Причини богобоязливості

prichini-bogoboyaznennosti

Хвала Аллагу, до Нього ми звертаємось по допомогу, у Нього просимо прощення та захисту від зла наших душ та від порочності наших тіл. Той, кого поведе Аллаг прямим шляхом, того ніхто не введе в оману, той кого Аллаг зіб’є, того ніхто не наставить на прямий шлях. Свідчимо, що немає божества гідного поклоніння окрім Аллага, і свідчимо, що Мухаммад Його раб та посланець. Дорогі брати мусульмани, сьогодні ми живемо в епоху великих спокус, в світлі яких наша релігія стала чимось чужим та стороннім. Того, хто повною мірою тримається своєї віри можна порівняти з «людиною, яка тримає у руці розпечене вугілля». Багато людей відходять від віри, поринають у безбожжя та розпусту, в тому числі й ті, хто називає себе мусульманами. Все це спонукає істинних мусульман до хвилювання за себе та за свою віру, яка легко може стати жертвою сучасних спокус. У часи таких потрясінь віруюча людина ще більш старанно повинна шукати засобів наближення до Аллага, Величний Він та Славетний. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: قلب ابن آدم أشد انقلابا من القدر إذا اجتمعت غليانا «Серце сина Адама перекидається швидше, ніш казан, що закіпів». (Ахмад, аль-Хакім) Засоби досягнення звязку з Аллагом, Величний Він та Славетний Перше: Любов до Корану Благословенний Коран є найвеличнішим засобом для зміцнення зв’язку з Всевишнім Аллагом, це надійна верв Аллага та ясне світло від Нього. Хто вхопиться за цю верв, того Всевишній захистить від усілякого зла. Хто піде за цією Книгою, той врятується, а хто закличе до неї інших, того Аллаг ще більше зміцнить на прямому шляху та дарує йому правильне керівництво. Благословенний Коран зрощує віру в серцях, очищує душі та зближує їх з Аллагом. Аяти цієї Книги умиротворяють віруючу людину, після чого бурі смут та спокус не можуть похитнути її впевненість. Серце мусульманина заспокоюється від згадування Аллага, як про це сказав наш Господь: قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ «Скажи: «Святий Дух приносить його (Коран) від Господа твого з істиною, щоб зміцнити тих, які увірували, та як прямий шлях і радісну звістку для покірних!» (Коран 16:102) Дорогі брати мусульмани, подивіться, як багато людей сьогодні нехтують Священним Кораном, деякі читають його лише під час Рамадану. Навіть зовнішньо та за поведінкою, Ви завжди зможете відрізнити людину, яка любить Коран, регулярно читає його та вивчає, від людини, яка більшу частину свого часу приділяє людським речам. Дай Аллаг, щоб ті, які шукають істинні знання, якомога більше часу приділяли читанню Корану та вивченню його тлумачення. Друге: Згадування Аллага. Згадування Аллага (зікр) – це одне з найвеличніших діянь, яке сприяє зміцненню зв’язку з Аллагом, Святий Він та Величний. Прочитайте наступний аят та зверніть увагу на те, як Аллаг вказав на взаємозв’язок двох, здавалося б, незалежних одна від одної речей: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ «О ви, які увірували! Коли ви стикаєтесь із [ворожим] загоном, то будьте стійкі й згадуйте Аллага часто – можливо, ви матимете успіх!» (Коран 8:45) Аллаг зробив Його згадування найважливішим засобом, який допомагає проявляти стійкість під час битви.  