Повідомляється зі слів ан-Ну’мана ібн Башира, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

الدعاء هو العبادة

«Звертайтесь до Аллага з мольбою – це і є поклоніння».

Потім він прочитав:  

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

«Ваш Господь сказав: «Кличте Мене, і Я відповім вам! Воістину, ті, які гордували поклонінням Мені, ввійдуть до геєни приниженими» .

(Коран, 40:60)

В багатьох аятах Корану Аллаг наказував нам звертатися до Нього з мольбами та обіцяв, що відповість нам. Також Всевишній похвалив своїх пророків та посланців за те, що вони проявляли старанність, звертаючись до Нього з мольбами. Всевишній сказав:

إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَباً وَرَهَباً وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

«Вони поспішали робити добро, кликали Нас із надією та страхом. І вони були перед Нами смиренними».

(Коран 21:90)  

Аллаг (Свят Він та Звеличений) повідомив в Своїй Книзі, що він близький до нас і відповідає на молитви людей, коли вони кличуть Його. Всевишній сказав:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ

«І коли раби Мої запитують тебе про Мене, то Я – близький, і Я відповідаю на кликання того, хто молить Мене».

(Коран 2:186) 

Великий Аллаг наказав нам щиро та наполегливо звертатися до Нього з мольбою, особливо під час труднощів та скорботи, і повідомив, що ніхто не зможе допомогти людині, яка потрапила у важку ситуацію,  і ніхто не в змозі захистити від біди, окрім Нього. Аллаг сказав:

 أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ

«Хто відповідає на благання нужденного, коли той кличе Його, Хто відвертає зло й робить вас намісниками на землі!?»

(Коран 27:62)  

Також Аллаг засудив тих, хто не звертається до Нього по допомогу під час нещасть, негод та втрат. Він сказав:

وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ

«У яке б селище Ми не посилали пророка, Ми завжди вражали його жителів злигоднями й лихом – можливо, стануть смиренними вони».

(Коран 7:94)

وَلَقَدْ أَرْسَلنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ

«І Ми відсилали посланців до народів перед тобою; і Ми вражали [народи] бідністю й стражданнями, щоб вони були смиренними».

(Коран 6:42)  

Аллаг робить це з милості та щедрості до Своїх творінь, адже Він абсолютно не має потреби в людях, але, тим не менш, наказує їм звертатись до Нього з проханнями, тому що вони потребують допомоги свого Господа. Всевишній (Величний Він та Преславний) каже в Священному Корані:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ

«О люди! Ви потребуєте Аллага, а Він – Багатий, Гідний Хвали»

(Коран 35:15)

وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء

«Аллаг – Багатий, а ви - бідні»

(Коран 47:38)  

В хадісі аль-Кудсі мовиться, що Всевишній Аллаг сказав:

يا عبادي , كلكم ضال إلا من هديته , فاستهدوني أهدكم , يا عبادي , كلكم جائع الا من أطعمته ,فاستطعموني أُطعمكم , يا عبادي , كلكم عار إلا من كسوته ,فاستكسوني أكسكم , يا عبادي , كلكم إنكم تخطئون بالليل و النهار و أنا أغفر الذنوب جميعا , فاستغفروني أغفر لكم

«О раби Мої! Всі ви заблудні, окрім тих, кого Я наставив на правильний шлях, просіть же у Мене настанов, і Я наставлю вас. А раби Мої! Всі ви голодні, окрім тих, кого Я нагодував, просіть же у Мене їжу, і Я нагодую вас. О раби Мої! Всі ви нагі, окрім тих, кого Я одягнув, просіть же у мене одежу, і Я одягну вас. О раби Мої! Ви грішите вночі та вдень, і лише Я пробачаю всі гріхи, то просіть у Мене пробачення, і Я пробачу вас» [2]

Звертайтесь до свого Господа з проханнями та мольбами, о раби Аллага! І знайте, для того, щоб Аллаг прийняв наші молитви, існують певні умови, яких обов’язково треба дотримуватися. Всевишній обіцяв, що прийме мольбу будь-кого, хто звернеться до Нього, а Він ніколи не порушує Своєї обіцянки. Однак через деякі дії самої людини можуть виникнути перепони, і молитва може бути відхилена Аллагом. Ось деякі з тих справ, які можуть перешкоджати мольбам людей:  

Недбале ставлення людини до своїх релігійних обов’язків, які приписані нам Самим Аллагом, і скоєння гріхів.

