Піст – спокутування гріхів

«Ваші діти та ваше майно – лише спокуса. А в Аллага – велика винагорода!» (сура 64 «Ат-Тагабун», аят 15) «Кожна душа зазнає смерті. Ми випробовуємо вас злом і добром як спокусою, і до Нас ви повернетесь!» (сура 21 «Аль-Анбія», аят 35) Слово «фітна», яке використовується в аяті означає: випробовування, перевірка, іспит. Ібн Аббас, пояснюючи ці аяти, сказав: «Ми випробовуємо вас труднощами та легкістю, здоров’ям та хворобою, багатством та бідністю, дозволеним та забороненим, покорою та непослухом, правильним керівництвом та хибними думками». قال حذيفة: قال عمر- رضي الله عنهما-: أيكم يحفظ قول رسول الله- صلى الله عليه وسلم- في الفتنة ؟ قلت أنا كما قاله, قلت:» فتنة الرجل في أهله وماله وولده وجاره تكفرها الصلاة والصوم والصدقة». Передає Хузайфа ібн Аль-Яман, хай буде задоволений ним Аллаг, що Умар спитав: «Хто з вас згадає, що казав посланець Аллага, мир йому та благословення Всевишнього, про спокусу?» Я відповів, що пам’ятаю все точно так, як він сказав, потім я процитував: «людина піддається спокусі в своїй родині, у майні, в дітях або з боку своїх сусідів, а спокутою всьому цьому слугує молитва, піст та милостиня». عن أبي هريرة- رضي الله عنه- عن النبي- صلى الله عليه وسلم- يرويه عن ربكم قال:» لكل عمل كفارة, والصوم لي, وأنا أجزي به». Передається від Абу Хурайри, хай буде задоволений ним Аллаг, що пророк, мир йому та благословення Аллага, передаючи зі слів Всевишнього, сказав: «У кожної поганої справи, є якась спокута, а піст для Мене і Я сам винагороджу за нього». У версії Ахмада мовиться: «كل العمل كفارة, والصوم لي, وأنا أجزي به». «Кожна праведна справа є спокутою [за якісь гріхи], а піст для Мене, і Я сам винагороджу за нього». В іншій версії мовиться: «كل العمل كفارة الا الصوم, فهو لي, وانا أجزى به». «Кожна праведна справа є спокутою  [за якісь гріхи], крім посту, він для Мене і Я сам винагороджу за нього». عن أبي هريرة- رضي الله عنه- أن رسول الله- صلى الله عليه وسلم- كان يقول: «الصلوات الخمس, والجمعة إلى الجمعة, ورمضان إلى رمضان, مكفرات ما بينهن إذا اجتنب الكبائر». Передається від Абу Хурайри, хай буде задоволений ним Аллаг, що пророк, мир йому та благословення Аллага, сказав: «П’ять намазів слугують спокутою тих гріхів, які були між ними, виконання п’ятничних молитов слугує спокутою тих гріхів, які були між ними, а також від Рамадану до Рамадану, якщо людина уникала великих гріхів». أبا سعيد الخدري- رضي الله عنه- يقول سمعت رسول الله- صلى الله عليه وسلم يقول :» من صام رمضان, وعرف حدوده, وتحفظ مما كان ينبغي له ان يتحفظ فيه كفر ما قبله». Передається від  Абу Саіда Аль-Худрі, хай буде задоволений ним Аллаг, що він сказав: «Я чув як посланець Аллага, мир йому та благословення Аллага, казав: “Той, хто постує в Рамадані, знає його обмеження та бережеться від всього, від чого належить оберігатися, отримає спокуту гріхів, які він вже скоїв”». Користь та закони, які випливають з даних хадісів.
  1. Ці слова посланця Аллага, мир йому та благословення Аллага, дають нам зрозуміти, що людина може бути випробувана як злом, такими як: хвороби, бідність та негаразди, так і різними благами, такими як: збільшення статків, постійне благополуччя та здоров’я.
  2. Діти та багатство є спокусою для людини. Сутність цієї спокуси полягає в привабливості цих двох речей. Через любов та постійну турботу про нащадків та майно, людина може забути або знехтувати своїми обов’язками перед Аллагом. Ця недбалість в свою чергу, накликає на людину гнів Всевишнього та його покарання. Також спокуса в родині проявляється в тому, що кожен член родини має свої права, які мають бути дотримані. Мудрий Аллаг поклав на голову родини обов’язки щодо його дітей, такі як навчання, виховання, необхідні витрати, і якщо людина полишає це або не виконує належним чином, то тим самим скоює гріх.
