Ашура
Мухаррам
День Ашура – це десятий день місяця Мухаррам. В свій час праведний халіф Умар ібн аль-Хаттаб (хай буде задоволений ним Аллаг) зробив саме Мухаррам першим місяцем ісламського календаря. Мусульмани не святкують новий рік, і з релігійної точки зору настання наступного року нічого не означає. Але, так чи інакше, настання нового року люди розглядають як вступ в якусь нову фазу їхнього життя, будують плани , плекають надії, готуються до нових звершень, приймають бюджети. Можливо, саме тому Умар вирішив, що Мухаррам повинен бути першим місяцем, оскільки він йде за місяцем Зу-ль-хіджа, в якому мусульмани здійснюють паломництво (хадж) до дому Аллага в Мецці. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
مَنْ حَجَّ هَذَا الْبَيْتَ فَلَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ يَفْسُقْ رَجَعَ كَمَا وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
«Хто здійснив Хадж до цього Дому, не лихословлячи і не роблячи нечестя, той повернеться таким, яким його народила мати»
(Аль-Бухарі, 1819)
Здійснивши хадж, людина повертається вільною від тягаря своїх гріхів, як новонароджене немовля. В такому очищеному стані людина починає новий рік, і це дає їй змогу з оптимізмом та натхненням дивитися в майбутнє, а також це спонукає її зберігати духовну чистоту протягом всього року і не повертатися до минулих помилок та гріхів. Треба сказати, що місяць Мухаррам благословенний не лише тим, що в ньому присутній такий день як «Ашура», але також і весь місяць Мухарарм благословенний постом, який тримається протягом всіх його днів. Тому що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ
«Кращий піст після Рамадану – це піст в місяці Аллага, Мухаррамі»
(Муслім, 1163)
Всі дні Мухаррама мають перевагу, і мусульманину дозволяється тримати піст протягом всього цього місяця, або ж постувати в ньому більше, ніж в інші місяці. Але день Ашура, окрім того, що має особливе значення та високу винагороду від Аллага, також має і низку корисних моментів, пов’язаних з переконаннями та історією Ісламу.
Піст Ашура в інших народів
Коли посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) був посланий з пророчою місією, то застав людство в язичництві та ідолопоклонстві. Але не все знання, і не вся спадщина пророків була втрачена остаточно. Араби передавали з вуст у вуста, від батька до сина закони пророка Ісмаїля ібн Ібрагіма (Ізмаїла сина Авраама). Іудеї та християни мали книги, які дісталися їм у спадок від їхніх батьків, священників та рабинів, в цих книгах була записана їхня історія, традиції, обряди, закони, і вважалося, що ці книги були послані Аллагом Мусі (Мойсею), Ісі (Ісусу) та іншим пророкам, мир їм усім. З часом багато що в цих традиціях та писаннях було змінено і забуто, були внесені викривлення, і стало неможливо визначити, де настанови від Аллага, а де наущання від шайтана.
Пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) не спирався на чиїсь думки та книги, тому що ним керував сам Аллаг і він отримував одкровення з небес. Він вказав людям на їхні помилки та хибні погляди, а також вказав на все благе та корисне. Багато видів поклоніння, які робили багатобожники, були заборонені, оскільки не відповідали закону Аллага, а ті види поклонінь, які дійшли до часів Ісламу в незміненому вигляді, були затверджені пророком (мир йому та благословення Аллага), а якщо щось було зіпсовано та викривлено, то затверджувалося після виправлення та повернення до первинного вигляду. До таких видів поклоніння, що збереглися, відноситься: хадж (велике щорічне паломництво), умра (мале паломництво), тальбія під час хаджу (в неї були внесені елементи багатобожжя, але пророк виправив ці вкраплення і узаконив форму, яка відповідає єдинобожжю), повне омовіння після близькості з дружиною, надрізання на спинах жертовних тварин (верблюдів), а також піст в день Ашура. Про піст в день Ашура мешканцям Аравії було відомо з давніх часів. В цей день курайшити [1] постували та міняли матерію, якою покривалися стіни Кааби, це була урочиста та почесна традиція арабів. Айша (хай буде задоволений нею Аллаг) сказала:
كَانُوا يَصُومُونَ عَاشُورَاءَ قَبْلَ أَنْ يُفْرَضَ رَمَضَانُ وَكَانَ يَوْمًا تُسْتَرُ فِيهِ الْكَعْبَةُ
«Вони постували в день Ашура, до того, як Рамадан став обов’язковим. Це був день, коли покривали Каабу»
(Аль-Бухарі, 1592)
Також передається від Айши (хай буде задоволений нею Аллаг):
أَنَّ قُرَيْشًا كَانَتْ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِصِيَامِهِ حَتَّى فُرِضَ رَمَضَانُ
«Воістину, курайшити постували в день Ашура за «часів невігластва»[2], потім посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) наказав тримати піст в цей день, до тих пір, поки Рамадан не став обов’язковим, і тоді посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Хто бажає, нехай постує, а хто не бажає, нехай полишить»
(Аль-Бухарі, 1893)
Іудеї також вважали цей день великим святом. Передається від Абу Муси аль-Ашарі:
كان أهل خيبر يصومون يوم عاشوراء يتخذونه عيدا ويلبسون نساءهم فيه حليهم وشارتهم فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم: فصوموه أنتم
«Мешканці Хайбара (іудеї) постували в день Ашура, вважали його святом і одягали на своїх жінок прикраси та гарний одяг, і посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Постуйте і ви в цей день»»
(Муслім, 1131)
В інших хадісах повідомляється, що піст в день Ашура тримали також і християни. Цей піст є наочним прикладом одного з тих божественних законів та пророчих обрядів, які пройшли крізь віки і збереглися в пам’яті людей.
Поетапність
Як відомо, піст в місяць Рамадан не одразу був поставлений за обов’язок мусульманам, цьому передувало два етапи.
Повідомляється, що Муаз ібн Джабаль сказав:
«Намаз (молитва) пройшов три етапи, і піст пройшов три етапи…., спочатку він постував три дні щомісяця і в день Ашура, потім Аллаг послав: «О ви, які увірували» Встановлено для вас піст – так само, як був він встановлений для тих, які жили раніше за вас. Можливо, будете ви богобоязливі! Встановлено його на певну кількість днів. А якщо хто із вас захворіє, чи буде в дорозі, то нехай постує таку ж кількість днів у інший час. А тим, для кого це важко, слід задля спокути нагодувати бідняка», і тоді, хто хотів постувати - постував, а хто не хотів постувати - годував за кожен день одного бідняка, і йому зараховувалося. Це тривало протягом року, потім Всевишній Аллаг послав: «Рамадан є місяцем, під час якого було зіслано Коран – прямий шлях для людей, ясні знамення прямого шляху та розрізнення. Коли для когось із вас настане цей місяць, то нехай він проводить його у пості. А якщо він захворіє, чи буде в дорозі, то нехай постує таку ж кількість днів у інший час». Тоді піст став обов’язковим для тих, хто застав місяць, подорожні повинні були надолужувати, а старі чоловіки та жінки, які не можуть постувати, повинні були годувати бідняків»
(Абу Дауд, 507).
Коротко можна сказати, що поетапність була наступною:
- Спочатку був добровільний піст в день Ашура і три дні щомісяця (Цей етап почався ще в Мецці і закінчився з настанням другого етапу в Медині).
- Потім цей же піст став вже обов’язковим, але той, хто постує, міг робити вибір між постом та годуванням бідняків. Таким чином, мусульманин повинен був постувати тридцять сім днів протягом року або нагодувати таку ж кількість бідняків. (Цей період почався після переселення з Мекки в Медину і тривав один рік).
- Після цього Аллаг послав наказ, що мусульмани повинні тримати піст в місяць Рамадан від початку до кінця в обов’язковому порядку. В місяць Рамадан вже не було вибору між постом та годуванням, але при цьому залишалися полегшення для подорожніх, хворих та немічних.
Після цього піст в день Ашура і по три дні щомісяця залишився як добровільне поклоніння.