Згадайте, якими могутніми були перси та візантійці в свій час, і як згубила їх надія на власні сили в той момент, коли вони потребували їх понад усе. Їхня сила не допомогла їм виграти битву, і це не дивлячись на те, що кількість мусульман була набагато меншою, і військова підготовка у них була в рази слабшою. Але вони (мусульмани) згадували Аллага більше, і це дало їм силу до перемоги в їхній війні між вірою та невір’ям. Згадайте спокусу Юсуфа (мир йому), коли гарна та багата жінка покликала його до себе, але він сховався від неї  у «фортеці», згадуючи Аллага, «він відповів: «Рятуй мене Аллаг!» (Коран 12:23) і хвилі пристрастей розбилися об цю фортецю. Третє: відвідування благих зібрань. Перебування з вченими, праведниками, проповідниками та істинно віруючими людьми допомагає бути стійкими в своїй вірі. В історії Ісламу було багато подій та смут, в яких Аллаг підкріплював віру мусульман особливими людьми, які показали приклад стійкості та незворушності на шляху Аллага. Як сказав Алі ібн аль-Мадіні (хай обдарує Аллаг його своєю милістю): «Аллаг звеличив релігію Абу Бакром [1] у часи «віровідступництва»[2] та Ахмадом [3] за часів «випробувань» [4]». Дорогі брати, поміркуйте над словами видатного вченого ібн аль-Кайіма, які він сказав, розповідаючи про свого вчителя ібн Таймійю (хай обдарує його Аллаг  своєю милістю): «Коли нас долав страх, коли люди починали погано думати про нас і коли земля, наче ставала тісною, тоді ми приходили до нього. І варто нам було лише поглянути на нього та послухати його слова, як всі погані відчуття полишали нас і змінювалися легкістю, силою, переконаністю та спокоєм» [5]. Славен Аллаг, Який дав нам можливість вже в цьому світі знаходитися в райських садах, Який відчинив їхні двері в той час, коли у нас ще є можливість робити добрі справи. Хвала Аллагу, Який дозволив нам ще за життя бути в оточенні мешканців Раю, що додає нам сил та прагнення на шляху до Вищої Обителі. Це і є істинне братерство в Ісламі, яке є одним з основних джерел зміцнення віри. Праведні брати, з яких мусульманин може брати приклад та вчитися корисним знанням, це справді велика милість Аллага. Хороші праведні брати допомагають впевнено йти шляхом Істини – це міцна опора, яка допомагає встояти у важку хвилину. Якщо людина намагається якомога більше знаходитися в такому оточенні, то завжди знайдеться той, хто зробить нагадування, виправить помилки та наставить, прочитавши потрібний аят з Книги Аллага, або давши мудру пораду, на основі суни пророка (мир йому та благословення Аллага). Дорогі брати, прагніть постійно знаходитись в колі найбільш праведних людей, з якими у вас є можливість спілкуватися. І стережіться уникати своїх братів, щоб шайтан не вразив вас своїми намовляннями. إنما يأكل الذئب من الغنم القاصية «Воістину, вовк поїдає лише вівцю, яка відбилася». (Ібн Маджах, ібн Абу Асим) Четверте: Дуа (Мольба) Однією з якостей віруючих рабів Аллага є звернення до Аллага з молитвою про зміцнення їхньої віри. رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ «Господи наш! Не відхиляй серця після того, як Ти вказав їм прямий шлях. І даруй нам від Себе милість, воістину, Ти – Той, Хто Дарує!» (Коран 3:8) رَبَّنَا أَفْرِغ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا «Господи наш! Зішли терпіння для нас і укріпи поступ наш!» (Коран 2:250) و لما كانت قلوب بني آدم بين أصبعين من أصابع الرحمان كقلب واحد يصرفه حيث يشاء «Всі серця синів Адама між пальцями Аллага, подібно одному серцю, і Він обертає їх як забажає». (Ахмід і Муслім) Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) часто звертався до свого Господа з такими словами: يا مقلّب القلوب ثبت قلبي على دينك «О, Той, Хто перевертає серця, укріпи серце моє в Твоїй релігії». (Ат-Тірмізі) П’яте: Часте згадування про «руйнівницю насолод» Згадування про смерть оберігає мусульманина від сумнівів та нерішучості, зупиняє його у меж, встановлених Аллагом, щоб він не переступав їх. Яким чином погані поклики душі зможуть заволодіти віруючим, і як вони зуміють відвести його з правильного шляху та ввести в оману, якщо віруючий завжди буде пам’ятати, що смерть ближче до нього, ніж застібки його взуття, і Судний День для нього настане дуже скоро. Саме тому посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) і сказав: أكثروا من ذكر هادم اللذات «Частіше згадуйте про руйнівницю насолод». (Ат-Тірмізі) Шосте: Заклик до Аллага. Як та вода, душа без руху починає псуватися, і якщо немає свіжого притоку, то в ній з’являється осад, і вона перетворюється на болото. Найкращий спосіб освіжити свою душу – це заклик до релігії Аллага, що є місією всіх посланців (мир їм). Заклик в першу чергу очищує душу того, хто закликає, рятує його від покарання в цьому світі та Наступному, заряджає мусульманина силою і допомагає йому у виконанні поставлених перед ним задач. Аллаг Всевишній сказав: فَلِذَلِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ «А тому закликай їх! Тримайся прямого шляху…» (Коран 42:15) Про людину, від якої немає ні бід, ні добра, араби кажуть: «Цей ні вперед не піде, ні назад кроку не ступить». Але якщо ми подумаємо над змістом цього прислів’я, то зрозуміємо, що в реальності його неможливо застосувати до жодної людини, адже душа влаштована таким чином, що якщо вона не зайнята покірністю Аллагу, то зайнята непослухом, і в залежності від цього віра в серці або збільшується, або зменшується. Витрачений час, інтелектуальні намагання, докладання фізичних зусиль, використання всіх можливостей на шляху Аллага та зайнятість справою заклику людей до Ісламу – все це відрізає шайтану шлях до будь-яких спроб ввести людину в оману та схилити її до гріхів. Окрім того, що закликаючи до Ісламу, мусульманин отримує від Аллага велику винагороду, це ще й один з найефективніших засобів збереження релігії від сумнівів та невпевненості. Як кажуть  «краща оборона – це напад. Аллаг, Святий Він та Величний, завжди підтримує тих, хто закликає до Його релігії, укріплює та виправляє їхні помилки». Адже той, хто закликає, подібний до лікаря, який бореться з хворобами інших людей, і поступово, набираючись досвіду та знань, далі за інших віддаляється від причин, що викликають дане захворювання. Сьоме: Праведна дружина. Праведна дружина допомагає собі та своєму чоловіку зміцнювати зв’язок із Всевишнім Аллагом. Якщо праведна дружина бачить у чоловіка якийсь недогляд в релігії, то нагадує йому, тим самим допомагаючи йому виконувати поклоніння найкращим чином. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: تنكح المرأة لأربع: لجمالها, و حسبها, و نسبها, و لدينها, فاظفر بذات الدين «Жінку обирають для одруження за чотирма якостями: через красу, становище у суспільстві, родовід та через релігію. Тож тримайтеся тієї, у якої хороша релігія». (Муслім) Восьме: Роздуми про райську насолоду та муки Пекла. Джаннат – це обитель радості, розрада всього смутку та кінцева зупинка на шляху віруючих. Волею Аллага душа створена такою, що її природа не схильна до самопожертви, праці та стійкості за відсутності винагороди, в світлі якої всі труднощі здалися б незначними, а знання про яку допомогло б здолати всі перешкоди, що виникають на шляху. Людина, яка знає про винагороду, не скаржиться на проблеми, які виникають при виконанні своєї місії, вона продовжує наполегливо йти до наміченої мети, і знає, що якщо вона не втримається на цьому шляху, то позбавиться Раю, ширина якого – небо та земля. Душа завжди тягнеться до чогось звеличеного, що відірвало б її від праху земного та піднесло б у Божественний Світ, кращий, ніж той, в якому ми живемо зараз. Дев’яте: Розмірковування над творіннями Аллага, Величний Він та Славетний. Всевишній Аллаг в своїй Книзі неодноразово закликає нас пильно придивитися до оточуючого нас світу, поміркувати над його дивовижною будовою і зробити відповідні висновки про могутність та мудрість його Творця. В одному з аятів Аллаг звертає нашу увагу на чотири великих знамення, значимість яких обумовлена самою природою людини та її потребами. Всі чотири знамення знаходяться поряд з нами, ми бачимо їх в нашому повсякденному житті, але