Корисні настанови для життя та віри
Хвала Аллагу, Він зробив наше ближнє життя нивою для світу Наступного та ареною, де змагаються праведники у звершенні благих справ. Ми хвалимо Його, і наша хвала – це також милість Всевишнього, яку він до нас виявив. Дякуємо Йому за безцінні дари та щедрості, якими Він нас дбайливо оточив. Свідчимо, що немає нікого та нічого гідного поклоніння, окрім Аллага, немає у Нього партнерів та співвласників, Він єдиний наш Покровитель. Всевишній наказав проводити дану нам відстрочку з максимальною користю та запасатися добрими справами, поки не настане час переселення[1]. Аллаг (Великий Він та Славетний) сказав:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
«О ви, які увірували! Бійтесь Аллага гідним Його страхом! І помирайте не інакше як ставши відданими Йому!» (Коран, 3:102). Свідчимо, що Мухаммад – раб Аллага та Його посланець, він закликав людей цінувати свій час, не знищувати його і не марнувати на те, що відволікає від Майбутнього Життя. Він казав:
من خاف أدلج ، و من أدلج ، بلغ المنزل ، ألا إن سلعة الله غالية ، ألا إن سلعة الله الجنة
«Хто боїться [2], той вирушає в дорогу на початку ночі, а хто вирушає в дорогу на початку ночі [3], той доходить додому. Воістину, товар [4] Аллага дорогий, адже товар Аллага – це Рай»[5]. Дорогі брати та сестри, будьте богобоязливі та знайте, що це життя – шлях, а Наступне Життя – це дім. Будучи на цьому шляху, беріть все, що знадобиться вам вдома. Запасайтеся необхідним, щоб зустріти День, коли прийде ваш розрахунок, і тоді ви постанете перед своїм Господом. Повідомляється зі слів Шаддада ібн Ауса, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:
الكيس من دان نفسه و عمل لما بعد الموت و العاجز من اتبع نفسه هواها و تمنى على الله الأماني
«Розумний той, хто судить себе сам, працює заради того, що буде після смерті. Безсилий той, хто зробив себе послідовником власних бажань, і віддався легковажним мріянням[6] щодо Аллага»[7]. Повелитель правовірних Умар ібн аль-Хаттаб (хай буде задоволений ним Аллаг) казав: «Вимагайте звіту в своєї душі до того, як звіт вимагатимуть від вас. Зважуйте свою душу самі, до того як її зважать. Споряджайтеся для великого стояння перед Аллагом. В той день ви всі постанете і ніхто не зможе заховатися». Читаючи проповідь людям, Абдуллаг ібн Масуд (хай буде задоволений ним Аллаг) казав: «Воістину, зі зміною днів та ночей скорочується строк вашого життя, а діяння ваші залишаються збережені. Смерть завжди приходить раптово. Хто посадить добре, той скоро пожне бажане. Хто посадить зле, той скоро пожне скорботу. Кожному сіячу дістанеться те, що він посіяв. Ніхто не отримає частку[8] повільного раніше за нього, а стрімкий не отримає більше того, що йому приписано[9]. Кому дані блага, тому вони дані Аллагом, а хто уникнув зла, того захистив Аллаг. Все, що неодмінно прийде – близько, а далеким вважається те, що ніколи не трапиться. Щаслива людина та, яка вміє навчатися з чужих помилок. Мале та достатнє – краще, ніж багато, але відволікаюче. Врятувати одну душу краще, ніж володіти країною незлічених багатств. Гірше з виправдань – те, яке промовляють перед смертю. Найгірше шкодування – шкодування Судного Дня. Найгірша омана – омана після знання про правильний шлях. Найкраще багатство – багатство душі. Кращий запас – богобоязливість. Краще, що є в серці, - переконаність, а сумніви є проявом невіри. Найгірша сліпота – сліпота серця. Серед людей є такі, які приходять в п’ятницю (Джума) лише під кінець і згадують Аллага лише коли сваряться. Найгірший з доходів – це лихварство (ріба). Найгірша їжа – поїдання майна сиріт. Кожному з вас достатньо того, чим задовольниться його душа, адже прийде час, і їй вистачить чотирьох ліктів[10]. Підсумок всього – в Наступному світі. Сутність всіх справ – в кінці цього життя. Найпочесніша смерть – пасти вбитим за Віру. Хто виявляє зарозумілість, того принизить Аллаг. Хто не слухається Аллага, той кориться шайтану. Носій Корану повинен відрізнятися своїми ночами, коли інші сплять, своїми днями, коли інші їдять, своїм смутком, коли інші радіють, своїми сльозами від страху перед Аллагом, коли інші сміються, своєю стриманістю, коли інші патякають, своєю цілковитою покірністю, коли інші шукають лазівки та хитрують. Носієві Корану належить бути мудрим, м’яким, спокійним. Не слід носієві Корану бути черствим, недбалим, гучним, крикливим, гострим на язик. Хто розпочне розмови, бажаючи виділитися, того принизить