День Воскресіння (ч.1) Життя в могилі: муки та насолода

День Воскресіння – це великий День, коли Аллаг воскресить всіх померлих для розрахунку та відплати, цей день також називається Останнім Днем (Яум аль-Ахир), тому що він стане останнім днем мирського життя, і після цього всі люди займуть заслужені місця: мешканці Раю оселяться в Раю, а мешканці Пекла – в Пеклі.

Найвідоміші назви цього Дня

1) Яум аль-Кияма (араб.يوم القيامة – День Підйому, День Воскресіння). В цей день люди будуть підняті з могил і постануть перед Аллагом.

2) Яум аль-Ба’с (араб. يوم البعث – День Воскресіння). Всі померлі творіння повернуться до життя і знову отримають плоть та душу, наче вони ніколи не помирали.

3) Яум аль-Фасль (араб. يوم الفصل – День Розділення). Це день, коли невірні будуть відділені від віруючих, день, коли брехуни відділяться від чесних, і кожен отримає те, на що заслуговує.

4) Яум аль-Хурудж (араб. يوم الخروج – День Кінця). Це день, коли люди вийдуть із земних надр і ніхто не зможе сховатися.

5) Яум ад-Дін (араб. يوم الديـن – День Суду). В цей день відбудеться великий, справедливий та грізний Суд, і тоді Віра принесе користь віруючим.

6) Яум аль-Хулюд (араб. يوم الخلود – День Вічності). Після цього Дня вже не буде смерті, всі будуть жити вічно, мешканці Раю в садах Едему, а мешканці Пекла в пекельній Ямі.

7) Яум аль-Хісаб (араб. يوم الحساب – День Розрахунку). В цей День всі творіння Аллага будуть звітувати за діяння в мирському житті. Кожен, хто зробив добро на вагу порошинки, побачить його, і кожен, хто скоїв зло на вагу порошинки, побачить його.

8) Яум аль-Ва’ід (араб. يوم الوعيد – День Обіцяної Погрози). В цей День невірні та грішники відчують на собі правдивість тих погроз, які були адресовані ним в священному Корані.

9) Яум аль-Джам’ (араб. يوم الجمع – День Збору). Всіх людей воскресять та зберуть на арені Судного Дня, і кожна громада згуртується навколо свого пророка, праведники будуть з праведниками, а грішники – з грішниками.

10) Яум ат-Тагабун (араб. يوم التغابن – День взаємних докорів). В цей день віруючі будуть дорікати грішникам, а грішники дорікатимуть одне одному.

11) Яум ат-Таляк (араб. يوم التـلاق – День Зустрічі). В цей день всі померлі зустрінуться.

12) Яум ат-Танад (араб. يوم التناد – День взаємного Заклику). В День Воскресіння люди будуть звертатися одне до одного в розгубленості: праведники звернуться до грішників, щоб висловити їм свій осуд, а грішники звернуться до праведників з надією на їхню допомогу – і кожну людину окремо покличуть звітувати.

13) Яум аль-Хасра (араб. يوم الحسرة – День Шкодування). Тоді невірні та грішники будуть шкодувати про те, що були глухі до заклику Пророка.

14) Ас-Сахха (араб. صاخة – Те, що оглушає). Це страшний День, який оглушить грішників, і здригнуться людські серця від реву пекельного Полум’я.

15) Ат-Тамма аль-Кубра (араб. الطامة الكبرى – Найвеличніше Зворушення). Це День, який вселить жах в людські серця, і вони будуть приголомшені.

16) Аль-Гашія (араб. الغاشية – Покриваюче). День Воскресіння накриє людей покровом страху, в той День вони побачать істинну трагедію їхніх гріхів.

17) Аль-Вакиа (араб. الواقعة – Неминуче). День Суду неодмінно прийде, це реальність та кінець, який очікує кожну людину без винятку, і уникнути цього неможливо.

18) Аль-Хакка (араб. الحاقة - Істинне). Обіцянка Аллага істинна. Воскресіння та Суд відбудуться з Його волі в строго призначений час.

19) Аль-Каріа (араб. القارعة – Спустошуюче, Жахаюче). Цей день спустошить серця людей своїм жахом.

20) ас-Са’а (араб. الساعة – Час). Кінець Світу відбудеться в призначений Аллагом Час, ані раніше, ані пізніше. Коли земля та небеса будуть зруйновані, почнеться Великий Суд.

21) Яум аль-Ахир (араб. اليوم الآخر – Останній День). Судний День буде завершальним днем тимчасового перебування людства в цьому світі. Це день, коли будуть підбиті підсумки життя кожної людини на Землі, потім всі вони вирушать до своїх обителей Вічності або в Раю, або в Пеклі.