лише розмірковуючи над їхньою величчю ми звертаємо увагу на їхню дивовижну досконалість. Це в свою чергу спонукає нас до покірності та покори перед Творцем, здатним створити таку красу. Аллаг, Величний Він та Славетний, каже: أَفَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الإبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ *وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ *وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ * وَإِلَى الأرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ «Та невже ж вони не поглянуть на верблюдів – як створені вони? І на небо – як піднесено воно? І на гори – як зведені вони? І на землю – як простерта вона?»  (Коран 88:17-20) Кожна людина усвідомлює наскільки важливі ці творіння, і яку важливу роль вони грають в житті людини. Проте далеко не всі люди замислюються над тим, як і ким вони були створені, про те наскільки величезною повинна бути та сила, яка здатна явити людям такі незрівнянні та постійні знамення? Той же, хто споглядає все це з проникливістю й покірністю, вирощує в своєму серці віру в Могутнього Всезнаючого Творця, кориться Його Велінням, схиляється перед Ним, бажаючи бути серед тих, кого Він любить, а не серед тих, хто заблукав та впав у непослух. Десяте: Любов та непричетність заради Аллага. Однією з непохитних основ Ісламу є прояв любові та дружби до віруючих, а також непричетність та відчуження до невірних. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: من أحب في الله, و أبغض في الله, و أعطى لله , و منع لله, فقد استكمل إيمانه «Хто полюбив заради Аллага, зненавидів заради Аллага, дав заради Аллага та відмовив заради Аллага, той досяг досконалості Віри». (Абу Дауд) До проявів любові та дружби з невірними відносяться такі дії, як уподібнення до них в одязі, жаргоні, манері поведінки та звичаях, а також участь в спільних посиденьках, захоплення ними, їхніми розумовим та фізичними здібностями, святкування їхніх свят, називання дітей іменами характерними лише для невірних. Одинадцяте: Вистоювання нічної молитви, нехай навіть трохи. В одному з аятів Священного Корану Аллаг похвалив мешканців Раю, перерахувавши деякі з їхніх якостей, якими вони відрізнялися в цьому світі. Однією з них було вистоювання нічної молитви. كَانُوا قَلِيلا مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ «Вони спали лише малу частину ночі…» (Коран 51:17) Нічна молитва – це поклоніння, яке пов’язує серце людини зі своїм Господом, загартовує його, і робить більш здатним до подолання мирських спокус, і більш наполегливим у боротьбі з душевними пороками. Нічна молитва це важлива сунна, виконувати яку нас неодноразово спонукав посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага), він казав: عليكم بقيام الليل, فإنه دأب الصالحين قبلكم, و قربة إلي الله تعالى و منهاة عن الإثم, و تكفير للسيئات, و مطردة للداء عن الجسد «Вистоюйте нічну молитву, воістину вона була звичкою праведників, які жили до вас. Вона наближає до Всевишнього Аллага, заважає скоєнню гріхів, стирає погані вчинки, та відводить хвороби від тіла». (Ахмад) Нехай же той, хто впевнений, що зможе встати та виконати молитву в останню третину ночі, зробить це, тому що це краще за все. А той, хто невпевнений у собі, нехай зробить її перед сном, завершивши непарною молитвою – вітр, та ляже спати. Дванадцяте: Збереження частин тіла у непорочності. З усіх частин тіла більш за все варто звернути увагу на язик через серйозну загрозу, яку він може нести для свого власника. Коли посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага) спитали про те, що в цьому світі найбільше сприяє входженню людини до Пекла, він відповів: «Рот та статеві органи» (Ат-Тірмізі). Любі мусульмани, згадайте слова нашого пророка (мир йому та благословення Аллага): إن العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها يزل بها إلى النار أبعد مما بين المشرق و المغرب «Воістину, людина може сказати якесь слово, на яке сама не зверне уваги, і через нього провалитися у Пекло на глибину, що перевищує відстань між сходом та заходом». (Муслім) Тому пророк (мир йому та благословення Аллага) попереджав мусульман та казав: من كان يؤمن بالله واليوم الآخر, فليقل خيرا أو ليصمت «Хто вірить в Аллага та в Судний День, нехай каже благе або мовчить». (Муслім) Брати та сестри, намагайтеся з усіх сил вберегти свій язик від пліток, наклепу, лжесвідчення, знущань, непристойних слів. Нехай ваш язик слугує вам засобом наближення до Аллага, і не припиняє згадувати Всевишнього, прославляти Його та просити у Нього прощення, і тоді ви матимете успіх. Тринадцяте: Покаяння та повернення до Аллага після гріха. Однією з милостей Аллага до нас є те, що двері каяття завжди відчинені перед нами. Покаяння – це перший крок повернення після довгого тернистої дороги, це зоря, що освітлювала шлях заблудлим душам, зцілення для поламаних сердець та втіха пролитих сліз жалю. Аллаг, Величний Він та Славетний, сказав: إِنَّ اللَّه يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ «Воістину, Аллаг любить тих, які каються, та любить тих, які очищуються». (Коран 2:222) Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) сказав: التائب من الذنب كمن لا ذنب له «Той, хто кається в своєму гріху, подібний до того, на кому немає гріха». (Ібн Маджа, ат-Табарані) Безсумнівно, що покаяння – це безцінний дар Аллага Його рабам. О, мусульманине, слідкуй же за собою, бери звіт зі своєї душі, і якщо вона зійшла з правильного шляху, то поверни її на правильну дорогу. Приділи частину свого часу регулярним роздумам над своїм духовним становищем, над рівнем свого іману, над своїми недоліками та можливими методами їхнього виправлення. Вдень і вночі пам’ятай про те, що будь-якої миті твоє життя може зупинитися, і ти почнеш новий шлях, легкість та важкість якого будуть залежати від твоїх справ, які ти накопичив в цьому житті. Згадай, чи покаявся ти в своїх гріхах, які можуть стати важким тягарем в твоєму багажі. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: كل بني آدم خطاء و خير الخطائين التوابون «Всі сини Адама скоюють гріхи, а кращі з грішників ті, хто багато кається». (Ахмад, ат-Тірмізі) О, Аллаг, допоможи нам згадувати Тебе, дякувати та поклонятися Тобі найкращим чином, та благослови нашого пророка Мухаммада, його родину та всіх сподвижників!!! Підготував: Ріяд аль-Мухайсін Переклав: Абу Ясін Руслан Маліков Для сайту «Чому Іслам» - www.whyislam.ru Переклад українською мовою підготовлено редакцією сайту lifeislam.org   [1] Абу Бакр ас-Сиддік (хай буде задоволений ним Аллаг) найближчий сподвижник та тесть пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага) [2] «Віровідступництво» (рідда) цією назвою іменується відрізок часу одразу після смерті пророка (мир йому та благословення Аллага), коли багато хто з лицемірів, які за його життя вдавали з себе мусульман, відкрито оголосили про своє невір’я. Абу Бакр зіграв вирішальну роль у справі боротьби з віровідступниками. [3] Ахмад ібн Ханбаль – великий вчений, знавець хадісів, засновник однієї з чотирьох найвидатніших шкіл фікху. [4] Випробування (Міхна) – цим словом названий період часу, коли до влади в халіфаті прийшли представники заблудної мутазилітської секти, які силою змушували всіх вчених визнавати їхні хибні переконання. Багато хто під тиском сказав ті слова, які від них вимагали представники влади, але імам Ахмад, не дивлячись на побиття та тортури, залишився при своєму та не був зломлений, що в майбутньому зробило його прикладом стійкості на шляху Істини для багатьох поколінь мусульман. [5] «Сіяр аалям ан-нубаля» (169/11)