Людина, яка робить подібним чином, віддаляється від Аллага і розриває зв’язок із своїм Господом. Вона заслуговує на те, щоб зазнати лиха, і при цьому не отримати відповіді на свої прохання щодо позбавлення від страждань. В одному з хадісів повідомляється, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

تعرف إلى الله في الرخاء يعرفك في الشدة

«Памятай про Аллага, коли ти в стані благополуччя, і Він буде памятати про тебе, коли тебе спіткає лихо». [3] 

Якщо людина боялася Аллага, не порушувала встановлених Ним меж, дбайливо ставилися до своїх обов’язків стосовно Всевишнього під час благополуччя, то в цьому буде виражатися її знання про Аллага, і тоді між нею та Господом виникає особливий вид взаємного знання. Аллаг буде знати про Свого раба, коли той опиниться у важкій ситуації, і врахує йому ті праведні справи, які він робив в часи свого благополуччя, і допоможе йому, позбавивши незгод. Посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:  

«Ніколи раб Мій не наближувався до Мене чимось більш любимим для Мене, ніж тими справами, якими Я зобовязав  його (фард). І не припинить раб Мій наближатися до Мене, роблячи добровільні (нафіля) справи, доки Я не полюблю його. Коли ж Я полюблю його, то стану його слухом, яким він чує, і стану його зором, яким він бачить, і стану його рукою, якою він вражає, і стану його ногою, якою він ходить. І якщо він попросить Мене, Я неодмінно дам йому, а якщо він поросить у Мене захисту, то Я обовязково захищу його». [4]  

Той, хто будує свої взаємовідносини з Господом на основі богобоязненості та послуху, в той час, коли в його житті все добре, до такої людини Аллаг буде ставитися лагідно та дбайливо, коли вона опиниться у важких обставинах. Всевишній сказав  про Юнуса (мир йому), якого проковтнула риба:

فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ

«Якби він не був одним із тих, хто прославляє Аллага, то був би в череві риби аж до того дня, коли всі воскреснуть».

(Коран 37: 143-144)  

Тобто, якби до цього вчинку у нього не було б багато праведних справ, то черево риби стало б для нього могилою, аж до самого Судного Дня. Деякі праведні попередники казали: «Згадуйте Аллага в благополуччі, і Він згадає про вас в часи лиха, воістину, Юнус (мир йому) багато згадував Аллага, а коли він опинився в череві риби, Всевишній Аллаг сказав:

«Якби він не був одним із тих, хто прославляє Аллага, то був би в череві риби аж до того дня, коли всі воскреснуть».

Фараон же, на відміну від Юнуса, був тираном, який забув про Аллага.

«І коли Фараон став тонути, то вигукнув: «Я увірував, що немає істинного бога, крім Того, в Якого увірували сини Ісраїля. І я один із відданих йому. Тільки тепер! А перед цим ти чинив непослух і був одним із тих, які поширюють безчестя на землі!»

(Коран 10:90-91)  

Вживання забороненої (харам) їжі, заборонених напоїв та носіння забороненої одежі.

  Якось посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага)

Згадав про людину, яка довго перебувала в дорозі, її волосся розпатлане та вкрите пилом, він простягає руки до неба й каже: «О Господь мій, о Господь мій», проте їжа його заборонена, напої його заборонені, одяг у нього заборонений і він насичений забороненим, як же можна відповісти на його молитву?! [5]

В своїх словах Пророк (мир йому та благословення Аллага) вказав нам не те, що вживання забороненого, чи то їжі, чи напоїв, чи одягу, це одна з найсерйозніших перепон для прийняття мольби. В іншому хадісі сказано:

أطب مطعمك تكن مجاب الدعوة

«Зроби свою їжу благою, і твої мольби будуть прийматися».  