Переваги посту в день Ашура
В перші роки Ісламу піст в день Ашура був обов’язковим постом, і навіть після перенесення обов’язкового посту на Рамадан, у нього залишилося поважне становище в Ісламі. Ар-Рубайа бінт Муаза (хай буде задоволений нею Аллаг) сказала:
أَرْسَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَدَاةَ عَاشُورَاءَ إِلَى قُرَى الْأَنْصَارِ مَنْ أَصْبَحَ مُفْطِرًا فَلْيُتِمَّ بَقِيَّةَ يَوْمِهِ وَمَنْ أَصْبَحَ صَائِمًا فَليَصُمْ قَالَتْ فَكُنَّا نَصُومُهُ بَعْدُ وَنُصَوِّمُ صِبْيَانَنَا وَنَجْعَلُ لَهُمْ اللُّعْبَةَ مِنْ الْعِهْنِ فَإِذَا بَكَى أَحَدُهُمْ عَلَى الطَّعَامِ أَعْطَيْنَاهُ ذَاكَ حَتَّى يَكُونَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ
«В середні дня Ашура Пророк (мир йому та благословення Аллага) відправив людину до поселень ансарів зі словами: «Хто сьогодні не постує, нехай утримається від їжі та питва до кінця дня, а хто постує зранку, нехай продовжує піст». Після цього ми постували і наказували постувати нашим дітям [3]. Ми робили їм іграшки з фарбованого хутра, і якщо хтось починав плакати, бажаючи поїсти, ми давали йому цю іграшку до тих пір, поки не наставав час розговіння»
(Аль-Бухарі, 1960)
Повідомляється також, що Саляма ібн аль-Аква сказав:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ رَجُلًا يُنَادِي فِي النَّاسِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ إِنَّ مَنْ أَكَلَ فَلْيُتِمَّ أَوْ فَلْيَصُمْ وَمَنْ لَمْ يَأْكُلْ فَلَا يَأْكُلْ
«Пророк (мир йому та благословення Аллага) в день Ашура відправив людину, щоб та сказала людям: «Хто поїв, той нехай постує, а хто не їв, той нехай і не їсть»
(Аль-Бухарі, 1924)
Визначна подія
В цей день, десятого Мухаррама, багато століть тому відбулася визначна подія, диво Аллага. Муса зі своїм народом тікав від єгипетських військ, що наздоганяли їх, на чолі з фараоном. Всевишній розкрив перед синами Ісраїля морські води, так що утворився коридор, а вода, подібно до гір, стояла по боках, земля при цьому була абсолютно сухою. Не дивлячись на всю дивину того, що відбувалося, фараон та його солдати були так засліплені своєю невірою та зверхністю, що наважилися кинутися навздогін і увійти в тунель, який утворився. Коли сини Ісраїля вийшли на берег, то води зімкнулися, і всі вороги Аллага потонули на очах Муси та його сподвижників. На знак подяки за чудесне спасіння Муса постував в цей день, і він став святом для його послідовників.
Це, безсумнівно, було великим знаменням Господа світів і великою милістю, за яку сини Ісраїля мали б дякувати Аллагу, але серця мінливі, і стало так, що саме цей народ перетворився на запеклішого ворога Істини та посланців. Але Аллаг замінює народи іншими народами, якщо ті починають гнівати Його і не слухаються Його велінь, і приводить на їхнє місце тих, хто буде покірний Йому та богобоязливий. Аллаг послав до нас пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага), зробив нас його послідовниками, і вказав нам на цей великий день, щоб ми згадували про милість Аллага і цінували цю дату, замість іудеїв, які відступили від шляху їхнього Господа.
