Уроки Рамадану (День 8-й)

Уроки Рамадану (День 8-й)

Продовжимо вивчення практичних порад з вивчення напам’ять Священного Корану.

До дев’яти пунктів з минулого уроку хочу сьогодні додати ще одинадцять пунктів, які допоможуть нам з дозволу Аллага вивчити напам’ять Книгу Аллага. Для когось це можуть бути дві-три сури, що, безперечно, дуже багато для тих, хто знає всього кілька сур. Хтось вивчить кілька частин Корану, що ще більше, або ж в майбутньому, у кого є таке прагнення, і кому Аллаг дарує такий успіх, хтось вивчить Коран повністю. Підкреслю, що перші дев’ять порад, які ми розглянули вчора, були основними, фундаментальними. Наступні поради, які ми згадаємо сьогодні, це здебільшого додаткові та допоміжні речі.

Десятий пункт – якомога частіше читати Коран в особливий час. Що це за особливий час? Наприклад, в останню третину ночі, коли Всевишній Аллаг спускається на Ближнє Небо та відповідає на дуа раба, коли Аллаг пробачає свого раба, коли існує особлива винагорода за звершення молитви. Ви можете порівняти повторення Корану у звичайний час або у вільну хвилину протягом дня з повторенням Корану в останню третину ночі. Можете повторити хоча б одну суру і порівняти. Ви побачите велику різницю. Також до особливого часу відноситься місяць Рамадан, його дні та ночі – особливо благословенний час. Якщо людина буде намагатися повторювати Коран в місяць Рамадан, то з дозволу Аллага вона не буде забувати його протягом року, якщо буде додатково повторювати. Також до особливого часу відноситься день Арафа. День, коли паломники знаходяться в долині Арафа, роблячи хадж. А людям, які не в хаджі і які постують в цей день, краще повторювати Коран. Це особливий день, в якому є велика нагорода, як для паломників, так і для інших мусульман. І слід використати цей час для повторення Корану. До особливого часу відносяться перші десять днів місяця зуль-Хіджа, які передують хаджу. К щоденному особливому часу можна віднести час після молитви аль-фаджр, ранкової молитви, як ми про це вже казали.

Одинадцятий пункт – читання Корану під час звершення молитви. В щоденній метушні, звершуючи молитву, ми зазвичай читаємо якісь короткі сури «Аль-Іхляс», «Аль-Фаляк», «Ан-Нас» та інші. Без сумніву, це гідні сури. Але краще буде, якщо раб Аллага буде старатися більше повторювати з Корану. Наприклад, ви вивчили кілька нових аятів або півсторінки з Корану – звершіть одразу додаткову або обов’язкову молитву і прочитайте вивчені вами аяти, які Аллаг дав вам запам’ятати. І ви побачите різницю. Якщо ви будете читати вивчені напам’ять сури в обов’язкових та додаткових молитвах, то побачите, що Коран стане набагато ближче до вашого серця.

Дванадцятий пункт – намагатися бути постійним в читанні тих сур, які рекомендував Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага). Наприклад, Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав: «Тій людині, яка в п’ятницю прочитає суру «Аль-Кягф» («Печера»), ця сура освітить собою той час, який буде між цією п’ятницею і наступною». Аллаг вам дасть особливе світло, особливу підтримку у справах, можливо, допомогу, можливо, баракят, Світло від Аллага за читання цієї сури. І це стосується не лише сури «Аль-Кягф», а всіх сур, про достоїнство яких згадував Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага).

Тринадцятий пункт – намагатися завжди та всюди повторювати вивчене. Давайте подивимось на Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага), який навіть у момент звільнення Мекки від багатобожників, сидячи верхи на своїй верблюдиці, читав та повторював суру «аль-Фатх». Настільки Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) використовував свій час з користю. І навіть відкриття Мекки не відволікло його від того, щоб читати щось з Корану.

Чотирнадцятий пункт – вивчення напам’ять сур, про достоїнство яких говориться в хадісах. До цього ми говорили про читання сур, про які говориться в хадісах, тут же ми говоримо про вивчення цих сур напам’ять. Якщо зосередитися на цих, можна сказати, ключових сурах, то, можливо, Аллаг полегшить і вивчення напам’ять решти сур Корану. Наприклад, можна згадати наступний хадіс. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага): «Читайте дві світлі сури – суру «аль-Бакара» та суру «аль-Імран». І також передаються хадіси про достоїнства цих сур. Тобто бажано ці сури знати напам’ять. Скажу з досвіду студентів, які займаються пошуком знання, перше, що вони вчать, навчаючись в Ісламському університеті, це сура «аль-Бакара». Здавалося б, велика сура, більше двох джузів, але, повірте, той, хто прагне її вивчити, дуже швидко з цим впорається. Хтось за місяці вивчить, хтось за рік, але в будь-якому випадку цю суру можна вивчити. І не повірите, але наступні сури, які йдуть після «аль-Бакари», вони здаються більш складними, ніж «аль-Бакара», не дивлячись на свій розмір. Тому старайтеся, і Аллаг вам відкриє.


