Останні десять днів та ночей є найкращими для поклоніння Всевишнього Аллагу. І одним з видів поклоніння, які узаконив Аллаг та його Посланець (мир йому та благословення Аллага), є аль-ітікаф. Сьогодні ми розберемо, що таке ітікаф та шаріатські постанови, пов’язані з ітікафом.

Ітікаф – це арабське слово. Воно має мовне значення та шаріатське значення. В мовному значенні слово «ітікаф» означає нерозлучність з чимось та присвячення себе цьому, добро то чи зло. Як сказав Всевишній Аллаг в Корані, описуючи розмову, яка відбулася між Ібрагімом та багатобожниками:

إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ

«Ось він сказав своєму батьку та іншим людям: «Що це за образи, яким ви настільки віддані?»

(сура 21, аят 52)

В шаріатському ж значенні слово «ітікаф» означає неперервне перебування в мечеті, з метою поклоніння Всевишньому Аллагу.

Яка шаріатська постанова щодо ітікафа?

Ітікаф є Сунною, тому що Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) робив ітікаф в останні десять днів місяця Рамадан, і робив це часто, інколи міг не робити, але переважно робив.

Коли ж ітікаф стає обов’язковим (ваджибом)?

Ітікаф стає обов’язковим, якщо людина дала обітницю: абсолютну або поєднану. Наприклад, абсолютна обітниця, коли людина говорить: «Я заради Аллага зобов’язую себе робити ітікаф стільки-то днів». Тоді людина зобов’язана дотриматися своєї обітниці. Як сказав Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага):

«Той, хто дав обітницю коритися Всевишньому Аллагу, нехай виконає свою обітницю»

Обітниця також може бути поєднаною, наприклад, коли людина каже: «О Аллаг, якщо Ти зробиш те-то, то я зобов’язуюсь робити ітікаф стільки-то днів». І тоді ітікаф також стає обов’язковим для такої людини.

Коли робиться ітікаф?

Ітікаф – це вид поклоніння, у якого немає певного часу. Ітікаф робиться не лише в Рамадані, як багато хто вважає. Він може робитися в будь-який час, неважливо, день це чи ніч.

Скільки людина повинна перебувати в мечеті, щоб це називалося ітікафом?

Ані Всевишній Аллаг, ані Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) не встановили якійсь певний проміжок часу для цього поклоніння. Деякі вчені кажуть, що якщо людина взяла намір робити ітікаф заради Всевишнього Аллага, то навіть якщо це буде лише година – ітікаф їй зарахується. Інші вчені сказали, що найменший час ітікафу – це ніч. Хтось сказав – день і ніч. Але немає такого сильного доводу за ту чи іншу думку. Тому, якщо людина прийшла в мечеть з наміром робити ітікаф годину, дві п’ять годин, то вона буде з дозволу Аллага отримувати винагороду за свій ітікаф. Також важливою умовою є те, що ітіфкаф робиться лише в мечеті. Його можуть робити як чоловіки, так і жінки. Чоловіки повинні робити його в мечеті, де читаються колективні молитви. Ще краще робити ітікаф в мечеті, де читається джумуа, інакше людині може знадобитися вийти з мечеті на джумуа в іншу мечеть.

Коли заходити на ітікаф?

Щодо обов’язкового ітікафу, яким людина зобов’язала себе, то вона повинна увійти в нього в той час, який вона обумовила. Якщо хтось взяв намір робити ітікаф всі останні десять днів та ночей Рамадану, то він має заходити на ітікаф в ніч на 20 чи 21 число місяця Рамадан. Він повинен бути в мечеті до настання молитви магріб.

Загальне положення ітікафу – це Сунна, бажане поклоніння, тому чіткого часу, коли треба заходити на ітікаф, немає. Скільки б ти не перебував в мечеті з наміром робити ітікаф, ти будеш отримувати винагороду за це поклоніння.