Віра в Судний День

Віра в Судний День – це переконання в тому, що все, про що нам розповів Аллаг та Його Посланець щодо подій цього Дня, є істиною: воскресіння після смерті, збір людей на арені Судного Дня, розрахунок за скоєнні діяння, проходження про мосту Сират, терези діянь, Рай та Пекло та інші події, пов’язані з життям після смерті. Також частиною віри в Судний День являється віра в те, що відбудеться до завершення земного життя людства, і те, що відбудеться одразу після смерті. Віра в Судний День містить в собі віру в могильне життя (барзах) та в ознаки настання Кінця Світу.

Велич Судного Дня

Віра в Судний день – це один з великих та основних стовпів Ісламу. Це один з шести стовпів, на яких тримається Релігія людини і які є основою успіху та щастя в цьому світі та в Наступному. Про велику значущість віри в Судний День говорить те, як часто в Корані ми можемо зустріти аяти, в яких цей стовп віри згадується нарівні з вірою в Аллага.

1. Всевишній Аллаг сказав:

ذَٰلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ

 «Таким є повчання для того, хто вірує в Аллага та Останній День»[1].

2. Всевишній Аллаг сказав:

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ

«Аллаг! Немає бога, крім Нього! Ми неодмінно зберемо вас у День Воскресіння, у якому немає сумніву!»[2].

3. Всевишній Аллаг сказав

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ

«І якщо ви почнете сперечатися про щось, то зверніться із цим до Аллага та до Його Посланця, якщо віруєте ви в Аллага та в Останній День!»[3].

Випробування могили

1) Повідомляється, що аль-Бара ібн ‘Азіб (хай буде задоволений ним Аллаг) сказав: «Якось ми вийшли разом з Посланцем Аллага (мир йому та благословення Аллага) для звершення заупокійної молитви (джанази) і він сказав:

وَيَأْتِيهِ مَلَكَانِ فَيُـجْلِسَانِـهِ فَيَـقُولانِ لَـهُ: مَنْ رَبُّكَ فَيَـقُولُ: رَبِّيَ اللهُ فَيَـقُولانِ لَـهُ: مَا دِيْنُكَ فَيَـقُولُ: دِيْنِيَ الإسْلامُ فَيَـقُولانِ لَـهُ: مَا هَذَا الرَّجُلُ الَّذِي بُـعِثَ فِيْكُمْ قَالَ: فَيَـقُولُ هُوَ رَسُولُ الله

«Приходять до нього два ангели, вони садять його та запитують: «Хто твій Господь?» Він відповідає: «Мій Господь - Аллаг». Вони запитують: «Яка твоя релігія?» Він відповідає: «Моя релігія Іслам». Вони запитують: «Хто та людина, яка була послана до вас?» Він відповідає: «Він був Посланцем Аллага (мир йому та благословення Аллага)»[4].

2) Повідомляється від Анаса ібн Маліка, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Коли людину кладуть в могилу, а люди, які її ховали розходяться, і вона чує звук їхніх сандалів, тоді до неї приходять двоє ангелів, садять її та запитують: «Що ти казала про цю людину на ім’я Мухаммад (мир йому та благословення Аллага)?» Вона відповідає: «Я свідчу, що він раб Аллага та Його Посланець». І буде сказано їй: «Поглянь на твоє місце, приготоване для тебе в Пеклі. Аллаг замінив тобі його місцем в Раю». Тоді вона побачить їх разом (і Рай, і Пекло). Щодо невірного (кафіра) або лицеміра (мунафіка), то така людина відповість: «Я не знаю, я казав лише те, що казали люди». І скажуть їй: «Ти не знав і не читав (не вивчав)». Після цього їй нанесуть удар залізним молотом по центру голови, від чого вона закричить так, що її почують всі навколо, окрім людей та джинів»[5].

Муки в могилі

Муки, яких зазнають померлі люди в своїх могилах бувають двох видів:

1) Постійні муки, які ніколи не перериваються і тривають до настання Судного Дня. Така участь очікує невірних та лицемірів, як сказав Всевишній Аллаг про фараона та його посіпак:

النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ

«Вогонь, куди їх кидають зранку та ввечері. А в День, коли настане Час, піддайте рід Фірауна найлютішій карі!»[6].

2) Тимчасові муки, які триватимуть певний час, а потім припиняться. Це доля людей, які скоювали гріхи, але все-таки трималися Єдинобожжя (Таухіду) і не поклонялися нікому, окрім Аллага. Такі люди будуть покарані в міру своїх злочинів, потім їхні муки будуть полегшені або взагалі скасовані з ласки Аллага. Також покарання може бути зняте з людини завдяки якимось діям, які продовжують приносити їй користь та стирати гріхи навіть після смерті. Це може бути неперервна милостиня (садака джарія)[7], або знання, яке вона передала людям, і воно приносить їм користь, або мольба праведних дітей за своїх померлих батьків. Повідомляється від Абдулли ібн Умара, що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