Повідомляється, що ібн Аббас сказав:
قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ فَرَأَى الْيَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَهُ مُوسَى قَالَ فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ
«Пророк прибув до Медини і побачив, що іудеї постують в день Ашура. Він спитав їх: «Що це?» Вони відповіли: «Це великий день! Саме в цей день Аллаг врятував синів Ісраїля від їхнього ворога, і Муса почав постувати в цей день». Тоді Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Я більш близький до Муси, ніж ви!» Потім він постував і наказав тримати цей піст»
(Аль-Бухарі, 2004)
В іншому ріваяті мовиться:
فَقَالُوا هَذَا يَوْمٌ عَظِيمٌ وَهُوَ يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ فِيهِ مُوسَى وَأَغْرَقَ آلَ فِرْعَوْنَ فَصَامَ مُوسَى شُكْرًا لِلَّهِ فَقَالَ أَنَا أَوْلَى بِمُوسَى مِنْهُمْ فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ
… вони відповіли: «Це великий день, в цей день Аллаг врятував Мусу та потопив сімейство фараона, і Муса постував в цей день на знак подяки Аллагу». Тоді пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Я ближче до Муси, ніж ви», потім він постував і наказав тримати цей піст»
(Аль-Бухарі, 3397)
Особливий день
Посланець Аллага особливо виділяв цей день року (10 мухаррама) для посту, і більше немає в році якогось дня, який би він виділив, точно вказавши на його дату. Повідомляється, що ібн Аббаса спитали про піст в день Ашура, на що він відповів:
مَا عَلِمْتُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- صَامَ يَوْمًا يَطْلُبُ فَضْلَهُ عَلَى الأَيَّامِ إِلاَّ هَذَا الْيَوْمَ وَلاَ شَهْرًا إِلاَّ هَذَا الشَّهْرَ يَعْنِى رَمَضَانَ
«Мені не відомо, щоб посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) постував в який-небудь день через його перевагу над іншими днями, окрім цього дня, або в якийсь місяць через його перевагу над іншими місяцями, окрім Рамадану»
(Муслім, 2718)
Він спокутує гріхи минулого року
Якщо цей піст протримати як належить, з надією на Аллага, праведно та правильно, то Аллаг пробачає за нього гріхи всього минулого року. Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага) спитали про піст в день Ашура, і він сказав:
يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ
«Він спокутує гріхи минулого року» (Муслім).
Повідомляється, що Абу Катада (хай буде задоволений ним Аллаг) сказав: «Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
ثَلاَثٌ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ فَهَذَا صِيَامُ الدَّهْرِ كُلِّهِ صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِى بَعْدَهُ وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ
«Хто постує три дні щомісяця и протягом Рамадану, той наче постійно буває в пості. За піст в день Арафата я сподіваюсь, що Аллаг зітре гріхи попереднього року та наступного, а за піст в день Ашура я сподіваюсь, що Аллаг зітре гріхи попереднього року»
(Муслім, 2803)
В який день треба постувати?
День Ашура, як вже було сказано вище – це десятий день місяця Мухаррам. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) наказав нам тримати піст в цей день, а також день до Ашури або день після Ашури, дев’яте чи одинадцяте, щоб не уподібнюватися іудеям чи християнам, оскільки протиріччя іншим релігіям – це один з принципів Ісламу, а уподібнення представникам інших релігій – це один з великих гріхів.
Передається від ібн Аббаса (хай буде задоволений ним Аллаг), що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
ئِنْ بَقِيتُ إِلَى قَابِلٍ لأَصُومَنَّ التَّاسِعَ
«Якщо я доживу до наступного року, то неодмінно буду постувати дев’ятого»
(Муслім, 2723)
Ібн Аббас (хай буде задоволений ним Аллаг) також сказав:
«Коли посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) постував в день Ашура, і наказав іншим постувати, люди сказали: «О, посланцю Аллага, цей день звеличують іудеї та християни». Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
فَإِذَا كَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ — إِنْ شَاءَ اللَّهُ — صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ
«Коли наступить наступний рік, якщо побажає Аллаг, то будемо постувати і дев’ятий день», але не встиг настати наступний рік, як посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) помер»
(Муслім, 2722)
Також від ібн Аббаса (хай буде задоволений ним Аллаг) повідомляється, що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
صُومُوا يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَخَالِفُوا فِيهِ الْيَهُودَ صُومُوا قَبْلَهُ يَوْمًا أَوْ بَعْدَهُ يَوْمًا
«Постуйте в день Ашура, і суперечте іудеям та християнам: постуйте день до нього або день після нього»
(Ахмад, 2154)
Аль-Хакям ібн аль-Аарадж сказав: «Я прийшов до ібн Аббаса (хай буде задоволений ним Аллаг) в той час як він лежав біля Замзаму, підклавши верхню накидку собі під голову. Я сказав йому: «Розкажи мені про піст в день Ашура». Він сказав: «Якщо побачиш молодий місяць Мухаррама, то відраховуй дні і на дев’ятий день постуй». Я спитав: «Чи так постував посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага)?», він сказав: «Так»
(Муслім, 2720)
З даних хадісів випливає, що разом з Ашурою краще тримати ще один день.