П’ятнадцятий пункт – прояв старання. Старання пробуджує серце, збільшує активність та прибирає ті труднощі, з якими людина стикається на своєму шляху, зокрема, в момент вивчення Корану напам’ять. Адже інколи не вдається якийсь аят промовити, не кажучи вже про те, щоб його вивчити. Часом намагаєшся промовити якісь слова в аяті або з’єднання, і буває важко. Але старання і ще раз старання, і Аллаг відкриє вам, не сьогодні, то завтра, не завтра, то післязавтра, і ви обов’язково вивчите цей аят або суру.

Далі переходимо до практичних пунктів, які довели свою ефективність протягом століть.

Шістнадцятий пункт  - це записування аятів, які ви вчите. В Африці практикується наступний метод: беруться глиняні дощечки та звичайні палички і записуються аяти. Дитина їх вранці пише і протягом дня вчить, потім витирає і наступного дня пише нові аяти. У нас, хвала Аллагу, є всі можливості, щоб записувати: є ручка та зошит, є електронні пристрої. Дуже легко це можна робити щодня: візьміть той аят, який ви вчите, і на листочку напишіть власноруч один раз, перегорніть сторінку і напишіть ще раз, і повторіть це калька разів. Ви побачите, що той аят, який здавався вам далеким, стане дуже близьким.

Сімнадцятий пункт – вивчення Корану напам’ять задля застосування у житті. Дуже важливо розуміти, що Коран це не просто вірш, який ми повинні вивчити, здати та забути. Коран, як ми казали на минулих уроках, це збірка правил для життя, які Аллаг дав нам в якості практичного керівництва. Відповідно, аяти, які ми вчимо сьогодні, ми сьогодні ж повинні намагатися застосовувати. Наприклад, ви почули аяти про обов’язковість молитви в п’ятничний день, і післязавтра п’ятниця, згадуємо ці аяти і стаємо ближче до Всевишнього Аллага. По-перше, ми згадали аят, який знаємо, а, по-друге, побачили практичний бік аята, який вивчили, що цей аят не просто написаний в книзі, а він тут і зараз придатний до застосування. Ба більше, це правильне рішення, оскільки це рішення всезнаючого Творця. Ще раз наголошую, що важливо вчити аяти задля практичного застосування, а не бездумно.

Вісімнадцятий пункт – знати тлумачення невідомих аятів або невідомих слів. З ласки Аллага зараз у нас є тлумачення Корану російською мовою, які перекладені для нас з вами. Є тафсір шейха ас-Сааді в трьох томах. Є інші тафсіри, більш стислі, наприклад, тлумачення останніх десяти частин Корану, останніх трьох джузів Корану, чого нам з вами для звичайного життя достатньо і навіть багато. Не полінуйтеся відкрити тлумачення або хоча б переклад тих сур та аятів, які ви вчите, і подивіться, що вони означають. І ви побачите, наскільки краще ви будете запам’ятовувати аяти. Порівняйте те, що ви промовляли просто язиком і не розуміли, і те, що ви промовляєте та приблизно розумієте, про що йде мова.

Дев’ятнадцятий пункт – дотримуватися етикету щодо Корану. Про це ми детально говорили кілька уроків тому. До етикету можна віднести те, що людина знаходиться в стані ритуальної чистоти; те, що вона просить у Аллага захисту від шайтана; те, що вона читає слова «بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ — бі-смі-Лля́гі-р-рахма́ні-р-рахім», якщо це початок сури; те, що людина намагається вибирати найкращий час тощо.

І двадцятий пункт стосується всіх нас, як маленьких, так і дорослих – це вчити напам’ять Коран в ранньому віці. В дитинстві у людини пам’ять працює, як диктофон. Замість того, щоб запам’ятовувати щось погане, людина може запам’ятовувати щось хороше. Дитина в будь-якому випадку буде щось запам’ятовувати, і якщо ви не заповните пам’ять дитини корисними речами, то ця пам’ять заповниться непотребом. Досвід показує, речі, вивчені в дитинстві, залишаються на все життя. І у наших дітей є шанс,якого, можливо, не було у нас – це завчити Книгу Аллага або хоча б її частину в ранньому дитинстві. Якщо ви не змогли зробити це, то не позбавляйте своїх дітей та онуків такої можливості. Хвала Аллагу, гуртки з вивчення Корану є, вчителі є, знання є – просто приходьте та беріть. Якщо свого часу ви не змогли це зробити, то допоможіть своїм дітям, своїм онукам встати на ноги та бути ближче до Аллага.

Прошу Всевишнього Аллага, щоб дав нам корисні знання, які приноситимуть нам користь, та дарував нам Рай.

Цикл лекцій «Уроки Рамадану»

Абдуллаг Шистеров