  3. Гріхи та непослух є великою спокусою для людини. Інколи людина спокушається тим, що заборонено: недозволеними жінками або незаконним майном. Так вона спокушається. Це інколи може статися навіть з праведними людьми. Аллаг Всевишній говорить:
«Воістину, коли богобоязливих торкається спокуса шайтана, вони згадують Аллага й починають розрізняти!» (сура 7 «Аль-Араф», аят 201) «І ті, які вчинили щось мерзотне або вчинили несправедливо із самими собою, згадують Аллага та благають у Нього прощення гріхів їхніх; а хто ж прощає гріхи, окрім Аллага? Ті, які не повторюють скоєного, знаючи про це – саме такі матимуть своєю винагородою прощення від Господа їхнього та сади, де течуть річки. Вони будуть там довіку. Добру ж винагороду мають ті, хто це робить!» (сура 3 «Аль-Імран», аяти 135-136)
  1. Тому, хто спокусився яким-небудь гріхом, проявляючи упертість в його скоєнні, треба якомога більше робити добрих справ, тому що хороші справи стирають погані вчинки. Всевишній Аллаг сказав: «Звершуй молитву на початку й наприкінці дня, а ще в деякі години ночі. Воістину, добрі вчинки видаляють погані. Таке нагадування для тих, хто згадує!» (сура 11 «Гуд», аят 114)
Можливо, велика кількість праведних справ стане причиною для звільнення людини з полону її гріхів, і Аллаг приведе її до щирого каяття. Ті ж, хто скоївши якийсь гріх, віддаляються від праведних справ під приводом того, що їм соромно поклонятися Аллагу після того, що вони скоїли, то такі люди роблять велику помилку, це пастка шайтана. Хай поведе нас Аллаг прямим шляхом та полегшить для нас каяття.
  1. Ці хадіси містять докази того, що піст є спокутою гріхів. В свою чергу, наведений вище хадіс від Абу Хурайри заперечує покутні властивості посту. Пророк, мир йому та благословення Аллага, сказав: «Кожна праведна справа є спокутою  [за якісь гріхи], крім посту,…» - це значить, що піст є не лише спокутою гріхів. Нарівні з тим, що постом Аллаг стирає гріхи людини, Він ще й відплачує за нього особливою винагородою. Однак, для отримання таких результатів, піст має бути правильним і вільним від будь-якої показухи та недоліків.
  2. Імам Ан-Нававі, хай обдарує Аллаг його своєю милістю, сказав: «Якщо омовіння стирає гріхи, то уяви собі, що може бути стерто молитвою. А якщо молитва змиває погані вчинки, то уяви собі, що може бути змито спільною молитвою в мечеті. А також Рамадан та піст в день Арафа та Ашура! А також якщо ти скажеш під час молитви слово «амін», і це співпаде з промовлянням цього слова ангелами!» Про те, що ці речі є спокутою гріхів, нам повідомляють численні хадіси. Вчені сказали, що все згадане вище, слугує спокутою за скоєні гріхи. І якщо якась з цих справ стикається з гріхом, то вона знищує його. Якщо ж у людини є великі гріхи, то вони послаблюються. А якщо добра справа не знаходить на своєму шляху ні великого, ні малого гріха, то вона записується в книгу добрих справ, і ступінь цього мусульманина підвищується перед Аллагом.
  3. Благі справи не можуть стирати гріхи, які люди роблять щодо один одного. Праведні вчинки не спокутують злочини, пов’язані із нехтуванням прав інших людей, незалежно від того, тяжкими є ці злочини чи незначними. В такому випадку людина може позбутися гріха лише шляхом усунення тієї несправедливості, якої вона завдала людям. Для того, щоб Аллаг пробачив їй такого роду гріх, людина повинна відшкодувати ображеному всі його збитки, як моральні, так і майнові.
  4. Всі ці хадіси слугують доказом покутної властивості посту.
  5. Всі вищевказані достоїнства посту досягаються лише шляхом збереження його в чистоті та оберігання від всього, що може його порушити. На це вказує хадіс, переданий Абу Саідом Аль-Худрі: «Той, хто постував в Рамадані, знав його обмеження та оберігався від всього, від чого належить оберігатися, отримає покуту колишніх гріхів».
  6. Протягом всього Рамадану, вдень та вночі, мусульманин, який постує, повинен уникати всіх заборонених речей, таких як плітки та намовляння. Він повинен берегти свої очі і не дивитися на те, що заборонив Аллаг. Мусульманин повинен берегти свої очі від тих стидних речей, які сьогодні транслюються по телевізору. Той, хто вірить в Аллага та в Судний День, повинен в будь-який час уникати перегляду дурних телесеріалів, в яких рекламується образ життя людей, на яких прогнівився Аллаг, а також розпусних розважальних програм тощо.

Просимо у Всевишнього Аллага для всіх мусульман прямого шляху та правильного керівництва.