Дорогі мусульмани, сьогодні ми поговоримо про Рай, про те, як він описаний в Корані та Сунні Посланця (мир йому та благословення Аллага).

Священний Коран та Сунна Посланця Аллага (мир йому та благословення Аллага) повняться описами Раю. Для чого це зроблено? Для того, щоб людина, живучи в цьому житті, не забувала про свій одвічний притулок, про те місце, куди вона зрештою рано чи пізно потрапить. Це буде Рай для віруючих або Пекло для решти. Тому в Корані так багато говориться про Рай та про Пекло. Людина схильна забувати, а нагадування приносить користь віруючим.

Як сказав Всевишній Аллаг в Корані:

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ

«І нагадуй, бо ж нагадування приносить користь віруючим!»

(сура 51, аят 55)

Рай – це вічне місце перебування. Людина, яка увійде до Раю, вже ніколи звідти не вийде. Насолода в Раю та покарання в Пеклі будуть як для тіла, так і для душі.

В Раю існує багато винагород або насолод, які Аллаг приготував для своїх віруючих рабів, мусульман, єдинобожників. Частина цих насолод нам відома за назвами, але їхня сутність в Раю відрізняється від тієї сутності, яку ми можемо уявити собі тут. Наприклад, райські фрукти, райські сади, райські ріки, райські дружини – ці поняття нам відомі, але сутність цих речей в Раю відрізняється. Наскільки вона відрізняється? Всі смакові якості та насолоди від цих речей в Раю набагато сильніші, настільки, що ми не можемо собі уявити. Продукти не псуються, дружини не старіють, все, що Аллаг дає, воно назавжди залишається з нами. Тобто все, що знаходиться в Раю, ніколи не змінюється та не псується.

Також в Раю немає хвороб. В цьому житті на людину від народження до старості чекають труднощі та випробування, хвороби. В Раю немає розчарувань, поганих слів, якими сповнене наше життя. І взагалі немає нічого, що б могло засмутити та образити людину.

Всевишній Аллаг так сказав про віруючих, які будуть знаходитися в Раю:

وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ

«Ми очистимо їхні серця від ненависті, тож вони, наче брати, лежатимуть на ложах, повернувшись один до одного»

(сура 15, аят 47)

Віруючі в Раю насправді будуть братами, а не так, як в цьому житті, більшість брати та сестри лише на словах. І коли трапляється, що треба вирішувати якісь питання, біля тебе, в кращому випадку, залишаються 1-2 людини. В Раю такого не буде, там єдинобожники будуть щирими братами один для одного.

Також в їхніх серцях не буде ніякої злоби, заздрощів та злості. Чому Аллаг говорить, що вони будуть сидіти مُّتَقَابِلِينَ «повернувшись один до одного»? В цьому житті можна часто помітити, як брат недолюблює іншого брата, вони відвертаються один від одного, але в Раю такого не буде, там віруючі будуть сидіти обличчям до обличчя, спілкуватися та насолоджуватися перебуванням в Раю.

Також людський розум не в стані зрозуміти та уявити насолоди Раю. Одна насолода краща за іншу. Все, чого не вистачало віруючому в цьому житті, його сповна очікує в Житті Наступному. Це милість від Всевишнього Аллага. Не зарплата за наші вчинки, Аллаг нам нічого не винен, але це як милість та виявлення пошани від Всевишнього Аллага до нас.

Всевишній Аллаг говорить про Рай наступним чином:

فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

«Жодна душа не знає, яка насолода очей прихована для них за те, що вони робили!»

(сура 32, аят 17)

Виникає питання, з одного боку ми сказали, що до Раю ми не можемо потрапити завдяки своїм вчинкам, тобто заслужити Рай своїми вчинками, але в Корані говориться «…за те, що вони робили». Тут можна відповісти наступним чином: робити добрі справи, щоб потрапити до Раю необхідно, але цього недостатньо. Тому що Рай – це дар від Аллага. Ніхто не може змусити Аллага щось зробити. Це Він всіх змушує, якщо забажає. Жодні благі вчинки не можуть гарантувати нам потрапляння до Раю: будемо молитися ночами, будемо постувати днями, будемо все майно роздавати на шляху Аллага, але один неправильний вчинок або неправильний намір здатні все це зруйнувати в одну мить. Важливо корегувати свій намір та бути щирим, але навіть якщо ти будеш щирим та будеш робити вчинки заради Аллага, це не гарантує тобі потрапляння до Раю, тому що Рай дається як милість, а не як зарплата або винагорода. Вчинки нас наближують до Раю, дають надію на Рай, але не гарантують його, а Рай гарантує лише Всевишній Аллаг.

Також Всевишній Аллаг сказав про тих, хто увійде до Раю:

ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

«Увійдіть до раю за те, що робили ви!»

