Хвала Аллагу, Господу світів, Милостивому, Милосердному, Царю Судного дня. У нього ми просимо прощення за ніша гріхи, його ми звеличуємо і на нього покладаємось, і до нього наше повернення. Воістину, кого Аллаг (Святий Він та Великий) поведе прямим шляхом, того ніхто не зможе збити з прямого шляху. Кого ж Аллаг (Святий Він та Великий) введе в оману, то не знайдете йому наставника. Мир та благословення кращому з людей, Мухаммаду (мир йому та благословення Аллага), і всім тим, хто пішов за ним до Судного Дня.

Сьогодні ми поговоримо про ступені віруючих.


Всевишній Аллаг говорить в Корані:

ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ

«Потім Ми дарували в спадок Писання тим із Наших рабів, кого Ми обрали. Серед них є несправедливі до себе, є помірковані, а є й ті, які випереджають інших у добрих справах із дозволу Аллага! Така велика ласка!»

(сура 35, аят 32)

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ

«Вони ввійдуть до садів Едену, де будуть прикрашені браслетами з золота й перлів, їхнім одягом там буде шовк!»

(сура 35, аят 33)

В цих аятах Всевишній Аллаг згадав три категорії віруючих, які ми бачимо щоденно.

Перша категорія – це ті люди, які були несправедливі самі до себе. Вони були єдинобожниками, не робили ширк, не поклонялися нікому, окрім Аллага, не просили ні у кого, окрім Аллага, але вони скоювали певні гріхи. Характер цих гріхів  полягав в наступному: бувало, вони не виконували якісь обов’язкові приписи релігії, наприклад, не виплачували закят, інколи не постували, робили інші недогляди або не виконували накази Аллага. Підкреслюю, якщо це не доходило до категорії багатобожжя. Якщо людина скоює багатобожжя, то вона переходить з категорії віруючих в категорію невіруючих. Чому Аллаг назвав їх несправедливими до себе? Тому що грішник жодним чином не шкодить Аллагу і жодним чином не приносить користь Аллагу, не залежно від того, буде він дотримуватися чи не буде дотримуватися приписів. Якщо він робить добро, то для самого себе. Якщо він творить зло, то проти самого себе. Аллагу ніщо не може нашкодити.

Друга категорія віруючих – це مُّقْتَصِد  «муктасыд». Це слово утворене від слова «іктасода», що означає дотримання помірного шляху, робити щось в міру, без надлишку та без скнарості. Це ті люди, які виконують накази Аллага, але не виконують якісь додаткові та бажані приписи релігії. Також вони не чинять великих гріхів, не порушують стовпи Ісламу. Але заразом, вони можуть робити небажане, макрух, що не є гріхом.

І третя категорія – це ті люди, які роблять понад другу категорію. Крім того, що вони виконують обов’язкове, вони ще виконують бажані постулати релігії. Наприклад, вони не лише виплачують закят, але ще дають додаткову садаку, яка не обов’язкова для них. Крім обов’язкових молитов, вони звершують додаткові молитви. Вони не лише читають Коран в молитві, але вони ще й читають Коран від чистого серця додатково. Як, наприклад, ми читаємо Коран в Рамадан. Також ці люди віддаляються від заборон. Але не тільки віддаляються від явних заборон: перелюбства, алкоголю, куріння тощо, також вона віддаляються від небажаних речей, сумнівного. Вони полишають сумнівне, хоча зробивши б це, вони б не скоїли гріха. Це третя категорія віруючих, яких Аллаг назвав «тими, хто випереджає інших в добрих справах».


Варто зазначити, що людина, яка відносить себе до мусульман, до будь-якої з цих категорій, повинна усвідомлювати, що для того, щоб потрапити до Раю, треба працювати, треба старатися. Назватися мусульманином недостатньо, треба робити певні вчинки. Мусульманин – це віропереконання та певний шлях.

Аллаг в Корані назвав мусульман мешканцями Раю, також сказав, що мусульмани – це найкращі творіння.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ

«Воістину, ті, які увірували й творили добрі справи, вони — найкращі з творінь»

(сура 98, аят 7)

І далі Аллаг каже, що вони вічно будуть в Райських Садах.


Також Аллаг сказав:

وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ

أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ

فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ

«А ті, що попереду — будуть попереду. Вони і є наближеними, які перебувають в садах насолоди»

(сура 56, аяти 10-12).

Всі три категорії мусульман - це ті, хто попереду. Хто ж такі наближені? Наближені до Всевишнього Аллага, наближені до Раю. І зверніть увагу, Аллаг говорить «в Садах», у множині, оскільки Рай складається зі ступенів. Я для кожної людини буде той ступінь Раю, який вона заслужила в цьому житті.

Також Рай називається «Джаннату Аден». «Джаннат» - це райські сади, як ми вже казали, а «Аден», в даному випадку – це «вічне місце перебування». Людина, яка увійшла до Раю, вже не вийде з нього. Вона буде вічно молода, вічно буде користуватися дарами Всевишнього Аллага. Коли в цьому житті ми робимо якийсь вчинок, треба пам’ятати, для чого ми його робимо, навіщо, що на нас чекає в майбутньому. Не просто робити, бо всі роблять, не заради похвали від людей, а заради Майбутнього Життя, заради задоволення Аллага. Адже якщо Аллаг буде нами задоволений, то у нас в цьому житті все буде добре і в Наступному Житті все буде добре.