Відомо, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) заходив на ітікаф після молитви аль-Фаджр. Якось Пророк (мир йому та благословення Аллага) вийшов і сказав поставити йому намет в кінці мечеті. Це побачили його дружини і також попросили, щоб їм поставили намети. І коли Пророк (мир йому та благословення Аллага) побачив це, то спитав: «Що це?» І наказав прибрати як свій намет, так і його дружин. І не робив ітікаф, відклавши його на місяць Шавваль.

Ітікаф – це неперервне перебування в мечеті з метою поклоніння. Щоб ітікаф зарахувався, людина повинна знаходитися в мечеті. Але віруючому дозволяється виходити з мечеті, щоб зробити ті справи, без яких він не може обійтися. Наприклад, мала та велика потреба, їжа та пиття.  Якщо людині, яка робить ітікаф, нема кому принести в мечеть їжу та пиття, то вона може вийти поїсти та попити і повернутися до мечеті. Людина може вийти, щоб взяти мале або велике омовіння, якщо трапилося так, що воно порушилось.

Якщо у жінки, яка робить ітікаф, починається хайд або післяпологова кровотеча, то її ітікаф переривається.

Людину під час ітікафу може хтось прийти навідати. Тоді вона може вийти поговорити, але це не повинно бути довго. В хадісі від Айші (нехай буде задоволений нею Аллаг) прийшло, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) просовував голову за двері (як відомо двері з житла Пророка виходили в мечеть) і вона розчісувала її. Також відомо, що Пророк виходив спілкуватися з однією зі своїх дружин. Це допустимо, головне, щоб це було недовго.

Людина, яка робить ітікаф, повинна бути мукалляф. Дитина, яка робить ітікаф, повинна розрізнювати. Під час ітікафу людина не повинна знаходитися в стані статевого осквернення, оскільки в такому стані  людині не дозволяється знаходитися в мечеті. Те саме стосується жінок в період менструації та післяпологового очищення. Ітікаф не може робити невіруючий, оскільки це поклоніння Всевишньому Аллагу.

Ітікаф порушує статева близькість з дружиною. Всевишній Аллаг сказав в Корані:

لَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ

«Не з’єднуйтесь із дружинами у ті ночі, коли перебуваєте у мечетях у стані ітікаф»

(сура 2, аят 187)

Людина, яка робить ітікаф повинна пам'ятати, навіщо вона це робить. Людина повинна пам’ятати, що ітікаф – це усамітнення з наміром поклоніння Всевишньому Аллагу, з наміром наблизитися до Аллага. Тому свій час перебування в мечеті віруючий повинен зайняти тими справами, які наближують його до Аллага. Насамперед це читання Корану. Також це можуть бути зікри, різні нагадування, молитва, якісь уроки з Ісламу, нагадування. Людина не повинна цей час перебування в мечеті витрачати на порожні балачки, чутки, а ще гірше, якщо людина зводить наклеп, оббріхує когось тощо. Людина повинна присвятити час справам, які наближують її до Аллага, і уникати заборонених слів та справ. Але при цьому ітікаф такої людини буде дійсним.

Чи є піст умовою для ітікафу (не в місяць Рамадан)?

Більшість вчених говорить, що піст не є умовою для ітікафу.

Чи може людина перервати ітікаф?

Так, може, якщо це бажаний ітікаф. І вона не повинна його спокутувати. Наприклад, якщо людина взяла намір 5 днів робити ітікаф, але трапилось щось невідкладне, то вона може перервати ітікаф раніше цього строку.

На наступному уроці ми більш детально розглянемо ці питання.

Просимо Всевишнього Аллага, щоб він допоміг нам і полегшив ітікаф для тих, хто його робить, прийняв наш піст, наші благі вчинки, наші нічні молитви і допоміг нам застати Ніч Приречення.

 

Цикл лекцій «Уроки Рамадану»

Абу Закарія