Марія (Мар’ям), мати Ісуса, займає в Ісламі особливе місце, Бог оголосив її найкращою жінкою серед всього людства, яку Він обрав серед інших жінок завдяки її благочестю та відданості.

«І сказали янголи: Маряме! Воістину, Аллаг обрав тебе і зробив пречистою. Він обрав тебе перед жінками усіх світів!Маряме! Будь смиренною перед Господом своїм, впади до землі та вклоняйся разом із тими, хто кланяється!»

(Коран 3:42-43)

Вона була обрана Всевишнім, щоб бути прикладом для наслідування, оскільки Він показує її в Корані як приклад праведності та непорочності:

«І Марям, доньку Імрана, яка зберегла цноту лона свого, тож вдихнули Ми в нього від Духа Нашого; сприйняла за істину вона слова Господа її та Писання Його, і була вона з-посеред покірних».

Коран (66:12)

Дійсно вона була жінкою, гідною такого дива як Ісус, народженого без батька. Якби не була вона відома своїм благочестям та моральною чистотою, ніхто б не повірив її заяві про вагітність, в той час, як вона була цнотлива, а це непорушне переконання Ісламу. Однією з її особливостей було те, що дива супроводжували її з раннього дитинства.

Зміст:

Дозвольте нам перерахувати те, що зіслав Всевишній про прекрасну історію Марії.  

Дитинство Марії

«Воістину, Аллаг обрав Адама, Нуха, рід Ібрагіма та рід Імрана перед жителями світів. Одні з них були нащадками інших. Аллаг – Всечуючий, Всезнаючий. І ось сказала жінка Імрана: «Господи! Я дала обітницю присвятити Тобі те, що знаходиться в утробі моїй! Тож прийми від мене, бо, воістину, Ти – Всечуючий, Всезнаючий».

(Коран 3:33-35)

Марія була донькою Імрана та його дружини Анни, яка походила з роду Давида, що бере початок від родини пророків: Авраама, Ноя, Адама, мир та благословення Всевишнього всім їм. Як згадується в аяті, вона була народжена в обраній родині Імрана, що походила від обраної родини Авраама, який в свою чергу брав початок в обраному роді. Анна була безплідною жінкою, яка палко бажала мати дитину, вона дала обітницю Богу, що якщо Він наділить її дитиною, вона присвятить її служінню в храмі Всевишнього. Бог відповів на її мольбу, і вона завагітніла. Народивши, вона засмутилась, оскільки народила дівчинку, адже службу в Священному Ієрусалимському Храмі (Бейт Ель-Макдіс) зазвичай несли чоловіки.

«І коли вона народила, то сказала: «Господи! Я народила дівчинку!... Адже хлопчик не подібний до дівчинки».  

Бог дорікнув їй за висловлене горе:

«…Та Аллаг краще знав, кого вона народила».

(Коран 3:36)

Адже Він обрав її доньку, Марію, бути матір’ю одного з найбільших див буття: цнотливого народження Ісуса, хай благословить його Аллаг. Анна назвала свою дитину Мар’ям (Марія) і закликала Бога захистити її та її дитину від Сатани:

«Я назву її Марям, і я шукаю у Тебе захисту для неї та її нащадків від каменованого шайтана!»

(Коран 3:36)

Бог дійсно прийняв цю її мольбу, і Він дав Марії, а згодом і її дитині, Ісусу, особливий дар, який не було дано нікому ні до цього, ні після цього: до кожного з них при народження не торкався Сатана. Пророк Мухаммад сказав:

«Ніхто не народжується без того, щоб Сатана не торкнувся його при народженні, від чого і кричать новонароджені, крім Марії та її сина (Ісуса)»

(Ахмад)

Тут ми можемо спостерігати подібність між переказом та християнською теорією «непорочного зачаття» Марії, хоча між ними є суттєва різниця. Іслам не підтримує теорію «первородного гріха», і тому не потурає інтерпретації того, що вони не були піддані нашіптуванням Сатани, а швидше за все це було милістю, яку дарував Бог Марії та її сину Ісусу. Як і інші пророки, Ісус був захищений від скоєння смертних гріхів. Щодо Марії, ми припускаємо, що вона не була пророчицею, проте отримала захист та керівництво Всевишнього, яке він надає праведникам.