Абдулла, син імама Ахмада ібн Ханбаля, в книзі «аз-Зухд» навів наступний переказ:

«Якось синів Ісраїля спіткало лихо, тоді вони вийшли з поселення (щоб разом помолитися Аллагу про порятунок). Тоді Аллаг (Величний Він та Преславний) дав їхньому пророку одкровення: «Повідом їм: «Ви виходите в поле, а ваші тіла осквернені, ви простягаєте до Мене руки, а самі проливаєте ними кров, наповнюєте ними свої домівки забороненим майном. І зараз, коли гнів Мій обрушився на вас, ви тільки ще більше віддаляєтесь від Мене».  

Візьміть це до уваги для себе. Погляньте на те, як ви заробляєте, що ви їсте та п’єте, і на те, чим ви живите свої тіла. Все це важливо для того, щоб ваші молитви та прохання, направленні до Аллага, були Ним прийняті.  

Відсутність єдинобожжя та чистоти в намірах під час мольби (дуа).

  Аллах Всевишній каже в Священному Корані:

فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ

«Кличте Аллага, щиро сповідуючи Його релігію…»

(Коран 40:14)

فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً

«Місця поклоніння належать Аллагу, тож не звертайтесь ні до кого (не моліть нікого ?) нарівні з Аллагом».

(Коран 72:18)  

Деякі люди звертаються з молитвами до когось, окрім Аллага: до ідолів, могил, мавзолеїв, святих та праведників (як це роблять могилопоклонники в наш час), цим людям Аллаг не відповість на їхні молитви, тому що їх мольба позбавлена чистоти єдинобожжя. Також Аллаг не відповідає на молитву тих людей, які роблять небіжчиків посередниками між собою та своїм Господом. Ці люди, звертаючись до Аллага, кажуть: «Ми просимо Тебе іменем такого-то праведника чи авторитетом такого-то святого…» У цих людей не будуть прийматися їхні молитви, бо вони суперечать Шаріату і не мають відношення до Ісламу. Аллаг не узаконив для нас в Релігії звертання з мольбами до Нього за допомогою якихось святих чи через їхнє гідне становище. Більш того, Всевишній багаторазово наказує нам звертатися до Нього безпосередньо, без будь-яких посередників. Аллаг каже в Своїй Книзі:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ

«І коли раби Мої запитують тебе про Мене, то Я близький і Я відповідаю на кликання того, хто молить мене»

(Коран 2:186)

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ

«Ваш Господь сказав: «Моліть мене, і Я відповім вам»

(Коран 40:60)  

Стережіться використовувати в своїх молитвах вирази, які будуть містити многобожжя та неприйнятні для Ісламу нововведення, які так поширені в наші дні.  

Неуважність та недбальство при звертанні до Аллага з мольбами.

  Повідомляють зі слів Абу Хурайри, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

ادع الله و أنتم موقنون بالإجابة , و اعلموا أن الله لا يقبل دعاءً من قلب غافل لاه

«Звертайтесь до Аллага з мольбою (дуа) і при цьому будьте переконані, що отримаєте відповідь, і знайте, що Аллаг не приймає молитву, що йде з недбалого та відверненого серця» [6]  

Недотримання принципу спонукання до благого та утримання від поганого.

  Повідомляють зі слів Хузейфи ібн Ямана, що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

و الذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف و لتنهون عن المنكر , أو ليوشكن الله أن  يبعث عليكم عذابا منه ثم تدعونه و لا يستجيب لكم

«Клянуся Тим, в чиїй Руці моя душа, ви повинні спонукати до благого та утримувати від поганого, інакше недовго доведеться чекати, і Аллаг пошле на вас кару, потім ви будете благати Його, але Він не буде вам відповідати». [7]  

Ібн аль-Кайім сказав:

«Мольба (дуа) – це один з найважливіших засобів, як для захисту від неприємностей, так і для досягнення поставлених цілей, проте результат від молитви часом запізнюється. Це відбувається з наступних причин:

  • або через ущербність самого змісту мольби, наприклад, якщо молитва містить в собі щось таке, що не любить Аллаг: ворожнечу і гріх;
  • або через душевну слабкість та відсутність у того, хто молиться, концентрації та усвідомлення того, що під час молитви він спілкується з Аллагом. Така людина подібна до старого бойового луку, і стріла вилітає з неї дуже погано;
  • або через якісь перешкоди, які заважають прийняттю молитви, такі як: вживання забороненої їжі, гріхи, які вкривають серця подібно іржі, а також недбальство, безпечність та любов до забав, які полонять душу людини та пригнічують її».