Далі Аллаг говорить про винагороду, про райські прикраси. Інколи можна побачити, як багаті мусульмани носять золото, якби вони тільки знали застереження Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага), який сказав:

«Не пийте з золотого або срібного посуду, і не їжте з золотого або срібного посуду, бо, воістину, золото та срібло – це прикраси для невіруючих в цьому житті, а для вас це буде винагородою в Наступному Житті».

Золото та срібло – це дорогоцінні метали, і хто ними володіє, той має особливу пошану, велич, посідає особливе місце в цьому житті. Для віруючої людини це життя – це не межа. Для віруючої людини це життя – це проміжний етап. Для невіруючого ж це життя – це межа. Вони ним насолоджуються, роблять, що хочуть, для них ця дунья як Рай. Аллаг їм дає відстрочку.


В іншому хадісі Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Золото та срібло заборонені для чоловіків моєї Умми, але дозволені для жінок».

Тобто жінкам дозволені прикраси, але чоловікам з Умми Мухаммада неможна носити подібні прикраси. Виключенням є лише срібний перстень, подібний тому, який носив Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага). Так ось, всі ці численні винагороди: шовк, золото, срібло, вся винагорода, яку ми можемо і не можемо уявити – чекають на віруючих в Наступному Житті в Раю.

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Вхід до Раю оточений неприємними речами, а вхід до Пекла оточений пристрастями».

Вчені пояснюють цей хадіс наступним чином. По-перше, щоб потрапити до Раю, людині доводиться долати багато труднощів в цьому житті, звершувати молитву, постувати, вставати вранці на сухур, виплачувати закят – все це важко для людської душі. Людина хоче спати і не хоче прокидатися, хоче залишити гроші собі і не хоче ділитися – це людська природа. Жінки – це велика фітна для чоловіків, і навпаки. Ріба – дуже легкий спосіб заробити гроші. Але від всього цього віруючий відмовляється не просто так, він чекає натомість більшої винагороди від Аллага. Ми робимо речі, які неприємні нашій душі, стараємось по змозі, щоб потрапити до Раю. Інакше кажучи, хто потерпить трохи в цьому житті, в Наступному Житті буде сповна нагороджений нагородою від Всевишнього Аллага. А Пекло, як сказав Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага), оточене пристрастями. Якщо ти не соромишся, як сказав Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага), то роби, що забажаєш. Але це все тимчасово. Роби, що хочеш, догоджай своїм пристрастям, але тривати це буде недовго. Легко піти на поводі у своєї душі, на поводі у шайтана та здобути пекельне покарання. Людина постійно стоїть перед вибором.

Повернемося трохи до теми Раю. В Раю немає зобов’язань, шаріатських приписів, які б зобов’язували людину молитися, постувати, виплачувати закят, робити хадж. Це називається «такліф» - приписи Шаріату, яких обов’язково має дотримуватися повнолітня людина, яка перебуває при здоровому глузді. Так ось, цього такліфу немає в Раю. Людина буде поклонятися Аллагу, насолоджуючись, якщо забажає і коли забажає.

Найтяжчий розрахунок в Судний День буде у першої категорії, у тих, хто був несправедливий сам до себе. Вони будуть знаходитися під бажанням Аллага. Якщо Аллаг забажає, то пробачить їх, якщо побажає, то покарає. Але рано чи пізно єдинобожник буде виведений з Пекла. Друга категорія, «муктасид», ті, хто був помірним, богобоязливим, робив приписи Аллага та уникав того, що Він заборонив, вони також увійдуть до Раю, і їхній розрахунок буде легким. І ті, які випереджали один одного в чиненні добрих справ, увійдуть до Раю без розрахунку. Але зрештою всі ці три категорії з дозволу Аллага потраплять до Раю. Всі вони були вдячні Аллагу, цінували його милості та використовували своє життя та час так, як цим задоволений Всевишній Аллаг.

Аллаг нам дарує в цьому житті милості, але все одно людина ніколи не буває спокійною. Скільки б грошей Аллаг не дав людині, та не буде безтурботною. Вона буде оберігати ці гроші в сейфах, в банках, буде боятися кризи, падіння курсу валют, крадіжки цих грошей. Якщо Аллаг дав людині нащадків, дітей, то людина буде постійно перейматися, що з ними може щось трапитися. Якщо Аллаг наділив людину красою, то вона буде перейматися, що рано чи пізно вона постаріє або щось трапиться. Всі милості Аллага в цьому житті – тимчасові. І навіть невіруючі визнають це. Тому, якщо людині щось дано в цьому житті, то треба це використовувати з розумом, з вірою у Всевишнього Аллага, спираючись на Книгу Аллаг та на Сунну Його Посланця (мир йому та благословення Аллага). Але навіть якщо людина багата та здорова до кінця свого життя, то рано чи пізно до неї все одне прийде смерть. І смерть не залежить від віку. Смерть – це припис Аллага в призначений строк.

Отже, всі милості, які дав нам в цьому житті Аллаг, тимчасові, і від того, як ми з вами ними розпорядимося, буде залежати наше вічне перебування – ми будемо або в Раю, або в Пеклі. Нехай вбереже нас Аллаг від цього. Але всі три категорії віруючих мусульман потраплять до Раю з дозволу Аллага.

Просимо Всевишнього Аллага, щоб він зробив нам ласку, дав увійти до Раю без розрахунку, помилував нас та віддалив від покарання Вогню.

Шістнадцятий день | Вісімнадцятий день

Цикл лекцій «Уроки Рамадану»

Абдуллаг Шистеров