«Аллаг прийняв дитину якнайкраще, найкращим чином зростив її та доручив її Закарії (Захарії)»

(Коран 3:37)

Коли Марія підросла, Анна взяла її в Священний Храм і запропонувала служителям Храму взяти над нею опіку. Знаючи шляхетність та благочестя їхньої родини, вони почали сперечатися стосовного того, хто матиме честь виховувати її. Вони погодилися кинути жереб, і жереб випав ні кому іншому, як пророку Захарії. Саме під його опікою та турботою вона росла.                                  

Дива за її присутності та відвідування янголів

Марія ставала дедалі старшою і пророк Захарія помітив відмітні особливості Марії через різні дива, які траплялися в її присутності. Марії виділили ізольовану келію в межах Храму, де вона могла присвятити себе поклонінню Богу. Щоразу, як Захарія заходив в келію, щоб подбати про її потреби, він знаходив у неї вдосталь несезонних фруктів.

«Кожного разу, як Закарія входив у святилище, де була жінка, знаходив біля неї їжу. А коли він запитав: «Звідки це у тебе?», то вона сказала: «Це від Аллага! Воістину, Аллаг наділяє, кого побажає без відплати за це».

(Коран 3:37)

Янголи неодноразово відвідували її. Бог каже нам, що янголи навідали її і повідомили їй благу звістку про її благословенне обране становище:

«І сказали янголи: «Маряме! Воістину, Аллаг обрав тебе і зробив пречистою. Він обрав тебе перед жінками усіх світів. Маряме! Будь смиренною перед Господом своїм, впади до землі та вклоняйся разом із тими, хто кланяється!»

(Коран 3:42-43)

Через ці відвідини янголів і того, що вона була обраною серед інших жінок, деякі вирішили, що Марія була пророчицею. Не дивлячись на те, що вона такою не була (що є суперечливим питанням), Іслам все ж таки відводить їй найвище місце серед усіх жінок завдяки її благочестю та відданості, а також того, що вона була обраною для дивовижного народження Ісуса.  

Її благовіщення

Бог повідомляє нам, що янголи повідомили Марії радісну новину про дитину, та її призначення, і про деякі дива, які вона зробить:

«І сказали ангели: «О Марям! Воістину, Аллаг сповіщає тобі добру звістку про слово від Нього! Імя йому – Іса Месія, син Марям. Він буде пошанований у житті нинішньому та в житті наступному, і буде він одним з наближених!

Він говоритиме із людьми ще в колисці та в дорослому віці. Буде він одним із праведників!

Вона сказала: «Господи! Як може бути в мене дитина, якщо жоден чоловік не торкався мене? Сказав (ангел): «Так станеться, бо Аллаг вчиняє так, як побажає!» Коли вирішує Він щось, то лише говорить: «Будь!»

Він навчить його Писанню, мудрості, Таурату (Торі) й Інджилю (Євангеліє)».

(Коран 3:45-48)

Це звучить дуже схоже до слів, згаданих в Біблії:

«Не бійся, Маріє, бо ти отримала благодать від Бога. І ось, зачнеш у череві, і народиш сина, і даси йому ім’я Ісус». Здивована вона відповіла: «Як же буде це, коли я не знаю чоловіка?»

(Лука 1:26-38)

Ця подія була важким випробуванням для неї, адже її велике благочестя та набожність були відомі кожному. Вона передбачила, що люди звинуватять її в не цнотливості. В наступних аятах Корану Всевишній детальніше описав повідомлення Джабраїля (Гавриїла), що вона народить Пророка.

«І згадай у Писанні Марям, коли вона віддалилася від своїх рідних у місце східне, і сховалася від них за завісою. І Ми послали до неї Нашого Духа, який уподібнився статному чоловіку.

Вона сказала: «Воістину, шукаю в Милостивого захисту від тебе, хіба що ти богобоязливий!

Він відповів: «Воістину, я тільки посланець Господа твого й маю дарувати тобі пречистого хлопчика!»

(Коран 19:16-19)

Одного разу, коли Марія залишила обитель, щоб подбати про свої потреби, ангел Джабраїл (Гавриїл) явився до неї у вигляді чоловіка. Вона була налякана такій близькості чоловіка і звернулась по допомогу до Бога. Тоді Джабраїл (Гавриїл) пояснив їй, що він не звичайна людина, а янгол, якого послав Бог оголосити їй, що вона понесе праведне дитя. Від здивування вона вигукнула:

«Вона сказала: «Як може бути в мене хлопчик, коли жоден чоловік не торкався мене, й не була я блудницею?»

