Моя Милість випереджає Мій Гнів

Часто поняття «милість» визначають як готовність прощати та не карати. А що каже про милість Іслам?

Милість

Тут милість має набагато глибший сенс. Господь обіцяє щедру винагороду кожному мусульманину за прояв милості.

Озирніться навсібіч, куди б не впав погляд – в усьому сліди милості Господа: в променях сонця, що освітлюють та зігрівають землю, у воді, повітрі, без яких неможливо уявити життя.

Ціла сура Священного Корану розповідає про прекрасну якість Аллага «Ар-Рахман» (що значить: Володар милості, або в іншому трактуванні: Всемилостивий). Другий атрибут Господа «Ар-Рахім» також походить від слова милість (слово «Ар-Рахман» означає: Той, що проявляє милість, або в іншому трактуванні: Милостивіший). Зі слів «Бісміл-Лягір-Рахманір-Рахім» починається кожна (окрім однієї) сура Корану. Вони слугують нагадуванням про безмежну Милість та Щедрість Аллага.

Всевишній обіцяє прощення тому, хто згрішив, якщо той розкається і відмовиться від скоєння гріха в подальшому:

«Ваш Господь зробив для Себе милість обов’язком: і як хто з вас вчинить зло через невігластво, а потім покається й робитиме добро, то Він – Прощаючий, Милосердний!»  

(Коран 6:54)

Слова пророка Мухаммада (хай благословить його Аллаг та вітає) підтверджують цей аят:

«Господь сказав: «Моя Милість випереджає Мій Гнів».

Про винагороду за доброту та милосердя, яке проявляє людина, також говориться в одному з хадісів пророка Мухаммада (хай благословить його Аллаг та вітає):

«Люди, які проявляють милість до інших, пізнають милість Всемилостивого (Аллага). Проявляйте співчуття до мешканців землі, і Той, Хто на Небесах проявить співчуття до вас».

(Абу Дауд, ат-Тірмізі та Ахмад)  

Милість Пророка  

Сам Величний Господь казав про милість пророка Мухаммада (хай благословить його Аллаг та вітає):

«Ми відіслали тебе тільки як милість для світів»

(Коран 21:107)

Це доводить, що Іслам заснований на милості. А Всевишній відправив пророка Мухаммада (хай благословить його Аллаг та вітає) як милість для кожної істоти на землі без винятку. В достовірному хадісі від Абу Хурайри передається, що одного разу хтось сказав:

«Посланцю Аллага, прокляни багатобожників! На що пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) відповів: «Воістину, я не був посланий проклинати, але був посланий я милістю».

(Муслім)

Господь також говорить в Корані:

«Прийшов до вас Посланець із вас самих. Тяжко йому те, що ви страждаєте, і він піклується про вас – співчутливий та милосердний до віруючих».

(Коран 9:128)

В будь-якій справі всією своєю поведінкою посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) неодноразово доводив слова Господа про нього, не зважаючи на труднощі, які він пережив, виконуючи видатну місію. Доброта та м’якість пророка викликають захоплення. Наставляючи людей, він не проявляв жорстокості або нетерпіння. Навіть якщо йому шкодили, він завжди молив Всевишнього простити їх за незнання та жорстокість.  

Сподвижники Пророка 

Про них також повідомив Господь:

«Мухаммад – Посланець Аллага. Ті, які поряд із ним, суворі до невіруючих, але милостиві між собою».

(Коран 48:29)

Хтось, можливо, вважає, що Мухаммаду (хай благословить його Аллаг та вітає) легко бути високоморальним, адже він пророк. Але сподвижники були звичайними людьми, які присвятили життя підкоренню Господу та Його посланцю (хай благословить його Аллаг та вітає). Наприклад, Абу Бакр Ас-Сіддік віддав усе багатство, щоб викупити рабів у безсердечних господарів, а потім звільнити їх заради досягнення задоволення Аллага.

Пояснюючи якою має бути істина милість, посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) ділом показував сподвижникам, що це не лише доброта до родини чи друзів, але й великодушність до всіх людей, знайомих та незнайомих.  

Милість до найменших  

В доісламський період у арабів був страшний звичай приносити в жертву богам власних дітей і живцем закопувати новонароджених дівчат. І Коран, і Сунна суворо забороняють подібне беззаконня та безжалісність стосовно дітей.

Посланець Аллага  (хай благословить його Аллаг та вітає) був настільки великодушний до дітей, що одного разу, коли він керував молитвою, його онуки Хасан та Хусейн, будучи ще зовсім маленькими, грали, забираючись на його спину. Побоюючись скинути або нашкодити їм, посланець Аллага був змушений довго не вставати із земного поклону. Також він виконував молитву з онучкою Умамой на руках.

Великодушність пророка Мухаммада (хай благословить його Аллаг та вітає) пізнали не лише його власні діти. Знаючи про його доброту, діти підбігали, ледве вгледівши його на вулиці, а посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) завжди зустрічав їх з теплою посмішкою та розкритими обіймами.

Його доброта, милість проявлялися в усьому. Він зізнався:

«Буває так, що я починаю молитву (групову) з наміром зробити її довгою, але почувши плач дитини я скорочую молитву, ому що знаю, як сильно страждає мати, коли плаче її дитина»

(Сахіх Аль-Бухарі)

Посланець Аллага вчив віруючих виховувати дітей в дружній люблячій атмосфері, і забороняв бити їх, особливо по обличчю, щоб вони не знали приниження.

Одна людина побачила, що посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) поцілував свого онука. М’якість пророка (хай благословить його Аллаг та вітає) сильно здивувала його і він сказав:

«У мене десять дітей, але я жодного разу не поцілував нікого з них». На що пророк відповів: «Той, хто не проявляє милість, не пізнає милість».