Як же найкраще тримати піст Ашура?
- Найкраще буде тримати піст дев’ятого і десятого.
- Нижче за ступенем йде піст десятого та одинадцятого.
- Потім піст лише в день Ашура (десятого Мухаррама) без суміжних днів.
Деякі вчені сказали, що краще тримати піст всі три дні, але більш правильною є думка про два дні. Тому що більше відповідає сунні пророка (мир йому та благословення Аллага), який сказав:
«постуйте до нього за день або день після нього»
Яку користь ми маємо від цього посту, і про що нам каже ця дата?
Сунна пророка, мир йому
Піст в день Ашура – це сунна пророка (мир йому та благословення Аллага) і тому тримати його бажано. Чим більше раб Аллага наслідує приклад пророка (мир йому та благословення Аллага), тим більше його любить Господь світів. Воістину, кожна блага справа тягне за собою щось подібне їй, і кожна погана справа тягне за собою подібне.
Сунна пророка Муси, мир йому
Піст в цей день тримали не лише Мухаммад (мир йому та благословення Аллага) та його сподвижники, але й пророк Муса (мир йому) зі своїми сподвижниками.
Тут треба відмітити, що пророк (мир йому та благословення Аллага) не переймав традицію посту у євреїв, як заявляють деякі люди. З наведених хадісів ясно, що він тримав цей піст ще до переселення в Медину. Пророк спитав їх про піст, щоб дізнатися, чому вони тримають піст, який тримають араби, і який сенс вони вкладають в цю дату. Вони сказали йому, що в цей день Аллаг врятував Мусу та синів Ісраїля від військ фараона. Коли вони сказали це, то пророк підтвердив правдивість їхньої версії, спираючись на знання, яке він отримав згори. І сам факт наказу постувати в один із суміжних днів, щоб відособитися від іудеїв, говорить нам, що пророк (мир йому та благословення Аллага) ніколи ні в чому не уподібнювався представникам інших віросповідань.
Великий день
Ашура – це великий день, святість якого шанувалася з давніх часів. Але християни сьогодні не тримають цей піст і навіть не знають про нього, не дивлячись на те, що ще за життя Пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага) вони постували в цей день. Це нагадує нам про те, до чого призводить полишення праведних справ. Якщо люди не виконують заповіти своїх пророків, то Аллаг забирає у них знання і віддає його іншим, більш гідним.
Нагадування
Тримання посту за день до Ашури або ж після Ашури, нагадує мусульманам про одну з великих основ Ісламу: це протиставлення іудеям ти християнам, а також представникам інших релігій.
Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) постійно суперечив іудеям, і навіть якщо він не навмисно робив всупереч їхнім бажанням, вони казали: «Він зробив це просто, щоб суперечити нам». Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
«Хто уподібнюється якомусь народу, той з них»
День Ашура нагадує нам про милість Аллага, про любов до своїх пророків і Його турботу про їхню честь. І навіть якщо їхній власний народ забуває про них, не шанує їх належним чином та не слухається їх, то Аллаг створює інший народ, який любить пророків, пам’ятає їх, кориться їм і не суперечить їхнім велінням.
Цей день нагадує нам, що істинна близькість між людьми не вимірюється мірками родинних зв’язків. Справжнє братерство – це братерство за Вірою, це зв’язки Ісламу, які об’єднують віруючих людей. Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав, що він ближчий до Муси, не дивлячись на те, що іудеї є його прямими нащадками, або нащадками його сподвижників. Але сини Ісраїля зрадили його та зрадили віру Муси, а мусульмани тримаються його релігії, люблять її та сповідують її належним чином, тому що релігія всіх пророків – це покірність Аллагу та єдинобожжя.