(Коран 19:20)

Янгол пояснив, що ця Божественна постанова вже передвизначена, і це дійсно легко для Бога Всемогутнього. Бог сказав, що народження Ісуса, мир йому, буде знаменням його всемогутності, і що Він створив Ісуса без батька, так само як створив Адама без батька та матері.

«Він сказав: «Так станеться, бо сказав те Господь твій. Це легко для Нього!» І ми зробимо його знаменням для людей та милістю від Нас. Цю справу вже вирішено!»

(Коран 19:21)

Бог вдихнув дух Ісуса в Марію і так Ісус був зачатий, оскільки Бог сказав в іншому аяті:

«І Марям, доньку Імрана, яка зберегла цноту лона свого, тож вдихнули Ми в нього від Духа Нашого; сприйняла за істину вона слова Господа її та Писання Його, і була вона з-посеред покірних».

(Коран 66:12)

Коли ознаки вагітності стали очевидними, Марія почала все більше хвилюватися про те, що люди скажуть про неї. Новина про неї розповсюджувалась все далі і, що було неминуче, деякі почали звинувачувати її в блудливості. На відміну від християнського переконання, де Марія була підтримана Іосіфом, Іслам дотримується думки, що вона не була ні заручена, ні підтримана, ні заміжня, і це було причиною її мук. Вона знала, що люди зроблять єдиний можливий логічний висновок про дитину, як про позашлюбну. Марія ізолювала себе від людей і пішла в інші краї. Бог каже:

«Тож вона завагітніла й віддалилась в місце далеке».

(Коран 19:22)

Народження Ісуса

На початку пологів вона відчувала надзвичайний біль, і моральний, і фізичний. Як могла жінка такого благочестя та шляхетності перенести позашлюбну дитину? Ми повинні згадати тут, що у Марії була звичайна вагітність, яка нічим не відрізнялася від вагітності інших жінок, і вона народила дитину так само, як й інші. Згідно християнського переконання, Марія не мала пологового болю, для Християнства та Іудаїзму все, що стосується менструації та пологів – прокляття, послане жінці за гріх Хави (Єви). Іслам не підтримує це переконання, зрештою, як і теорію «первородного гріха», а навпаки, наполегливо підкреслює, що ніхто не несе тягар чужого гріха:

«Що б не вчинила кожна душа, відповідати за цей їй самій. Ніхто не понесе тягар іншого!»

(Коран 6:164)

Крім того, ні Коран, ні пророк Мухаммад (хай благословить його Аллаг та вітає), ніколи не згадують, що то Єва з’їла плід з дерева і спокусила Адама. Навпаки, Коран покладає провину на Адама або на них обох:

«Шайтан почав намовляти їх, щоб відкрити їм наготу їхню, якої вони не помічали. Він сказав: «Ваш Господь заборонив вам це дерево для того, щоб ви не стали ангелами й безсмертними!» Він поклявся їм обом: «Я для вас добрий порадник! Він вивів їх звідти, спокусивши. І коли вони скуштували з того дерева, то відкрилася їм нагота їхня…»

(Коран 7:20-22)

Марія через її муки та біль пошкодувала, що з’явилась на світло і вигукнула:

«Як би я хотіла вмерти раніше й бути назавжди забутою!»

(Коран 19:23)

Після народження дитини, вона почула дивовижний голос, який заговорив з нею, заспокоюючи та запевняючи, що Бог захистить її:

«І вигукнув із-під неї (Іса): «Не журись, Господь створив біля тебе струмок!

Нахили до себе стовбур й струсни – на тебе посиплються свіжі фініки!

Їж, пий та заспокойся! А якщо побачиш якусь людину, то скажи: «Я дала Милостивому обітницю постити й не стану розмовляти сьогодні ні з ким із людей!»

(Коран 19:24-26)

Марія відчула себе більш впевнено. Це було одне з великих див, яке трапилось із нею. Коли люди побачили, що вона несе новонароджене дитя, то звинуватили її, сказавши:

«Маряме! Ти зробила жахливу річ!»

(Коран 19:27)

Вона просто вказала на Ісуса, і він дивом заговорив, як Бог і обіцяв їй в одкровенні.

«Він говоритиме із людьми ще в колисці та в дорослому віці. Буде він одним із праведників!»