Також він сказав:

«Мольба – це одні з найкорисніших ліків. Мольба – це ворог всім бідам, вона прибирає їх та перешкоджає їхній появі, або ж полегшує ці неприємності, якщо вони трапились. Мольба – це зброя віруючого».

Повідомляється зі слів Алі ібн Абу Таліба, що посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

الدعاء سلاح المؤمن , و عماد الدين , و نور السماوات و الأرض

«Мольба (дуа) – це зброя віруючого, опора Релігії, світло Небес та Землі». [8]  

В іншому хадісі повідомляється зі слів ібн Умара, що Пророк (мир йому та благословення Аллага) сказав:

الدعاء ينفع مما نزل و مما لم ينزل فعليكم عباد الله بالدعاء

«Дуа допомагає (позбутися) бід, які вже сталися, і які ще не сталися. О раби Аллага! Вам слід звертатися (до Аллага) з мольбами». [9]  

О раби Аллага! Бійтеся Вашого Господа і будьте наполегливі в своїх молитвах до Нього, адже посланець Аллага (мир йому та благословення Аллага) сказав:

إن الله يحب الملحين في الدعاء

«Аллаг любить тих, хто наполегливий в своїх мольбах». 

Мольба (дуа) – це один з величніших видів поклоніння, тому що вона вказує на покірність людини перед Аллагом. Коли людина звертається до Всевишнього зі своїми проханнями, то тим самим вона висловлює свою потребу в милості свого Господа, пом’ягшує своє серце, виявляє своє бажання отримати винагороду від Нього, показує свій страх перед Його могутністю і визнає свою слабкість, безпорадність  та безмежну потребу в допомозі Аллага. Якщо ж людина не звертається з мольбами та проханнями до Аллага, то це вказує на зарозумілість, жорстокосердість та відмову від свого Господа, а це є однією з причин потрапляння в Пекло. Всевишній Аллаг сказав:

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ 

«Ваш Господь сказав: «Кличте Мене, і Я відповім вам! Воістину, ті, які гордували поклонінням Мені, ввійдуть до геєни приниженими!»

(Коран 40:60)  

Виконання молитви, навпаки, є причиною для входження до Раю. Великий Аллаг сказав:

وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَ * قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ * فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ * إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ

«Віруючі будуть звертатися одне до одного: «Воістину, раніше, перебуваючи серед наших рідних, ми боялися, та Аллаг дарував нам милість і врятував від пекучої кари! Ми молили Його перед цим; воістину, Він – Добрий, Милосердний!»

(Коран 52:25-28)  

Аллаг (Святий Він та Звеличений) повідомляє нам про мешканців Раю. Вони будуть розпитувати одне одного про події минулого життя та про справи, які вони тоді робили, і які привели їх до Обителі Шани. Одні з них кажуть іншим, що досягти цієї великої честі та щастя їм вдалося завдяки тому, що в мирському житті вони боялися свого Господа та Його кари, вони полишили гріхи та робили благі справи. В нагороду за це Всевишній Аллаг наділив їх Своєю милістю, повів їх прямим шляхом, допоміг досягти бажаного, позбавив пекельних страждань і поселив їх в благодатному Раю. Любі мусульмани! Кличте Аллага, часто звертайтесь до нього з мольбами та проханнями, зберігаючи в чистоті свою Релігію та свої наміри. Як сказав Всевишній в Священному Корані:

ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ *  وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ *  وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ

«Кличте Господа свого покірно й потаємно. Воістину, Він не любить тих, які порушують межі! І не поширюйте безчестя на землі після того, як вона стала кращою. Кличте Його зі страхом та надією. Воістину, милість Аллага близька до тих, які роблять добро!»

