Кого Аллаг (Святий Він та Великий) поведе прямим шляхом, того ніхто не зможе збити з прямого шляху. Кого ж Аллаг (Святий Він та Великий) введе в оману, то не знайдете йому наставника. Мир та благословення нашому улюбленому пророку Мухаммаду (мир йому та благословення Аллага) і всім тим, хто пішов за ним до Судного Дня.

О ті, які увірували, бійтеся Аллага (Святий Він та Великий) належним чином, і не полишайте цей світ інакше як будучи мусульманами.

О ті, які увірували, бійтеся Аллага та говоріть правдиве слово. Аллаг пробачить вам ваші гріхи та виправить ваше становище. Воістину, той, хто кориться Аллагу та його посланцю матиме великий успіх.

О ті, які увірували, Всевишній Аллаг (Святий Він та Великий) створив 12 місяців. І Аллаг повідомив нам про достоїнства деяких місяців. Аллаг (Святий Він та Великий) зі своєї мудрості створив час, і з цього часу він обрав певний час, який відрізняється від іншого часу. В цей час Аллаг приймає мольбу (дуа) людини, збільшує її винагороду. Аллаг створив Землю. І на цій Землі він обрав кращі місця, і біля цих місць Аллаг (Святий Він та Великий) приймає мольбу та збільшує винагороду.

І Аллаг (Святий Він та Великий) створив місяці. З цих місяців Аллаг обрав кращі місяці. Ми знаходимося напередодні Рамадану. Настав місяць Шаабан. Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) виділяв цей місяць деякими вчинками та справами, даючи нам знати та зрозуміти, що цей місяць у Аллага (Святий Він та Великий) також відрізняється від інших місяців. Багатобожники до періоду Ісламу звеличували місяць Раджаб. Мусульмани ж в період Ісламу приділяли велику увагу місяцю Рамадан. І місяць Шаабан, який між Раджабом та Рамаданом, люди припинили помічати та приділяти йому якусь увагу. Але Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) виділяв цей місяць постом.

В хадісі, який передає Усама ібн Зайд (нехай буде задоволений ним Аллаг) в якому повідомляється, що якось він спитав: «О Посланцю Аллага! Я не бачив, щоб ти колись постував так, як постуєш в місяць Шаабан (окрім місяця Рамадан)». Тоді посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) відповів: «Люди не уважні до нього, забувають про цей місяць в проміжку між Раджабом та Рамаданом. В цьому місяці діяння підносяться до Господа світів, і мені хочеться, щоб мої діяння були піднесені, поки я тримаю піст».

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) не постував весь Шаабан, але він постував багато днів з Шаабану, навіть можна сказати більше половини Шаабану. Але він не постував цілий місяць, так як він постував в місяць Рамадан. Посланець Аллага сказав, що це місяць, до якого люди ставляться неуважно. Сподвижники приділяли багато уваги місяцю Рамадан, і Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага), щоб показати достоїнство місяця Шаабан, своїми вчинками показував та відроджував ті діяння, які були забуті або щодо яких були упущення.

Це велика Сунна пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага) відроджувати ті діяння, ту Сунну, яку люди забули. Вони можуть знати, що таке є в Ісламі, але оскільки її мало хто виконує, вона поступово-поступово забувається. Також було забуте достоїнство місяця Шаабан. І тому Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Люди неуважні до нього». Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) також сказав, що цього місяця Всевишній Аллаг піднімає діяння рабів, які вони робили, і дивиться, якими були їхні вчинки. І Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Я бажаю, щоб, коли мої діяння будуть підноситися до Аллага, я був з числа тих, хто постує».

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага),будучи пророком, переймається, яка інформація дійде до Аллага, хоча Аллаг краще знає про те, чим він займався на Землі. І тому Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) каже: «Я хочу опинитися з числа тих, хто постує».

Так само і ми повинні дбати про той час, коли наші діяння в цьому місяці будуть підняті до Аллага. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) також сказав, що Аллаг піднімає діяння рабів в понеділок і четвер. В іншому хадісі Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) говорить, що щоночі ангели піднімають діяння рабів до Аллага (мир йому та благословення Аллага). Найголовніше не просто знати цю інформацію, а перейматися, як тебе представлять Аллагу (Святий Він та Великий). Ти був з числа тих, хто згадує Аллага, коли діяння піднімаються, ти постував, або ти проводив час за молитвою, за вивченням Корану, у благих справах, даючи садака, допомагаючи тощо, чи ти марно згаяв час, марнуючи його за іграми, або пліткуючи, роблячи гийба та інші погані справи.

Це саме та крапка, яка змушує людину зупинитися. На жаль, в наш час ми дуже часто марнуємо час,  у нас є телефони, соціальні мережі, ми наче завмираємо перед екранами комп’ютерів, планшетів, телефонів. Якби людина так завмерла над Кораном, і коли б її діяння піднялися, Аллагу б повідомили, що вони полишили його,коли він читав Коран.