(Коран 3:46)

Ісус сказав людям:

«Він сказав: «Воістину, я – раб Аллага. Він дарував мені Писання й зробив мене пророком.

Він зробив мене благословенним (усюди), де б я не був, зобовязав мене молитися й давати закят, доки я буду жити,  бути шанобливим до матері моєї й не зробив мене зверхнім, нещасним. Мир мені в день мого народження, в день моєї смерті та в день, коли я воскресну до життя!»

(Коран 19:31-33)

Звідси починається історія Ісуса, його життєва боротьба: заклик людей до поклоніння Богу, ухиляючись від змов та планів тих євреїв, які прагнули знищити його.

Марія в Ісламі

Ми вже казали про ту видатну роль, яку віддає Іслам Марії. Іслам розглядає її як найдосконалішу жінку цього світу. Жодній жінці в Корані не приділяється більше уваги, ніж Марії, не дивлячись на те, що всі пророки, за винятком Адама, мали матерів, в тому числі і Мухаммад, мир йому та благословення Аллага. З 114 сур Корану, вона – серед восьми людей, іменами яких названі сури, 19 сура «Мар’ям», тобто Марія арабською. Третя сура в Корані названа на честь її батька Імрана. Сури Мар’ям та Імран – серед найгарніших сур Корану. Крім того, Марія – єдина жінка, ясно названа в Корані. Пророк Мухаммад, хай благословить його Аллаг та вітає, сказав:

«Кращих жінок в світі чотири: Марям, дочка Імрана, Асія, дружина Фараона, Хадіджа, дочка Хвайледа (дружина пророка Мухаммада) та Фатима, дочка Мухаммада, пророка Аллага»

(ат-Тірмізі)

Не дивлячись на всі перелічені гідності, Марія та її син Ісус були лише людьми, і вони не мали ніяких рис, які б не були притаманні людям. Вони були творіннями Божими і обоє «народжені» в цей світ. Хоч вони і знаходились під особливим захистом Господа від скоєння смертних гріхів (повний захист, як у інших пророків,  - у випадку з Ісусом, і частковий захист, як у інших праведників, - у випадку з Марією, якщо ми приймаємо положення, що вона не була пророчицею), все ж вони могли робити помилки. В цьому відмінність від Християнства, яке вважаю Марію настільки досконалою, що надає їй ступінь досконалості Самого Бога. [1]

Іслам закликає до віри і виконанню на практиці суворого єдинобожжя; того, що ніхто немає ніяких надприродних повноважень, окрім Бога, і що Він один заслуговує поклоніння, відданості і шанування. Не дивлячись на те, що пророки та праведники могли робити дива протягом життя, вони не мали жодної влади допомогти собі, не кажучи вже про інших, після їхньої смерті. Всі люди – раби Бога і мають потребу в Його допомозі та милосерді.

Те саме стосується Марії. Хоча багато див сталося в її присутності, все це припинилося після її смерті. Будь-хто, хто заявляє, що бачив явлення діви Марії, або що був врятований від загибелі після звернення до неї по допомогу, подібні тим, що згадуються в недостовірній літературі на кшталт «TransitusMariae» - просто діяння Сатани, щоб відвести людей далеко в бік від поклоніння і відданості Одному Істинному Богу. Таке благочестя, як «Привітання Марії» молитовно сказані над чотками та інші дії поклоніння, як відданість церкві та свята, присвячені Марії – все це веде людей до возвеличення та прославляння когось іншого окрім Бога. З цієї причини Іслам суворо заборонив нововведення будь-якого виду, так само, як зведення храмів на могилах, - все це задля збереження сутності релігії Бога, давнього повідомлення, щоб вклонятися Йому одному і залишити  хибне поклоніння  всьому і всім, окрім Нього.

Марія була рабою Божою і найбільш праведною серед усіх жінок, спеціально обраною, щоб дивовижним чином зачати Ісуса, одного з величніших пророків. Вона була відома своїм благочестям та цнотливістю, і продовжує бути праведною на всі часи. Її історія була зіслана в Священному Корані, починаючи з появи пророка Мухаммада, мир йому та благословення Аллага, и залишається незмінною в його стародавній формі до Судного дня.  

Переклад українською мовою підготовлений редакцією сайту www.amu.org.ua

[1] St. Augustine: «De nat. et gratis», 36