День Ашура нагадує нам про всемогутність нашого Господа. Аллаг показав синам Ісраїля велике знамення, Він розділив воду і проклав їм шлях по дну моря. Це каже про те, що для Аллага немає нічого неможливого, закони фізики повністю підкорені Йому, але на Нього вони ніяк не впливають, і Він в змозі керувати матерією цього святу, як забажає.
Події, які стали причиною появи цієї дати, кажуть нам, що сила рабів Аллага криється не стільки в озброєнні та підготовці, скільки в богобоязливості та слідуванні велінням пророків. Армія фараона в той час була однією з найсильніших армій світу, якщо не сказати, що найсильнішою, а народ Муси не мав жодного озброєння і не міг протистояти кавалерії єгипетського правителя. В очах стороннього спостерігача плем’я євреїв здавалося приреченим, і в них не було жодних шансів на порятунок. Але Аллаг дає перемогу, кому забажає, і карає, кого побажає, незалежно від їхньої могутності або слабкості.
Всевишній Аллаг, Величний Він та Славетний, врятував свого пророка та віруючих, і знищив зарозумілих злочинців, після чого звеличив покірних та укріпив їхнє становище на землі, а військо нечестивих зникло в морській безодні, і це було для Аллага дуже легко. Тому важливо пам’ятати, що мусульмани повернуть свою могутність лише тоді, коли повернуться до істинних джерел шаріату, до Корану та Сунни, і будуть практикувати їх в своєму житті, підкроївши всі свої думки закону Аллага.
Кожна пам’ятна дата повертає нас до мусульманського календаря, заснованого на місячному літочисленні. З наведених вище хадісів стає зрозуміло, що пророки та дотеперішні народи користувалися місячним календарем. Сонячний календар також існував паралельно з місячним і використовувався для сільського господарства, проте Господь обрав для своїх рабів місячний календар, і мусульмани повинні пам’ятати, що істинним відліком часу є лише такий вид календаря. Аллаг Всевишній сказав:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ
«Воістину, число місяців у Аллага – дванадцять, як було записано в Писанні в день, коли Він створив небеса і землю. Чотири з них – заборонені. Це – істинна релігія…»
(Коран, сура 9 «Ат-Тауба», аят 36)
Цей аят говорить нам, що питання календаря це не нейтральна проблема, і ми повинні пам’ятати, що використання місячного календаря – це релігійний обов’язок мусульман. На даний час рідко хто з мусульман зможе відповісти на запитання «яке сьогодні число за хіджрою?». Тому той, хто хоча б тримається в курсі мусульманського календаря буде, дай Аллаг, нагороджений Всевишнім, як людина, яка дбала про збереженість сунни Аллага та Його посланця.
Нав’язаний всьому світу григоріанський календар не відповідає потребам людей в усі часи, і за всіх умов, оскільки потребує постійного корегування та певних навичок, а місячним календарем може користуватися будь-яка людина, просто спостерігаючи за місяцем. Місячний календар не потребує складання, і підходить всім людям на землі, в усі часи та за всіх умов.
Хибні погляди шиїтів у питанні Ашури
Всупереч тому, що для всіх мусульман день Ашура є днем радості, днем пам’яті про перемогу Пророка Муси і віруючих над їхніми невірними ворогами, шиїти зробили цей день днем горя та трауру. В цей день вони згадують загибель праведного Хусейна, онука пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага), який був вбитий несправедливим намісником омейядського халіфа.
Чому ж вони так тужать через його загибель? Чому вони так не тужать навіть за Алі ібн Абу Талібом (хай буде задоволений ним Аллаг), який є для них ледь не богом у плоті, адже він також був підступно та несправедливо вбитий? Що особливого було в смерті Хусейна?