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) в хадісі сказав: «Аллаг (Святий Він та Великий) приставив до вас ангелів, які слідкують за вами. Ангелів дня та ангелів ночі. Ангели дня збираються на фаджр, ангели ночі збираються на аср. І вони піднімають до Аллага (Святий Він та Великий) діяння людини. І Аллаг запитує їх (хоча Йому відомо про вас краще): «В якому стані ви залишили моїх рабів?» Вони кажуть: «О Аллаг, ми полишили їх, коли вони молились. Коли ж ми прийшли знову, вони теж молились» (Аль-Бухарі). Це час молитви фаджр та час молитви аср. Цей хадіс каже про те, що у нас є ангели, які за нами спостерігають та повідомляють Аллагу (Святий Він та Великий) про наші діяння. І тому, коли ми залишаємось наодинці, не треба думати, що нас ніхто не бачить, тому що є ті, які за нами спостерігають та передають Аллагу цю інформацію, але Аллаг знає краще. І пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) підкреслив це.


В хадісі від Айші (нехай буде задоволений нею Аллаг) повідомляється, що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) настільки старанно постував в місяць Шаабан, що можна було сказати, що він не робить іфтар, але він настільки часто робив іфтра, що можна було сказати, що він не постує в цьому місяці. Це говорить про те, що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) виділяв цей місяць додатковими постами. Щодо місяця Шаабан є Сунна – це піст Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага), але не в певні дні. Немає певного дня, який би Пророк (мир йому та благословення Аллага) обирав та постував.

Є багато хадісів стосовно достоїнства місяця Шаабан, але більшість з них слабкі. Люди, на жаль, забуваючи Сунну Пророка (мир йому та благословення Аллага), вносять у неї зміни та нововведення.

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) в одному хадісі сказав: «Середина місяця Шаабан є одним з найвеличніших днів. Ця ніч є однією з найвеличніших ночей. І цієї ночі Аллаг (Святий Він та Великий) прощає гріхи всім, окрім мушріка та того, хто робить безчинства, несправедливість, неухильно скоює зло». Стосовно цього хадіса деякі вчені сказали, що він достовірний, інші сказали, що він слабкий. Але цей хадіс каже про достоїнство цього місяця.

На жаль, сьогодні ми можемо почути про багато дій цієї ночі. І часто люди запитують, це варто роботи чи не варто. Як треба проводити цю ніч? Хтось каже, що треба перебирати чотки, інші, що цієї ночі треба молитися, треті – що треба готувати певну страву та роздавати її, робити зікри тощо.

Один головний момент, посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) відзначав достоїнство місяця Шаабан лише постами. Решта додаткових діянь: вирізнення певних ночей, днів – це нововведення. Перебирання чоток, спільні азкяри, певна кількість ракаатів тагаджуда – нічого з цього немає в Сунні Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага). Тим паче більшість хадісів про достоїнство місяця Шаабан слабкі. І тому кожен повинен бути обережним, щоб не «забруднити» Іслам своєю думкою, своїм нововведенням.

В хадісі, який передала Айша (нехай буде задоволений нею Аллаг) Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

«Хто вчинив діяння, на яке не було нашої вказівки, то воно буде відкинуто!» ( аль-Бухарі 2697, Муслім 1718). Тобто, діяння, на яке не було вказівки Пророка (мир йому та благословення Аллага), буде відкинуто.

Деякі кажуть: «Я не вмію нічого робити. Краще я це зроблю. Адже це добре. Що тут поганого? Хіба погано, що я читаю намаз та роблю зікр?» В основі ці діяння похвальні, але не треба для цього виділяти певні дні та ночі, певні ракаати. Нехай ця ніч буде однією зі звичайних ночей, коли ти вистоюєш тагаджуд. Нехай це буде той вечір, коли ти як зазвичай читаєш зікр або Коран. Але не треба вирізняти його приготуванням якоїсь особливої їжі, якимись хороводами, піснями тощо. Цього всього не робив посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага). Велика біда не в тому, що ти це зробиш, а в тому, що такими діями, по-перше, ти вносиш нововведення в релігію, ти плутаєш людей, по-друге, ти не отримуєш за це винагороду, по-третє, ти отримуєш за це гріх. Який сенс тоді це робити?

Багато хто може заперечити, мовляв, звідки мені знати, прийняв Аллаг діяння чи ні. З Корану та Сунни зрозуміло, що наші діяння Аллаг (Святий Він та Великий) приймає за двох умов – це щирість та правильність. Правильність – це відповідність Сунні пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага). Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) цього не робив, отже, і тобі не треба робити. Як колись Умар ібн Хаттаб підійшов до чорного каменя і сказав: «Ти всього лише камінь. Якби пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) тебе не чіпав, я б тебе не чіпав». І от сьогодні ми можемо спостерігати біля Кааби, як мусульмани намагаються відкусювати від того каменя по шматочку, вважаючи це поклонінням, труться о тканину, відрізають від неї клапті або ще щось. Про що це каже? Це каже про відсутність правильного зв’язку з Алалгом. А правильний зв’язок – це Сунна посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага).