(сура 16, аят 32)

Також в Раю будуть різні насолоди. Наприклад, тінь. Зараз у нас піст, ми відчуваємо наскільки тепло, в південних країнах ще тепліше, там вдень на вулицю не вийти. В інших країнах навпаки – холодно. В цьому житті не буває на 100 відсотків ідеально, так, як це буде в Раю. Саме тому Аллаг говорить:

 

«Увійдіть до раю за те, що робили ви!»

(сура 16, аят 32)

لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا

«…вони не побачать там ні сонця, ні морозу»

(сура 76, аят 13)

Тут мова йде про сонце, яке палить влітку або в жарких країнах майже щорічно. Від нього люди намагаються ховатися. А زَمْهَرِيرًا – це пронизуючий сильний вітер. Якщо в південних країнах немає снігу, це не означає, що там не буває холодно. Там дуже холодно, коли дмухає цей пронизуючий зимовий вітер, який доходить до кісток. Так ось в Раю не буде ні того, ні іншого, буде ідеальна атмосфера.

Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Воістину, для віруючого в Раю буде те, що навіть око не бачило, і те, що навіть вухо не чуло, і те, що навіть не спадало людині на думку»

Це будуть такі насолоди, які людина навіть не може собі уявити.


Аллаг сказав про благі слова, які чекають на людей в Раю:

سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ

«Мир вам! Ви були добрими! Увійдіть сюди навіки!»

(сура 39, аят 73)

Також Аллаг говорить про тих віруючих, які помирають і їх чекає Рай:

الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

«…яких ангели забирають праведними. Говорять вони: «Мир вам! Увійдіть до раю за те, що робили ви!»

(сура 16, аят 32)

І богобоязливі раби роблять ці благодіяння лише з милості Аллага, а не завдяки своїй наполегливості та своїм здібностям.

Але є дуже важливий момент, на який багато мусульман або тих, хто вважає себе такими, не звертають увагу. Вони думають, що якщо вони будуть сподіватися на Рай та милість Аллага, то їм цього буде достатньо. Слід звернути увагу на останню частину аята, де Аллаг говорить: بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ  «…за те, що робили ви!». Не за те, що ви просто сподівалися та говорили, не за те, що думали, що потрапите до Раю, а за те, що ви робили. Тобто мусульманин повинен робити хороші вчинки та віддалятися від поганого. Рай все ж треба заслужити. І як ми вже казали, чинення добрих справ – це необхідна умова, але не достатня.

Також Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

«Тому, кого від Раю віддалило щось (недбалість в молитві, пості, в обов’язках), не допоможе його походження»

Тому що в Судний День мати значення будуть тільки вчинки людини та її щирість. Багата або бідна, знатна або проста людина – будуть однакові перед Всевишнім Аллагом, їх будуть відрізняти лише вчинки.

Аллаг в Корані говорить:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ

«Воістину, найшановніші з-посеред вас перед Аллагом — найбільш богобоязливі!»

(сура 49, аят 13)

А богобоязливість, як сказали вчені, - це виконувати обов'язкові приписи та віддалятися від заборон. Все, що більше цього, це достоїнство та додаткове.

Також Всевишній Аллаг сказав про Судний День, що в той день не допоможуть жодні зв’язки, ані походження, ані багатство:

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ

«А в День, коли засурмлять у ріг, між ними не буде родинних зв’язків і не розпитуватимуть вони одне одного»

(сура 23, аят 101)

فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

«Ті, чия шалька терезів виявиться важкою, будуть врятовані»

(сура 23, аят 102)

Тобто чия шалька діянь виявиться важкою від вчинків, ті матимуть успіх.

وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ

«А ті, чия шалька терезів виявиться легкою, втратять самих себе й будуть у геєні вічно»

(сура 23, аят 103)

Просимо Аллага, щоб вберіг нас від цього.

Сьогодні було стисле нагадування про Рай. В першу чергу нагадування собі, а потім тим, хто слухає, про вічний притулок, який Аллаг приготував для своїх віруючих рабів, єдинобожників.

І в кінці хотілося б нагадати про найбільшу винагороду, яка чекає на єдинобожників в Раю, це погляд на Лик Всевишнього Аллага. Аллаг говорить в Корані:

وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ

إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ

«Деякі обличчя у той День будуть сяючими, дивлячись на Господа свого»

(сура 75, аят 22-23)

لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ كَذَلِكَ يَجْزِي

«Для них там буде все, що вони побажають»

(сура 16, аят 31)

І крім цього їх чекає додаткова винагорода, і як кажуть тлумачі Корану, це погляд на Лик Аллага.

Просимо Аллаг, щоб Він зробив нас з мешканців Раю, дав нам побачити Його благословенний Лик і дав нам перебувати в райських садах вічно.

Чотирнадцятий день | Шістнадцятий день

Цикл лекцій «Уроки Рамадану»

Абдуллаг Шистеров