Справа в тому, що у вбивстві Хусейна пряму участь взяли самі ж шиїти. В ті часи вони ще не встигли чітко сформуватися у відокремлену релігійну громаду, але ознаки надмірного шанування окремих членів родини пророка (мир йому та благословення Аллага) вже почали проявлятися. Таке становище справ дозволяло їм позиціонувати себе як захисників інтересів родини пророка (мир йому та благословення Аллага), вони могли використовувати свої лозунги для приваблення політичних прихильників, не побоюючись звинувачень у відході від шляху чистого Ісламу.
Коли несправедливість правителів роду Умайя почала викликати загальне роздратування, шиїти з Куфи скористалися цим і почали писати листи Хусейну, запрошуючи його до себе та обіцяючи підтримку. Вони запевнили його, що присягнуть йому, допоможуть йому і будуть воювати на його боці проти несправедливості та гноблення омейядів.
Хусейн (хай буде задоволений ним Аллаг) піддався на їхні умовляння і, не дивлячись на застереження сподвижників (в тому числі і його брата Хасана), вирушив у дорогу. Дізнавшись про наближення Хусейна до Куфи, омейяди швидко взяли під свій контроль всіх неблагонадійних громадян цього міста, і заколот був приборканий. Решта куфійців вирішили не випробовувати долю і полишили думку про присягу Хусейну, в той час, як він зі своїми соратниками вже був неподалік Куфи.
Хусейн продовжував свій шлях в бік Іраку і, не дивлячись на звістки про зраду куфійців, відмовлявся у це вірити. Один з його кращих друзів сказав йому: «Не йди до них, серця їхні з тобою, а мечі з омейядами». Але Хусейн занадто їм довіряв. В подальшому табір Хусейна був оточений халіфськими військами, він та його прибічники були вбиті в день Ашура 10-го Мухаррама, в 61-му році за хіджрою.
Шиїти усвідомили свою провину і вирішили спокутувати її проведенням щорічних траурів. Вони зрозуміли, що вчинили дуже підступно з онуком пророка Мухаммада (мир йому та благословення Аллага) – вони підставили його,а потім кинули на загибель.
Іслам далекий від них і вони далекі від ісламу
Щоб якось виправдати свій вчинок, вони повинні були принести якесь радикальне та показове каяття, і вони зробили день Ашура траурним днем, в який вони каються за свою зраду. Проводячи щорічні траури, більше схожі на сатанинські містерії, вони ріжуть себе ножами, мечами і сокирами, б’ють свої спини мотузками та ціпками, співають жалібні пісні та плачуть крокодилячими слізьми.
Всю ту жахливу атмосферу, яка панує на їхніх шабашах, неможливо описати словами: це купи людей, залитих кров’ю, які б’ють себе по спині, голові та обличчю, скиглять та біснуються. Іслам далекий від всього цього і вони далекі від Ісламу. Своєю поведінкою вони ганьблять Іслам, оскільки, дивлячись на них, люди вважають, що дивляться на мусульман, і відповідно отримують спотворене уявлення про цю священну та пречисту релігію. Інформаційне британське агентство Бі-Бі-Сі зняло фільм під назвою «Повернення стріли Ісламу, для того, щоб вистрілити знову», цей фільм триває три години і містить кадри, на яких зняті шиїтські шабаші, які вони проводять в день Ашура. Немає сумнівів, що така пропаганда псує уявлення про Іслам в головах багатьох людей, а шиїти залюбки дають підстави для такого роду сумнівів. Іслам чистий від всього, що вигадують шиїти та інші заблудлі сектанти. Іслам відкрив людству істинну мораль та благородство, несумісні з вчинками нечестивців.
Нехай Аллаг наставить нас на прямий шлях, полегшить нам цей шлях, і не дасть нам відхилитися від нього ні на мить.
Абу Ясін Руслан Маліков.
Спеціально для сайту «Чому Іслам?» - www.whyislam.ru
Українська версія підготовлена редакцією АМУ
[1] Мекканські араби, рід, з якого походить пророк Мухаммад (мир йому та благословення Аллага)
[2] Часи неуцтва (джагілія) – доісламська епоха
[3] Маються на увазі діти допідліткового віку, які здатні витримати піст без шкоди для здоров’я та страждань, а не зовсім маленькі