(Сахіх Аль-Бухарі)

Також посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) був милостивий до сиріт. Про сиріт Господь каже:

«Тож не утискай сироту»

(Коран 93:9)

Ставлення пророка Мухаммада (хай благословить його Аллаг та вітає) до сиріт спиралося на даний аят, він казав:

«Я і опікун сироти будемо в Раю як ці два», - і пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) показав зведені докупи середній та вказівний пальці (Тобто настільки близько один до одного).

(Абу Дауд та Імам Ахмад)

Щоб сирота відчував турботу, і щоб завжди були ті, хто готові поділитися з ним любов’ю та ніжністю, пророк надихав віруючих словами:

«Хто погладить сироту по голівці – і не зробить це окрім як заради Аллага – тому за кожну волосинку, якої торкнеться його рука, запишеться добра справа».

(Муснад імама Ахмада)

Про недоторканість майна сироти також згадав Господь:

«Воістину, ті, які несправедливо пожирають майно сиріт, лише пожирають своїми черевами вогонь. Вкинуть їх у полум’я!»

(Коран 4:10)

Посланець Аллага повідомив про сім тяжких гріхів, серед яких і привласнення майна сироти (про це передається в достовірних збірках імамів Бухарі та Мусліма). 

Хіба подібну поведінку можна назвати «війною»?  

Милість в ісламі розповсюджується також і на ворогів Аллага, під час миру та війни. Пророк Мухаммад, хай благословить його Аллаг і вітає, наполегливо закликав зміцнювати родинні зв’язки навіть з тими родичами, які залишались невірними. Навідувати їх та дарувати подарунки.

Що ж стосовно війни, то Господь наказує мусульманам давати прихисток ворогам, якщо вони того просять, і забороняє завдавати їм шкоду. Цей закон прописаний в Корані:

«Але якщо хтось із багатобожників проситиме тебе захисту, то захисти його, щоб він міг чути слово Аллага. Потім відведи його в безпечне місце, бо вони – люди, які ще не знають!»

(Коран 9:6)

Посланець Аллага не дозволяв завдавати шкоду старим, пораненим, жінкам, дітям та людям, які знаходяться в місцях поклоніння. Під забороною було також знищення полів. З поваги до загиблих ворогів, пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) забороняв спотворювати їхні обличчя і наказував ховати їхні тіла якомога швидше.

Сподвижники беззаперечно дотримувалися приписів посланця Аллага. Ці настанови стосувалися і ставлення до полонених. Один з полонених згадував, що в полоні він знаходився в мусульманській родині. Сідаючи за стіл, вони завжди віддавали йому хліб і залишали собі лише фініки, надаючи тим самим перевагу полоненому.

Коли пророк Мухаммад (хай благословить його Аллаг та вітає) завоював Мекку, він звернувся до переможеного племені Курайш:

«Як мені ставитися до вас?»

Вони відповіли:

«Ти шляхетний брат і син шляхетного брата! Від тебе ми очікуємо лише доброти».

Тоді пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) оголосив:

«Я звертаюсь до вас з тими ж словами, з якими Юсуф (пророк Іосіф) звернувся до своїх братів:

«Сьогодні я не докоряю вам. Нехай Аллаг простить вас, бо Він – Наймилостивіший з милостивих…»

Йдіть, воістину, ви вільні».

В цей день, коли терпимості та прощення очікували менше всього, пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) показав приклад милості та поблажливості, звільнивши всіх полонених без викупу та пробачивши гоніння та жорстокі тортури мусульман, які тривали вже 13 років, з початку розповсюдження Ісламу на Землі.  

Всі тварі Господні  

Іслам не забув навіть тварин і наділив їх багатьма правами. Наприклад, одного разу пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) побачив віслюка з випаленим клеймом. Господарю віслюка він сказав:

«Хіба ти не чув, що я прокляв будь-кого, хто випалює клеймо на морді тварини або бє її по морді»

(Абу Дауд)

Пророк (хай благословить його Аллаг та вітає) якось розповів про жінку, яка потрапила у Пекло, бо тримала кицьку під замком, не годувала її та не випускала, щоб та сама знайшла собі прожиток. Також він розповів про чоловіка, винагородою якому став Рай за доброту до собаки, який помирав від спраги: він знайшов його в пустелі і дав напитися.

Згідно наказу пророка, ніж для заколювання тварини завжди має бути дуже гостро наточений. Різати тварину на очах в іншої тварини заборонено. Як прийшло в хадісі:

«Воістину, Аллаг наказав проявляти великодушність (іхсан) в усьому, тому, будьте великодушні коли вбиваєте чи заколюєте: нагостріть лезо ножа, щоб помякшити біль».

(Сахіх Муслім)

Сподвижники згадували історію, коли вони були в дорозі з пророком (хай благословить його Аллаг та вітає), і за його відсутності побачили пташине гніздо, тоді один з них забрав звідти яйця. Після цього птах прилетів і почав тривожно пурхати над ними. Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг та вітає) сказав:

«Хто розхвилював цю пташку, забравши її яйця? Один з чоловіків сказав: Посланцю Аллага, я взяв її яйця. Посланець сказав: «Поверни їх, прояви до неї милість!»

(Ахмад, Абу Дауд)

Ісламське поняття милості торкається кожної істоти на Землі. Милість бере свій початок від Всемогутнього Аллага, який наділив нею Свої творіння. Люди та тварини проявляють милість одне до одного, щоб жити в гармонії. І, виявляючи добросердість, вони бачать ще більшу милість від Господа.

Такий принцип ісламу руйнує перепони між людьми і слугує міцною основою для нового життя та цивілізації.  

Халя Салях www.islamreligion.com

Переклад українською підготовлено редакцією сайту www.amu.org.ua