Хвала Аллагу, Господу світів, Милостивому, Милосердному, Царю Судного дня. У нього ми просимо прощення за ніша гріхи, його ми звеличуємо і на нього покладаємось, і до нього наше повернення. Воістину, кого Аллаг (Святий Він та Великий) поведе прямим шляхом, того ніхто не зможе збити з прямого шляху. Кого ж Аллаг (Святий Він та Великий) введе в оману, то не знайдете йому наставника. Мир та благословення кращому з людей, Мухаммаду (мир йому та благословення Аллага), і всім тим, хто пішов за ним до Судного Дня.

Етикет читання Священного Корану

Книга Аллага – це найцінніше, що послав Всевишній Аллаг всьому людству. Книга Аллага – це пряме керівництво та світло. І відповідно при читанні Книги Аллага ми повинні дотримуватися низки важливих умов, інакше кажучи, певного етикету.

Якщо нас чекає поїздка до якоїсь впливової людини, то ми напевно одягнемо свій найкращий одяг. Також на святі або на зустрічі ми хочемо виглядати найкращим чином. Що ж можна сказати про те, коли ми хочемо спілкуватися з Всевишнім Аллагом, читаючи Його Книгу? Насамперед людина повинна слідкувати за своїм зовнішнім виглядом, за своїм одягом, за чистотою свого тіла та свого серця.

Перший момент, якого повинен дотримуватися мусульманин – це дотримання ритуальної чистоти. Коли мусульманин хоче читати Книгу Аллага, то бажано зробити мале омовіння. Не обов’язково, підкреслюю, а бажано. Якщо ж людина хоче доторкнутися до Корану, до мусхафу, то у неї обов’язково має бути ритуальна чистота – мале омовіння.

В Корані говориться:

لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ

«Торкаються його лише очищені!»

(сура 56, аят 79)

Щодо змісту цього аяту у вчених виникають розбіжності. Дехто говорить, що тут мова йде про ангелів. І це правильне тлумачення. Тут маються на увазі ангели, які торкаються Корану, який записаний на Небесах. І вони очищенні. Відповідно лише вони можуть торкатися його. Але також не буде протиріччям, якщо ми скажемо, що тут мається на увазі і наше торкання до Корану в цьому житті, як сказала про це більшість вчених. І це тлумачення підтверджують слова посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага):

«Нехай не торкається Корану ніхто, окрім очищеного»

Цей хадіс підтверджує один зі смислів аяту, про який ми говорили. Отже, якщо людина хоче торкнутися Корану, взяти його в руки, то їй обов’язково треба бути у стані ритуальної чистоти. Якщо ж вона хоче читати Коран, то дуже бажаною, схвальною дією буде наявність у людини ритуального омовіння.

Другий пункт, який важливий для кожного з нас, це просити у Аллага захисту від шайтана. В усіх ситуаціях, в усіх справах, в усіх починаннях ми повинні намагатися звертатися до Аллага з цих проханням. Як говорилося на одному з перших уроків, шайтан дуже близький до людини. Ближче, ніж ми собі уявляємо. І шайтан в будь-який момент може вплинути на нас. Сьогодні ти сильний віруючий, стійкий, непохитний, а завтра ти послизнувся. Ніколи не треба почуватися в безпеці від підступів шайтана. Саме тому Всевишній Аллаг у багатьох сурах нагадує нам про те, щоб ми просили у Нього захисту від підступів шайтана та від його впливу. І як один з важливих видів поклоніння перед читанням Корану ми також повинні попросити у Аллага захисту від шайтана.

Всевишній Аллаг говорить в Корані:

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

«Коли ти читаєш Коран, то шукай захисту в Аллага від каменованого шайтана»

(сура 16, аят 98)

Третій пункт – це промовляння «басмалі», слів بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ «бі-смі-Лля́гі-р-рахма́ні-р-рахім», що можна перекласти як «Ім’ям Аллага Милостивого, Милосердного». Варто відзначити, що басмаля, на думку деяких вчених (це більш сильна думка, на мій погляд), не є аятом Корану. Але вона була послана як окремий роздільник між сурами, окрім однієї сури «Тауба» («Покаяння»). Решта сур починається з басмалі. Коли ти починаєш читати Коран, о мусульманине, то зверни увагу на такий момент, якщо ти починаєш читати суру спочатку, то треба прочитати басмалю, якщо ж ти починаєш з середини сури або просто не з першого аята, то в такому випадку не треба казати «бі-смі-Лля́гі-р-рахма́ні-р-рахім».

Четвертий пункт – це читання Корану тартилем. Аллаг в Корані, звертаючись до посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага) каже:

وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا

«Читай Коран розмірено!»

(сура 73, аят 4)

Деякі перекладають це як «читати Коран наспівуючи». Але це не зовсім правильно, тому що співати Коран також не є похвальною дією. Занадто ускладнювати голос та прикрашати його, переходячи всі межі, це також не є похвальним. Читати Коран треба не так, як прозу, не так, як вірш, але і не так, як пісню. Треба вибрати золоту середину, без зайвих ускладнень голосу. Кожен аят повинен бути прочитаний насамперед правильно, згідно з таджвідом. Від Алі (нехай буде задоволений ним Аллаг) прийшло, що таке таджвід.

Таджвід – це три складові: правильно промовляти букву, правильно, в потрібних місцях зупинятися та тягнути стільки, скільки потрібно (2 харакята, 4 харакята, 6 харакятов). Якщо ми будемо дотримуватися цих трьох речей, то, по суті, ми будемо дотримуватися таджвіду. Все, окрім цього, може бути бажаним, або, навпаки, небажаним. Про це не варто забувати – читати Коран згідно з тартилем, розміряно, але при цьому дотримуючись таджвіду.