Аллаг. Хто виявить скромність та покірність, того звеличить Аллаг. Є натхнення від ангела, а є натхнення від шайтана. Натхнення від ангела – це спонукання до добра та підтвердження істини. Якщо знайдете це в собі, то хваліть Аллага. Натхнення від шайтана – це спонукання до зла і відмова від істини. Якщо знайдете це в собі, то просіть у Аллага порятунку та захисту від шайтана. Люди добре говорять, тому той, чиї слова співпадають зі справами, буде щасливий, а той, чиї слова суперечать справам, нехай звинувачує лише себе. Нехай ніхто з вас не буде трупом вночі та базікалом вдень. Якщо намаз не спонукає до добра і не утримує від зла, то такій людині він не додає нічого, окрім віддаленості від Аллага. Весь час, коли ти в намазі, ти стукаєш в двері Царя, а хто стукає в двері Царя, тому відкриється. Ви можете побачити невірного, який має найздоровіше тіло, але при цьому його серце вражене найтяжчою хворобою. Ви можете побачити віруючого, який має праведне серце, але тіло його страждає від найтяжчих хвороб. Клянуся Аллагом, якщо ваші серця будуть хворими, а тіла здоровими, то ви будете для Аллага дешевшими за жуків. Будь-який погляд для людини є метою для шайтана, і він хоче отримати свою частку[11] Дім, наповнений чорнилами, наповнений і напучуванням. Кожен з вас гість, а майно ваше взято в оренду. Гість піде, а орендоване буде повернене господарю. В кінці часів будуть люди, серед яких найшановнішою справою будуть вважатися взаємні докори. Істина важка, але схвальна, а брехня легка, але хвороботворна. Слідування за хтивістю породжує тривалу журбу. Немає на всій землі нічого, що варто було б тримати під замком так само довго, як язик. Хто зможе зберегти свій скарб на небі, щоб його не з’їли хробаки і не вкрали крадії, то нехай зробить це. Пам’ятайте, що серце людини завжди з її скарбом. Нехай ніхто з вас не йде самовіддано за кимось з людей, так що, якщо вона увірує, то й ви увіруєте, а якщо вона стане невірною, то і ви станете невірними. Але якщо все ж необхідно за кимось слідувати, то слідуйте за тими, хто вже помер, тому що живі не захищені від спокус. Нехай ніхто з вас не буде паразитом і не каже: «Я завжди з людьми: якщо вони йдуть правильним шляхом, то і я піду правильним шляхом, а якщо вони заблукають, то і я заблукаю». Так він підготує себе до того, що якщо люди стануть невірними, то і він стане невірним» (кінець слів Ібн Масуда, хай буде задоволений ним Аллаг). Імам Ібн аль-Кайїм (хай обдарує його Аллаг своєю милістю) казав: «Той, кому не приносить користь зір, тому й слух не принесе користі. У раба божого є покриття між ним та Аллагом, а також покриття між ним та між іншими людьми[12]. Якщо людина зірве те покривало, яке між ним та Аллагом, то Аллаг зірве покривало, яке між людиною та іншими людьми. У раба божого є Господь, Якого він неодмінно зустріне, а також дім, в якому він неодмінно поселиться. Тому слід прагнути до задоволення свого Господа до зустрічі з Ним і облаштовувати дім до прибуття до нього. Марна трата часу страшніша за смерть, адже втрата часу віддаляє людину від Аллага та успіху в Наступному Житті, а смерть віддаляє людину від мирського життя та близьких людей. Мирське життя не варте навіть однієї години переживань, не кажучи вже про те, щоб переживати за нього все життя. Те, що сьогодні дорого, завтра стане утрудненням. Те, що сьогодні є утрудненням, завтра стане дорогим. Найбільший прибуток в Релігії – це постійна зайнятість душі тим, що їй найбільше необхідно, і тим, що приносить їй найбільшу користь для Дня Повернення. Чи розумний той, хто продав свій Рай за одну годину ницих бажань? Викупи свою душу сьогодні, адже «ринок» відкритий, ціни встановлені, товар продається недорого. Вже скоро для цього «ринку» з його товарами настане день, коли ти не зможеш придбати ні мало, ні багато. Це День Розрізнення! День, коли гнобитель буде кусати собі руки. Рік – це дерево, місяць – його гілки, дні – відгалуження, години – це листя, а секунди – плоди. Якщо секунди минають в покірності, отже, це дерево благодатне. Якщо ж вони минають в непослуху, то плоди його подібні до гіркого гарбуза. А жнива відбудуться в День Повернення. День, коли всі відрізнять солодкість плодів від гірких пагонів». «Щирість та Єдинобожжя – це дерево, яке росте в серці, його гілки – діяння, його благі плоди видно вже в цьому житті, а в Наступному буде вічна насолода… Багатобожжя, брехня, показуха – це теж дерево, яке росте в серці, плоди його в цьому житті – страх, журба, переживання, стислість в душі, похмурість серця, а в Наступному Світі його плодом буде Заккум [13] і безперервні муки». Ті, хто перейшов межі дозволеного, в День Суду почують грізний осуд за безвідповідальне марнування років, що були дані їм в цьому житті. Їм скажуть:
أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَجَاءكُمُ النَّذِيرُ
«Невже Ми не дарували вам достатньо довге життя, щоб замислився той, хто замислився? До вас приходив застерігач!» (Коран, 35:37). Ібн Аббас та інші авторитетні вчені сказали, що достатньо довгим життям, про яке говориться в даному аяті, вважається строк в шістдесят років, після якого людина не може сподіватися на якесь виправдання. Це також підтверджується хадісом, який передається в збірці імама аль-Бухарі зі слів Абу Гурайри, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:
أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَى امْرِئٍ أَخَّرَ أَجَلَهُ حَتَّى بَلَّغَهُ سِتِّينَ سَنَةً
«Аллаг дав людні достатньо часу для виправдання, подовживши строк життя до шістдесяти років»[14]. Коментуючи цей хадіс, вчені сказали, що у людини не залишається жодних відмовок та виправдань, якщо Аллаг дасть їй такий строк. Також в аяті говориться про «застерігача». Ібн Аббас та більшість тлумачів сказали, що в аяті мається на увазі Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага). Деякі тлумачі сказали, що в аяті говориться про сивину, яка вкриває голову людини при досягненні нею певного віку, адже вона є передвісником наближення звіту. Хвала Аллагу, Господу світів. Мир та благословення Посланцю Аллага, а також його родині та всім його сподвижникам.
Корисні настанови
Автор: Шейх Саліх Аль-Фаузан «аль-Хутаб аль-мінбарійя фі аль-мунасабат аль-асрійя»
Переклад: Абу Ясін Руслан Маліков
Коректор тексу: Тамкін Р.Г.
Канонічна редакція: Карімов М.
Для сайту - www.whyislam.to
Українська версія підготовлена редакцією сайту www.lifeislam.org
[1] Мається на увазі переселення з цього життя в наступне, тобто смерть. [2] Тут мова йде про ту людину, яка боїться появи якихось труднощів в дорозі або чогось такого, що може їй завадити, як, наприклад, спека або грабіжники. [3] Слово «адляджа»( أدلج) в арабській мові має кілька значень: «вирушати в дорогу на початку ночі», «вирушати в дорогу наприкінці ночі», «йти максимально швидко». Сенс полягає в тому, що якщо людина сильно прагне досягти мети, то вона докладає всіх можливих зусиль, а якщо для цього треба не спати ночами, то вона не буди спати. Ці слова – явне підтвердження сили наміру та бажання людини. [4] Читайте також слова Аллага: «Воістину, Аллаг купив у віруючих їхні душі й майно в обмін на рай…» до слів: «Така правдива обіцянка, дана в Таураті, Інджілі й Корані. Хто ж краще виконує обіцянки, ніж Аллаг? Тож радійте угоді, яку ви уклали з Ним! Це — великий успіх!» (Коран, 9:111). [5] Хадіс навів ат-Тірмізі з хорошим існадом. [6] Аль-Хасан аль-Басрі (хай обдарує його Аллаг своєю милістю) казав: «Іман (Віра) полягає не в мріях і не в прикрасах. Іман – це те, що запало глибоко в серце та підтверджується справами». [7] Хадіс навів ат-Тірмізі. [8] Мається на увазі частка, призначена їй Всевишнім Аллагом (ризк). [9] Тобто, якщо людина за природою своєю не має ніяких видатних здібностей та старанності, то все одно ніхто не зможе отримати ту частку (ризк), яка була приписана їй Всевишнім Аллагом. Також і старанна, здібна людина отримає не більше того, що їй призначено. [10] Мається на увазі розмір могили. [11] Тобто шайтан прагне того, щоб в кожному погляді людини був гріх. [12] Мається на увазі, що перед віруючим є деяка червона лінія, яку він ніколи не переходить: він не бреше, не хитрує, не зраджує, не знущається, не виявляє пихатість та зарозумілість, не має мстивий характер, не лукавить, не обважує. Також у людини є особливе становище серед людей, повага та пошана, люди думають про неї добре, але якщо вона зірве покривало, яке між нею та її Господом, перейде червону межу дозволеного, то Аллаг зірве те покривало, яке між Його рабом та іншими людьми, у зв’язку з чим пошана та повага людей підуть від неї. Щойно людина псує стосунки з Аллагом (Великий Він та Славетний), Він карає її тим, що псуються стосунки з оточуючими людьми. [13] Заккум – пекельне дерево, плоди якого подібні до голів шайтанів і які киплять в череві мешканців Пекла. Див.: Коран: 37:62-68, 44:43-46, 56:51-56. [14] Хадіс навів аль-Бухарі.