню, коли ще не буде дефіциту в’ючних тварин та провіанту.

2) Другий вид: «… ті, хто поїде вдвох на верблюді, і втрьох на верблюді, і вчотирьох на верблюді, і вдесятьох на верблюді» - це люди, які затримаються, згають цінний час і вирушать в дорогу тоді, коли в’ючних тварин стане мало. І чим пізніше вони будуть виходити, тим більш важким та скрутним буде їхнє становище.

3) Третій вид: «а решту проковтне вогонь» - це ті, хто запізниться або не зможе знайти для себе засобів пересування, вони не зможуть врятуватися та загинуть (Див. «Фатх аль-Мун’им», 10/466).
[38] Аль-Бухарі (6522) та Муслім (2861).


[39] Абдулла ібн Салям – один з найавторитетніших рабинів та іудейських богословів Медини, який прийняв іслам в епоху Пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага) та став його сподвижником.

[40] Аль-Бухарі (3329). Щодо послідовності появи ознак Кінця Світу не існує абсолютно точних доказів. Деякі хадіси вказують на те, що вогонь стане першим знаменням, а інші на те, що він буде останнім. Щодо цих хадісів існують різні тлумачення, в чому полягає первинність та завершення, відносно яких подій вказується послідовність. І тому слід звертати увагу на те, про що кажуть всі наявні хадіси. А саме про те, що ці ознаки неодмінно проявляться й змінюватимуть одна одну так швидко, що послідовність не буде грати вирішальної ролі.
[41] Аль-Хакім (8639), див.: «ас-Сільсілят ас-сахіха» (1762).
[42] Муслім (148).
[43] «найщасливішою людиною світу» - яка займає найвище та найпочесніше місце, яка має найбільшу владу.
[44] «безрідний негідник». Арабське слово «люка’» (لُكَعُ) означає: людина з поганим родоводом, яка походить з нешанованої родини, або та, про походження якої нічого не відомо, і до того ж вона вирізняється поганим характером, це людина, яка немає ніякої гідності. Араби назвали словом «люка’» (لُكَعُ) найнікчемнішу людину в суспільстві, це раб, якого господар використав людям на забаву як нерозумного блазня. Також це слово є синонімом таких понять, як «негідник» та «брудна ница людина».
[45] Ат-Тірмізі (2209), «ас-Сільсілят ас-сахіха» (1799).