أَهْلِ النَّارِ يُـقَالُ هَذَا مَقْعَدُكَ حَتَّى يَبْعَثَكَ اللهُ إلَيه يَومَ القِيَامَةِ وَإنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَمِنْ إنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ فَمِنْ أَهْلِ الجَنَّةِ إنَّ أَحَدَكُمْ إذَا مَاتَ عُرِضَ عَلَيْـهِ مَقْعَدُهُ بِالغَدَاةِ وَالعَشِيِّ

«Коли хтось з вас помирає, йому показують його місце опівдні та ввечері: якщо він з мешканців Раю, то показують місце мешканців Раю, а якщо він з мешканців Пекла, то показують місце мешканців Пекла. При цьому йому кажуть: «Це твоє місце». І так відбувається доти, доки Аллаг не поверне його до життя в День Воскресіння»[8].

Благодать в могилі

Благодать та спокій в могилі очікують щиро віруючих, праведних та чесних мусульман.

1) Аллаг (Великий Він та Славетний) сказав:

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ

«Воістину, до тих, які говорять: «Господь наш — Аллаг!» — а потім ідуть прямим шляхом, [перед смертю] сходять ангели: «Не бійтеся, не сумуйте й радійте від звістки про рай, який вам обіцяно!» [9].

2) Повідомляється зі слів аль-Бара ібн Азіба, що розповідаючи про те, як віруючий відповість на питання двох ангелів в могилі, Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

فَيُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ، أَنْ صَدَقَ عَبْدِي، فَافْرِشُوهُ مِنَ الجَنَّةِ، وَأَلْبِسُوهُ مِنَ الجَنَّةِ، وَافْتَـحُوا لَـهُ بَاباً إلَى الجَنَّةِ، قَالَ فَيَأْتِيهِ مِنْ رَوْحِهَا وَطِيْبِـهَا وَيُفْسَحُ لَـهُ فِي قَبْرِهِ مَدَّ بَصَرِهِ

«І потім почується голос з небес: «Правду сказав Мій раб! Розстеліть для нього ложе з Раю, одягніть його в одежі Раю, відкрийте для нього двері в Раю». І до нього доходитиме аромат та благодать Раю, а могила його буде розширена як око бачить»[10].

Від випробувань та страждань в могилі повністю будуть позбавлені шагіди, які загинули в битвах на шляху Аллага, прикордонники, які захищають межі ісламських земель, людина, яка померла через хворобу живота та інші категорії, згадані Пророком (мир йому та благословення Аллага).

Положення людей в могильному житті

Душі людей в їхньому могильному житті існують в абсолютно різних умовах: деякі з них знаходяться в обителі Іллійюн – у Вищому Зібранні, там, де перебувають душі пророків (мир їм), і навіть вони перебувають в різному положенні. Деякі душі набувають образу птахів, які сидять на райських деревах – це душі віруючих. Інші душі знаходяться в зобах зелених райських птахів, які літають в Раю там, де забажають – це душі деяких шагідів. Є душі, які замкнені в своїх могилах, - це люди, які крадуть військові трофеї до справедливого розподілу. Деякі люди будуть затримані перед входом до Раю, і не впустять їх туди через борги, які вони не виплатили. Душі особливих грішників будуть мучитися в своїх могилах, перелюбники будуть смажитися в вогняній печі, а лихварі будуть постійно стояти в кривавій річці, і щоразу, як вони захочуть вийти, їм будуть кидати камінням в обличчя. Кожен займе заслужене місце відповідно до своїх діянь.

З книги: «Мухтасар аль-фікх аль-іслямі» (Мухаммад ібн Ібрагім ат-Тувейджері).

Переклад: Абу Ясін Руслан Маліков Для сайту: www.whyislam.to

Український переклад підготовлено редакцією сайту

[1] Коран, сура 65 «ат-Таляк» («Розлучення»), аят 2.

[2] Коран, сура 4 «ан-Ніса» («Жінки»), аят 87.

[3] Коран, сура 4 «ан-Ніса» («Жінки»), аят 59.

[4] Ахмад (18733) і Абу Дауд (4753), див. «Сахіх Абу Дауд» (3979).

[5] Аль-Бухарі (1338) та Муслім (2870).

[6] Коран, сура 40 «Ґафір» («Той, хто дарує прощення»), аят 46.

[7] Нескінченна милостиня (садака джарія) – це така милостиня, яка продовжує давати свої плоди тривалий час, як наприклад: посаджене дерево, від якого можуть харчуватися люди та тварини або побудована мечеть, медресе, лікарня тощо. Доти, доки це вкладення або діяння приносить користь творінням Аллага, благодійнику буде записуватися винагорода.

[8] Аль-Бухарі (1379) та Муслім (2866).

[9] Коран, сура 41 «Фуссилят» («Роз’яснені»), аят 30.

[10] Ахмад (18733) та Абу Дауд (4753), див.: «Сахід Абу Дауд» (3979).