Якщо ми подивимось на Сунну посланця Аллага, то побачимо, що вона наповнена поклонінням, від намазу фаджр до ‘іша: ранкові азкяри, духа-намаз, сунни перед намазом, сунни після намазу, азкяри після намазу, згадування Аллага перед та після їжі, вхід до вбиральні та вихід з неї, їсти правою рукою і багато іншого. Інколи подивишся, людина нічого не робить з Сунни, абсолютно нічого, але при цьому ревно ставиться до нововведень. І той, хто з ним не погоджується, одразу стає для такої людини ваггабітом, терористом, екстремістом. І все це лише через недалекість та неуцтво таких людей. Не знаючи Сунни пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага), вони намагаються додати до неї ще щось своє.

Зверніть увагу, що ці нововведення з’явилися у різних народів, в різних країнах та містах, там, де була забута Сунна. Люди не спонукають одне одного до виконання Сунни, і вона «засинає» у таких суспільствах.

Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) сказав про місяць Шаабан, що це той місяць, до якого люди не уважні. Тобто вони забувають про нього. І тому посланець Аллага виділив цей місяць постом.

Достоїнство посту

Кожен з нас часто шукає те діяння, яке б йому легко давалося. Або те діяння, яке мало хто виконує, але він би міг цим вирізнитися, і діяння, яке б принесло йому багато винагороди. Хтось може сказати: «Я буду давати садака». Інший скаже: «Я буду постувати». Хтось каже: «Я буду часто робити зікр, згадувати Аллага». Безперечно, в усьому цьому є благо. Але сподвижники, коли у них виникали подібні питання, не давали самі собі відповідь. Вони не казали: «Я буду робити це». Тому що, коли людина залишає вибір сама собі, то впадає у крайнощі. Як ті троє, які сказали: «Я буду постувати і не буду ніколи розговлятися. Я буду молитися і не буду спати. Я не буду одружуватися, весь час буду проводити в поклонінні». Пророк (мир йому та благословення Аллага) що їм сказав? Він сказав: «Я постую та розговляюся. Я сплю та вистоюю молитву. Я одружуюсь». Пророк сказав: «Той, хто відмовляється від моєї Сунни (той, хто не бажає її дотримуватися), той не має до мене стосунку».


І коли у сподвижників виникало запитання, яке діяння краще, вони приходили до Пророка (мир йому та благословення Аллага). В хадісі, який передає Абу Усама (нехай буде задоволений ним Аллаг), він спитав: «О Посланцю Аллага,вкажи мені на діяння, яке б я робив, і мені б було цього достатньо (тобто найкраще з діянь)». І Пророк Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Постуй, тому що немає нічого рівного посту». В іншому хадісі пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Постуй, воістину, піст є одним з найвеличніших діянь».

В хадісі, який передає Абу Саїд аль-Худрі (нехай буде задоволений ним Аллаг) пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Хто один день буде постувати на шляху Аллага (Святий Він та Великий), то Аллаг віддалить його лик від вогню на 70 років». Що означає «хто постував один день на шляху Аллага»? Коли приходить в Сунні «на шляху Аллага», перше, що до цього відноситься – це джихад. Також сюди відноситься, якщо людина взяла правильний намір у вимаганні знання, або вийшов робити заклик, або якесь благе діяння – все, що вивело її з дому заради благого діяння, буде «на шляху Аллага». Якщо людина буде постувати, і вона буде з категорії тих, хто «на шляху Аллага», то Аллаг віддалить її лик від вогню на 70 років. Це говорить про величезне достоїнство посту.

В іншому хадісі, переданому Хузайфою ібн аль-Яманом, Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Той, хто помре, тримаючи піст, увійде до Раю». Аллаг (Святий Він та Великий) воскресить людей в тому стані, в якому він забрав їх. Субхан Аллаг, радість тому, хто воскресне в Судний День і буде з тих, хто постує.

Я прошу Аллага (Святий Він та Великий), щоб Він ввів нас до Раю з воріт тих, хто постує, щоб Аллаг полегшив піст в місяць Рамадан і дав нам можливість оживити Сунну пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага) та постувати в місяць Шаабан. Просіть у Аллага (Святий Він та Великий) прощення, адже Він Прощаючий, Милосердний. Я прошу Аллага (Святий Він та Великий), щоб він навчив нас нашої релігії і дав нам правильне розуміння її. Я прошу Аллага (Святий Він та Великий), щоб Він віддалив від нас нововведення, як мале, так і велике.

П’ятнична проповідь.


Шейх Сулейман Хайруллаєв