(Коран 7:55-56)  

О сини Адама! Бійтеся Всевишнього Аллага та знайте, що для прийняття мольби існують певні причини та засоби, і той, хто виконує їх, отримає відповідь на свої молитви. Пояснюючи ці причини та засоби, імам ібн аль-Кайім (хай одарить його Аллаг своєю милістю) сказав:

«Якщо молитва міститиме наступні елементи:

  • присутність серця та повна зосередженість на предметі свого прохання;
  • якщо вона співпаде з одним з шести часів, коли приймається молитва, а це: 1) третя частина ночі, 2) після азану [10], 3) між азаном та ікамою [11], 4) в кінці обовязкових намазів [12], 5) в той час, коли імам піднімається на мінбар в день Джума і до закінчення пятничної молитви, 6) а також в останній час цього ж дня, від молитви аср [13] до молитви магріб [14];
  • якщо серце того, хто просить буде смиренне та покірне перед своїм Господом, без нарікань та покірливе в старанній молитві;
  • якщо той, хто молиться повернеться обличчям в сторону Кааби;
  • виконає перед цим омовіння (тахарат);
  • підніме свої руки до Аллага;
  • почне свою мольбу зі слів возвеличення Господа та прославлення Його імені;
  • потім попросить благословення і миру для Мухаммада, раба Аллага та Його посланця (мир йому та благословення Аллага);
  • потім, перед вимовлянням мольби, принесе Всевишньому каяття і попросить у нього пробачення гріхів;
  • і після цього щиро звернеться до Нього з наполегливістю, надією та страхом;
  • звернеться до Аллага, згадуючи Його благодатні імена і прекрасні якості;
  • затвердить чисте Єдинобожжя в своїх словах;
  • і подасть милостиню (садака) перед виконанням мольби,

то практично неможливо, щоб ця мольба була відхилена. Особливо, якщо мольба буде промовлятися тими словами, про які повідомив нам Пророк (мир йому і благословення Аллага) і попередив нас про те, що вони мають більше всього шансів бути прийнятими, якщо вони містять в собі Найвеличніше ім’я Аллага (аль-Ісм аль-А’зам)».  

Мольба розвіює печалі, допомагає в біді, приносить перемогу над недугами. Частіше звертайтесь до Аллага з мольбами для себе і для своїх братів чи сестер мусульман. Просіть Аллага, щоб Він зруйнував підступи ворогів Релігії, воістину, Аллаг близький, Він чує наші молитви. І пам’ятайте, що мольба пригнобленого приймається, остерігайтесь пригноблювати кого-небудь, зневажати чиї-небудь права і чинити несправедливо. Посланець Аллага (мир йому і благословення Аллага) сказав:

و اتق دعوة المظلوم ,فإنه ليس بينها و بين الله حجاب

«Побоюйтесь молитви пригнобленого, тому що між нею та Аллагом немає ніякої перешкоди».  

О раби Аллага! Не пригноблюйте один одного і не чиніть несправедливості. Хвала Аллагу, Господу світів, мир та благословення Його посланцю Мухаммаду, а також його родині і всім його сподвижникам.

Автор: шейх Саліх ібн Фаузан ібн Абдулла аль-Фаузан
З книги: «аль-Хутаб аль-мінбарійя»
Переклад: редакція сайту  

[1] Хадіс передали Абу Дауд і ат-Тірмізі, який сказав: «Хадис хороший, достовірний (хасан сахіх)»ю Аль-Хакім назвав цей хадіс достовірним.
[2] Хадіс навів Муслім.
[3] Немає сумнівів в тому, що Аллаг знає про нас в якому б становищі ми не знаходились, але в хадісі мається на увазі, що Він відповість на прохання і молитви людини, яку спіткало лихо, якщо в часи благополуччя та не забувала про свого Господа і робила праведні справи.
[4] Хадіс навів аль-Бухарі.
[5] Хадіс навів Муслім.
[6] Хадіс навів аль-Хакім в збірці «аль-Мустадрак».
[7] Хадіс навів ат-Тірмізі.
[8] Хадіс навів аль-Хакім в збірці «аль-Мустадрак».
[9] Хадіс навів аль-Хакім в збірці «аль-Мустадрак».
[10] Азан – заклик на молитву для повідомлення людям про початок часу намазу і для того, щоб люди могли зібратися в мечеті для виконання колективної молитви.
[11] Ікама – короткий заклик на молитву, який промовляють безпосередньо перед початком намазу.
[12] Мається на увазі дуа, яке виконується в самому намазі, після читання «салявата», але перед тим, як сказати слова «тасліма» (Ассаляму алейкум ва рахмату-Ллаг).
[13] Аср – післяполуднева молитва, третя за рахунком.
[14] Магріб – призахідна молитва, четверта за рахунком.