Положення стосовно посту та загальні нагадування тим, хто постує

ramadan2011_d-300x166

Хвала Аллагу, який зробив в зміні дня та ночі приклад для людей, що мають розум! Я складаю Йому хвалу та подяку за Його численні блага. Немає божества, гідного поклоніння, окрім Нього, Могутнього, Прощаючого. Своєю Мудрістю Він зробив цей світ скороминущим і наказав готувати багаж для Постійної Обителі. Благословення та вітання найкращому з пророків та посланців, нашому пророку Мухаммаду, його родині та його благочестивим сподвижникам! Піст є великим поклонінням, яке вимагає від кожного віруючого знання його правил. Також треба стерегтися припуститися помилки через необізнаність. Мусульманину треба звернути свою увагу на наступні речі:

  1. Те, що порушує піст та робить його недійсним.

По-перше, треба відмітити, що вживання чогось, що зазвичай псує піст, не робить його недійсним, якщо це трапилося через забудькуватість, незнання чи примусово, згідно слів Аллага:

رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا

«Господи наш! Не карай нас за те, що забули ми, або в чому помилилися!» (Коран 2:286)

إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ

«… ті, які були змушені так зробити, але серце їхнє знаходило спокій у вірі…» (Коран 16:106)

وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَٰكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ

«Не буде гріха на вас, якщо ви попередньо не мали такого наміру в серці». (Коран 33:5) Причин, що порушують піст, вісім:

  • Статева близькість, яка відбулася вдень, якщо в неї вступила людина, яка мала тримати піст. На того, хто порушив піст з цієї причини, покладається відшкодування посту та спокутування гріха у вигляді звільнення раба. Якщо ж він не в змозі це зробити, то два місяці безперервного посту. Якщо і це йому не до снаги, то годування шістдесяти бідняків.
  • Виверження сперми не уві сні, а в результаті мастурбації, статевої близькості, поцілунків, обіймів тощо…
  • Вживання їжі чи пиття, як корисної, так і шкідливої, подібно до куріння.
  • Живильні уколи, які насичують організм, замінюючи їжу, оскільки вони рівнозначні їжі та питтю. Щодо не живильних уколів, чи то внутрішньом’язові ін’єкції чи внутрішньовенні, відчуває людина їхній смак у себе в горлі чи ні, вони не псують піст.
  • Вливання крові. Наприклад, якщо у людини, що тримає піст, стався крововилив (чи кровотеча), і їй влили кров замість втраченої крові.
  • Вихід менструальної чи післяпологової крові.
  • Хіджама (кровопускання) чи те, що по суті замінює кровопускання. Але сама кровотеча, на кшталт кровотечі з носу чи виходу крові після видалення зуба, не псує піст, тому що не є кровопусканням чи тим, що замінює його.
  • Блювота, якщо вона викликана навмисно. Але якщо людину знудило мимовільно, то піст в такому випадку не псується.
  1. Визначення помилок та недоліків, яких припускаються деякі з тих, хто постує:
  • Відсутність вночі чи перед сходом наміру [1] постувати в наступаючий день, хоча в Рамадан достатньо взяти один намір на весь місяць.
  • Подавати сухур (їжу перед світанком) за годину чи дві до світанку, при існуючій рекомендації поспішати з розговінням, і відкласти сухур ближче до світанку.
  • Перевищення міри у вживанні їжі більшістю, що суперечить самій цілі приписання посту, яка полягає у відчутті людиною голоду, що приводить до покірності перед Аллагом.
  • Недбалість до полуденної та післяполуденної молитов через сон, лінощі чи через зайнятість, в чому немає користі.
  • Пусті балачка, лихослов’я, брехня, обман, хула та плітки.
  • Витрачання задарма дорогоцінного часу на розваги та забавки, перегляд ігор чи фільмів, розгадування загадок і головоломок або на пусте вештання вулицями.
  • Неуважність до таких додаткових діянь як мольба до Аллага (дуа), поминання Його (зікр), читання Корану та звершення додаткових молитов.
  • Полишення звершення молитви таравіх разом з імамом. Сказано в Сунні, що тому, хто молився за імамом буде записано, що він вистояв усю ніч в молитві.
  • На початку місяці можна бачити велику кількість тих, хто молиться та людей, зайнятих читанням Корану, але під кінець місяця їхня кількість зменшується, хоча кінець місяця перевершує його початок за достоїнством та перевагами.
  • Полишення нічного стояння в молитвах, які притаманні останнім десяти дням Рамадану. Коли наступали останні десять днів, Пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) не спав ночами, також будив своїх дружин, міцно зав’язував собі пасок [2].
  • Не спати вночі, але потім просипати ранкову молитву та робити її вже після сходу сонця. А це недбалість щодо приписаного діяння.
  • Не дивлячись на численну винагороду за милостиню в ці дні, коли велика кількість людей потребує допомоги в цей місяць, позбавляти їх своєї допомоги через скнарість.
  • Залишення без уваги більшістю людей виділення закяту зі свого майна, в той час як закят – це поклоніння, рівносильне молитві та посту. Хоча нам відомо, що не обов’язково віддавати закят в Рамадан.
  • Байдужість до мольб до Аллага під час Рамадану, особливо перед розговінням. Адже в хадісі з цього приводу мовиться, що у того, хто постує, перед розговінням є дуа, яке не відхиляється.
  • Нехтування сунною безперервного перебування в мечеті, особливо в останні десять днів, хоча це встановлено Кораном та Сунною.
  • Вихід багатьох жінок до мечеті в привабливому одязі та із запахом духів, які стають причиною спокуси для чоловіків.
  • Давати попуст жінкам, дозволивши їм вечірні поїздки до крамниць разом з чужим водієм, без махрама. В більшості випадків в цьому немає необхідності.

О Аллаг, дозволь нам  довершити до кінця цей місяць з вірою та благополуччям, в доброму здоров’ї та покірності! О Аллаг, підтримай нас під час посту та нічних молитов! О Аллаг, зроби нас із тих твоїх рабів, яких Ти врятуєш від вогню Пекла, і з тих, кому даруєш високі ступені Раю! Прости гріхи нам, нашим батькам та всім мусульманам! Благословення та привітання нашому пророку Мухаммаду, його родині та всім сподвижникам! Абдуль-Малік аль-Касім «40 уроків тим, хто застав Рамадан» Перекладено сайтом «Чому Іслам?» www.whyislam.ru Український переклад підготовлено редакцією сайту www.lifeislam.org   o    [1] Намір робить серцем, а не язиком – заув. пер. o    [2] Мається на увазі, що він полишав близькість зі своїми дружинами – заув. пер.