П’ятий пункт – це прикрашати свій голос. Тобто в міру можливостей людина повинна намагатися прикрашати свій голос, тому що вона читає Книгу Аллага, свого Творця. І якщо людина читає Коран для душі, для себе або перед людьми, то нехай намагається робити це якомога краще заради Аллага. Якщо ж людина вчить напам’ять якийсь аят і їй треба зробити акцент на кількості повторів, то ту вона вже, звісно, не дотримується цих правил.

Шостий пункт. Сьогодні ми часто можемо бачити, як багато людей читають Коран і не звертають уваги на оточуючих людей. Інколи ми можемо читати Коран, а поруч з нами відпочиває людина. Або ми читаємо його в неналежному місці, або доволі гучно, що може заважати оточуючим. Цього робити категорично неможна. Треба враховувати час, місце та обставини оточуючих людей. Тому що людина може бути втомленою, сонною, вона, звісно, любить Книгу Аллага, але їй може заважати ваш голос. Вона може посоромитися сказати вам щось через любов до Книги Аллага або,навпаки, крізь сон може сказати вам щось неприємне, і ви будете тому причиною. Тому звертайте увагу, де і яким чином ви читаєте Книгу Аллага. Якщо це гурток з читання Корану, де всі читають гучно, і там прийнято, що кожен читає якийсь свій уривок, «перебиваючи» інших, то в такому випадку проблем нема. Але якщо ви знаходитесь в тому місці, де це може заважати оточуючим, то варто звернути увагу на гучність свого голосу і читати так, щоб лише ви себе чули. Цього буде цілком достатньо.

В одному з хадісів Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав, коли почув, як сподвижники гучно читають Коран вночі у нічній додатковій молитві, заважаючи іншим сподвижникам:

«Кожен з вас звертається до свого Господа, тож не підвищуйте ваші голоси один перед одним»

 Тобто не треба намагатися перекричати один одного, треба триматися середини, оскільки Іслам – це релігія середини, без крайнощів та надмірності.

Аллаг сказав в Корані:

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا

«Так Ми спрямували вашу громаду на середній шлях…»

(сура 2, аят 143)

І сьомий, можна сказати, найважливіший пункт з етикету читання Книги Аллага – це розмірковувати над Книгою Аллага. Це стосується всіх нас: тих, хто володіє арабською мовою, і тих, хто не володіє. Все в міру сил. Адже Аллаг сказав в Корані:

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

«Тож бійтеся Аллага, наскільки зможете»

(сура 64, аят 16)

Книга Аллага – це той скарб, який нам дав Аллаг не просто так. Коран був посланий не для того, щоб він стояв на полиці, не в якості прикраси, а насамперед як керівництво для життя. І якщо людина буде читати ці літери – це добре, це вже поклоніння, але цього недостатньо. Не заради цього був посланий Коран. Коран був посланий як Конституція для всього людства. Як той важіль, який регулює всі галузі життєдіяльності людини, починаючи від поклоніння та закінчуючи простими речами; від людської сфери, коли людина врегульовує своє життя, до державних інститутів: економічних, соціальних тощо. Без розмірковування людина не зможе досягти  тієї мети, з якою був посланий Коран. Ви спитаєте, як розмірковувати тим, хто не знає арабської мови? Можна прочитати переклад Корану, хоча це не буде подібно Корану, але це хоча б дасть вам приблизне уявлення про зміст Корану. Ті ж, хто знає арабську мову, повинні в міру сил намагатися розуміти його. І неправильно буде сказати, що Коран лише для вчених, що лише вчені можуть читати та розуміти Коран. Це неправильна позиція. Це позиція заблудлих течій та сект, які хочуть віддалити мусульман від Книги Аллага. В Корані є певні накази та заборони, зрозумілі всім, віровчення. Наприклад, найважливіше, що є в Корані – це Єдинобожжя.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

«Я створив джинів та людей лише для того, щоб вони поклонялися Мені»

(сура 51, аят 56)

Це розуміє кожен, навіть п’ятирічна дитина. Навіть немусульмани розуміють, що головний стрижень Корану – це Єдинобожжя. Також інші накази та заборони, задля розуміння яких не треба навіть звертатися до вчених. Наприклад, заборона перелюбства, заборона лихварства, обов’язковість молитви, обов’язковість хіджабу для жінки. Все це очевидно з Корану, і зрозуміти це може кожен, той, хто має знання і не має. Звісно, є теми, які потребують розмірковування та додаткових знань, і це та галузь, в якій мають право відповідати лише власники знання. Як каже Аллаг в Корані:

فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

«Запитайте про це в людей Нагадування, якщо ви не знаєте!»

(сура 21, аят 7)

Тобто спитайте знавців Корану, знавців Ісламу, якщо ви самі не розбираєтесь. І це дуже важливо, коли проста людина визнає свою недосконалість, полишає свою гордість та питає. Це добре, це правильно.

В Корані є питання, очевидні для кожного з нас, для простих людей, і також є питання, які потребують роз’яснення з боку вчених, власників знання.

Прошу в Аллага дати нам можливість читати Книгу Аллага, розуміти її правильно, і читати Коран не лише в місяць Рамадан, не бути з тих, хто згадує про Аллага лише в місяць Рамадан, які моляться, читають Книгу Аллага та тримають піст лише в місяць Рамадан. Просимо Аллага, щоб він зробив мене та всіх вас з числа тих людей, які повною мірою розуміють Книгу Аллага, читають і найголовніше живуть згідно з нею.

Четвертий день | Шостий день

Цикл лекцій «Уроки Рамадану»

Абдуллаг Шистеров